وندی شرمن از مقامات پیشین آمریکایی موضع دونالد ترامپ در قبال کره شمالی را مورد انتقاد قرار داد.

وندی شرمن: رهبر کره شمالی ترامپ را مثل یک ویولن به بازی می‌گیردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشت: پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر در شب سال نو تهدید‌های هسته‌ای کره شمالی را رد کرد، وندی شرمن که قبلا در سمت‌های مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا، مشاور ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده سیاست در دولت کلینتون در قبال کره شمالی خدمت کرده بود، رئیس جمهور را که به گفته وی اجازه می‌دهد کیم جونگ اون با او «مثل یک ویولن استرادیواریوس» بازی کند، محکوم کرد.

به گزارش رسانه‌های کره شمالی، رهبر این کشور روز پنجشنبه از قصد خود برای ادامه تولید تسلیحات راهبردی جدید برای زرادخانه هسته‌ای اش خبر داد. ساعاتی بعد، ترامپ با لاف زنی درباره رابطه‌اش با کیم گفت «او مرا دوست دارد، من او را دوست دارم، ما با هم کنار می‌آییم.»

ترامپ افزود: «او (کیم) نماینده کشور خود است، من نماینده کشور خودم هستم، ما باید کاری را که لازم است انجام دهیم، به نظر من او به قولش عمل می‌کند، خواهیم دید، اما فکر می‌کنم او قابل اعتماد است.»

پس از آنکه ترامپ بدین شکل تهدید‌های کیم درباره تولید تسلیحات جنگی بیشتر را رد کرد، وندی شرمن روز چهارشنبه در گفتگو با مجری ام اس ان بی سی تازه‌ترین تلاش‌های رئیس جمهور در زمینه سیاست خارجی را محکوم کرد و گفت: «به نظر من نکته متفاوت در اینجا این است که کیم جونگ اون، رئیس جمهور را مثل یک ویولن استرادیواریوس به بازی گرفته است. او از این برهه و فرصت‌های عکس گرفتن در جهت کسب اعتبار بین‌المللی استفاده کرده است ضمن آنکه زمان بیشتری برای ادامه تولید تسلیحاتش بدست می‌آورد و در واقع احتمالا یک سلاح راهبردی جدید دارد، یا حداقل در مسیر واقعیت یافتن است.»

شرمن که هم اکنون استاد دانشکده کندی دانشگاه هاروارد است، سپس دو نکته مهم در اظهارات کیم و بن بست کنونی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای را تشریح کرد.

وی گفت: «کیم جونگ اون نشان می‌دهد که از نظر وی هنوز راه دیپلماسی باز است، گرچه اهداف وی کاهش تحریم‌ها یا خلاصی کامل از آنهاست، هدف رئیس جمهور خلع سلاح هسته‌ای است. دوم، کیم جونگ اون نظاره گر رخداد‌ها در سایر نقاط جهان از جمله در چین، عراق و ایران است و همه این‌ها از نظر وی گویای آن است که رئیس جمهور آمریکا در موضع بسیار ضعیف تری قرار دارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از دو سال پیش با وعده‌های توخالی به پیونگ یانگ، این کشور را به پای میز مذاکره کشاند. ترامپ بار‌ها اعلام کرده بود در صورت دیدار با رهبر کره شمالی، مشکلات این کشور یک شبه حل خواهد شد. با این حال، علی رغم چندین دور مذاکره و نیز دیدار رهبران دو کشور، همچنین برداشتن گام‌های بزرگ از سوی پیونگ یانگ برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی، مقامات آمریکایی بار‌ها اعلام کردند تا زمانی که کره شمالی تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکند و تسلیحات خود را نابود نکند، هیچ کدام از تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ یانگ برداشته نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار