فعال رسانه‌ای در حوزه مسائل بین‌المللی، درباره حمله هوایی دیشب آمریکا به مواضع حشدالشعبی واکنش نشان داد.

پاسخ ابرقدرت جهان به عبور از خط قرمزش این بود؟به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش فلاح پور، فعال رسانه‌ای در حوزه مسائل بین‌المللی، در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره حمله هوایی دیشب آمریکا به مواضع حشدالشعبی در عراق نوشت:

پاسخ ابرقدرت جهان به عبور از خط قرمزش (هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه) این بود؟ حمله به پایگاهی مرزی که پیش از این هم چندین بار مورد حمله قرار گرفته ... آن هم بعد از سفر شخص پمپئو به عین الاسد؟

چقدر عبور از خط قرمز‌های آمریکا ارزان شده! اگر به پایگاه‌های برون‌مرزی کشور‌هایی نظیر ترکیه، مصر یا حتی سعودی حمله می‌شد چه پاسخی می‌دادند؟ پاسخ آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان با پاسخ احتمالی این کشور‌ها چه تفاوتی داشت؟

پیام این حادثه برای مخالفان آمریکا در عراق و هر نقطه دیگری از منطقه روشن است.

می‌توانید آمریکا را در هر معادله‌ای پیروز تحولات نشان داده و تصویر ابرقدرتی‌اش را در نگاهتان حفظ کنید؛ حتی وقتی ضربه خورده و ضعیف شده باز هم راهی برای عبور از واقعیت با تحلیل‌های ذهنی وجود دارد.

اما مسیر واقعیت جداست و لزوما با تصورات ذهنی همخوانی ندارد. تصور سنتی از جایگاه آمریکا در منطقه بعد از جنگ سوریه در هم شکست؛ یعنی زمانی که این ابرقدرت به جای مداخله نظامی برای سقوط اسد ترجیح داد با ایران بر سر میز مذاکره بنشیند.

و همینطور انفعالش در برابر نظامی‌گری روسیه و پاسخش به سقوط پهپاد توسط ایران و سکوتش در برابر حمله ترکیه به شمال سوریه
و ...

مجموعه این تحولات است که قطب‌نمای بسیاری از بازیگران مطرح خاورمیانه طی ۷ سال گذشته را به سوی شرق چرخانده است؛ از اسرائیل گرفته تا امارات و ...

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار