احداث بند خاکی پروژه تغذیه سفره‌های آبی زیرزمینی در قروه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه از احداث بند خاکی پروژه پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی حوزه آبخیز میهم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قروه از احداث بند خاکی پروژه پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی حوزه آبخیز میهم خبر داد و گفت: اجرای این طرح توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف تغذیه سفره‌های آبی زیرزمینی و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده است.

او افزود: برای حوزه آبخیز میهم از سال ۷۶ با مساحتی در حدود ۷۰ هکتار در یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه تلوار اجرا شده است.

شریفی پور در مورد این بند خاکی ذخیره‌سازی آب تصریح کرد: متوسط بارندگی در این منطقه ۳۴۱ میلیمتر در سال است که احداث این حوضچه‌های خاکی علاوه بر کنترل و پخش سیلاب، ذخیره‌سازی سفره‌های آب زیرزمینی و تغذیه چاه‌های آب کشاورزی پایین دست آن‌را به همراه داشته است.

اوافزود: برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

شریفی‌پور در مورد دشت‌های قروه اذعان داشت: با برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و افت شدید سطح ایستابی، وزارت نیرو وضعیت دشت‌های قروه را بحرانی و ممنوعه اعلام کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه افزود: در بند خاکی حوزه آبخیز میهم سال گذشته ۱۱۲ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شد که این میزان در سال‌جاری به ۷۳ هزار مترمکعب افزایش یافت.

شریفی‌پور در مورد مزیت‌های حوضچه آبخیزداری میهم در قروه گفت: افزایش مهاجرت معکوس از شهر به روستا در نتیجه رونق کشاورزی و افزایش سطح تاب‌آوری این منطقه در مواجه با طغیان رودخانه و سیل را به همراه داشته است.

منبع:فارس

انتهای پیام/ع

برچسب ها: منابع طبیعی ، سدسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار