مدیر بخش «به علاوه فجر» تغییر کرد و نشست هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی برگزار شد.

به گزارش  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن تقدیر از تلاش‌های ندا هنگامی تا به این مرحله، خیام وقار کاشانی را به عنوان مدیر بخش «به علاوه فجر» این رویداد معرفی کرد.

از جشنواره تئاتر فجر چه خبر؟

وقار کاشانی خیام وقار متولد ۱۳۶۰ در کاشان، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی در رشته بازیگری تحصیل کرده و به تازگی مسئولیت دبیری پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان را برعهده داشته است.

کیفیت، زیبایی شناسی، ویژگی‌های ساختاری مهم‌ترین معیارهای انتخاب آثار ‌استان‌ها

نشست هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی با شرکت‌کنندگان همایش شامگاه یکشنبه (هشتم دی) با حضور سعید اسدی، رفیق نصرتی و مهرداد کوروش‌نیا و با اجرای وحید لک، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.

وحید لک در ابتدای این نشست در واکنش به نگرانی برخی از هنرمندان تئاتر استانی نسبت به انتخاب‌ها بیان کرد: شنیده‌های ما حاکی از نگرانی برخی از شما دوستان بابت دیده نشدن تمامی آثار ارسالی است، به شما این اطمینان می‌دهم که هیات انتخاب، تمامی آثار را به دقت تماشا و بررسی کرده‌اند و دبیر جشنواره هم توجه ویژه‌ای از ابتدا به این بخش داشتند، بخش استانی و همایش برگزیدگان تئاتر استان‌ها یکی از دغدغه‌های ستاد جشنواره بوده است و بیش از ۱۰ جلسه برای این منظور برگزار کردیم تا آثار به دقت بررسی شوند.


اسدی: سهم قصه گویی در آثار استان‌ها جالب توجه بود

در ادامه سعید اسدی ضمن ابراز خشنودی از حضور در جمع هنرمندان تئاتر استان‌ها گفت: خوشحالم که امسال این بخت را داشتم تا بتوانم آثار برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور را ببینم. در مجموعه آثار، شاهد رشد قابل توجهی بودیم. چیدمان عوامل و عناصر نمایش‌ها نسبت به گذشته پیشرفت کیفی داشتند، البته همه کارها طبیعتا در یک سطح و شبیه هم نیستند اما برآیند کلی به نظر من واقعا امیدوارکننده است.

وی ادامه داد: به نظرم برگزاری این همایش و حضور شما در جشنواره برای تئاتر ایران بسیار مهم است، چون شاهد شرایط ناعادلانه پایتخت نسبت به سایر استان‌های ایران هستیم و امیدوارم تمایز و تفاوتی که بین مرکز و پیرامون وجود دارد با توجه به این اتفاقات مثبت، از بین برود. ما کارها را با دقت و جزئیات دیدیم و این نوید را می‌دهم که در تئاتر ایران تمایز ناخوشایندی که در ذهن‌ها نهادینه شده است از بین می‌رود.

این هنرمند تاکید کرد: یکی از مشکلات امروز تئاتر ایران بحران نمایشنامه است که در آثار بخش استانی از نظر زبان روایت، نسبت با جامعه و ... شاهد این مشکل نبودیم، آثار نشان از تئاتر دغدغه‌مند دارد و نوع پرداختی که گروه‌های نمایشی داشتند نشانگر ارتقای سطح تئاتر ایران بود. مهارت در بازی، به کارگیری عوامل و عناصر و... دیگر نکات مثبت کارها بودند. ضمن اینکه در آثار شاهد نسبتی درست با محیط و نقش مایه‌های بومی و اقلیمی بودیم.

اسدی با اشاره به توجه آثار استان‌ها به قصه و روایت توضیح داد: تمرکز بیشتر و درست به قصه و چگونگی روایت هم توجه‌ ما را جلب کرد. سهم داستان گویی در آثار بسیار زیاد بود، همچنین تحقیق و پژوهش بسیار در نمایش‌های این بخش قابل مشاهده بود.

نصرتی: هوشمندی در طراحی صحنه بسیار مهم است

در ادامه رفیق نصرتی با ابراز خشنودی از امکان تبادل دانش در کشور بیان کرد: خوشحالم در دموکراسی دانشی که فضای مجازی ایجاد کرده است؛ کعبه آمالی به عنوان تهران دیگر وجود ندارد و به راحتی شما می‌توانید با دنیا و اطلاعات در ارتباط باشید، خوشبختانه رقابت کاذب و بی‌دلیل تهران و شهرستان این روزها به درستی در حال محو شدن است.

نصرتی توضیح داد: تئاتر شهرستان درگیر سانسور نیز هست و به نظرم شما باید با آن مقابله کنید و بتوانید کمک کنید تا این اختلاف رفع شود. خوشبختانه امکان دنبال کردن تئاتر شهرستان از طریق فضای مجازی برای ما میسر است وامیدوارم فضای بین منتقدان و هنرمندان تعاملی‌تر از حالا هم بشود.

این منتقد تئاتر با اشاره به نقاط مثبت آثار بخش استانی گفت: من در کارهای استانی چند مورد خوشایند دیدم، خوشبختانه ما شاهد تکرار نمایش‌های تهرانی نبودیم، همچنین نمایشنامه نویسی در این دوره بسیار پیشرفت داشت و شاهد رشد قابل توجهی در اجرا و بازیگری بودیم. همچنین نسبت به 20 سال پیش حضور زنان در عرصه بازیگری نسبت به کارگردانی و نویسندگی بسیار بیشتر شده بود.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در بین آثار به شدت آسیب‌زا بود، طراحی صحنه است. کمبود امکانات یک راه فرار به شدت وحشتناک شده است. به نظرم باید بر مفهوم طراحی صحنه به شکل جدی و به مثابه یک عنصر هنری مهم توجه و تاکید ویژه‌ای شود، هوشمندی در طراحی صحنه بسیار مهم است.

لک هم در بخش دیگر این نشست درباره ترکیب حضور شرکت کنندگان در همایش، گفت: در این همایش 76 نمایشنامه‌نویس و کارگردان از 34 استان و منطقه حاضر هستند.

کوروش نیا: خوشحالم که امکان تماشای آثار استان‌ها را یافتم

در ادامه مهرداد کوروش نیا با اشاره به سابقه تئاتری خود در هشتگرد خطاب به حاضر گفت: من در هشتگرد بزرگ شدم و گروه تئاتر داشتم و کار تولید کردم، به همین دلیل با مسائل شما از نزدیک آشنا هستم. امسال از شما و دبیر جشنواره سپاسگزارم که امکان تماشای آثاری درخور از تئاتر استان‌ها را برای ما فراهم کردید.

وی افزود: هر جشنواره قوانینی دارد و براساس آن تعدادی آثار انتخاب شده و تعدادی هم کنار گذاشته می‌شوند، خواهشمندم پس از اعلام آرا با ما مهربان باشید(با خنده).

کوروش‌نیا هم بیان کرد: امسال اولین بار بود که جلسه انتخاب آثار شش ساعت طول کشید که من تا به حال تجربه این میزان بحث و گفت و گو برای انتخاب آثار یک جشنواره را نداشتم.

اسدی نیز همچنین گفت: ملاک ما کیفیت است اما این موضوع را باید به امر قابل بررسی تبدیل کنیم، معیار ما پس از کیفیت، زیبایی شناسی، ویژگی‌های ساختاری نمایش به همراه ویژگی‌های محتوایی بود.

چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها فردا(سه شنبه 10 دی) به کار خود پایان می‌دهد.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار