خبر شهادت بسیار دردناک و ناباورانه حاج قاسم سلیمانی از یادگاران دوران دفاع مقدس، مردم را در شوک عمیقی فرو برده است.

حاج قاسم، نماد مقاومت و همبستگی ملیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار پر افتخار و محبوبی که در برابر دشمنان ایران نماد مقاومت و همبستگی ملی بود و مردم ایران عاشقانه دوستش داشتند و به داشتنش افتخار می‌کردند همه از پیر و جوان، زن و مرد احساس امنیت در کشور را مدیون مجاهدت‌ها و رشادت‌های حاج قاسم می‌دانند و معتقدند با صلابت سیاسی و نظامی‌اش اجازه نداد گروه تروریستی داعش قدم در خاک وطن بگذارند. سردار دلاور اسلام، ایران و انقلاب نه تنها در ایران بلکه در منطقه خاورمیانه نیز محبوب و پرآوازه بود تا جایی که نظرسنجی‌ها فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی محبوب‌ترین و بی‌نظیر‌ترین شخصیت‌های سیاسی از نگاه مردم ایران اعلام کردند.

او برای خانواده شهدای مدافع حرم نیز پدری مهربان و حامی پرقدرتی بود. حاج قاسم علاوه بر شخصیت نظامی، چهره‌ای اجتماعی داشت. حضور و کمک‌های او در سیل خوزستان هنوز از یاد و خاطره مردم نرفته است. از مردم در باره خدمات، شخصیت و شهادت سردار سلیمانی پرسیدیم. حمید منصوری که خودش را کارمند بازنشسته بانک معرفی می‌کند، درباره شهادت ایشان می‌گوید: «او برای ایرانیان نماد اتحاد بود. امنیت مهم‌ترین گزاره‌ای بود که سردار قاسم سلیمانی برای ما آورد همین که در مقابل گروه تروریستی داعش ایستاد و ریشه‌شان را قطع کرد، برای جهان اسلام کافی است. با شهادتش خونش می‌جوشد و بزودی انتقام سختی از امریکای جنایتکار خواهیم گرفت.»

مشاهدات میدانی ما در سطح خیابان‌های تهران نشان می‌دهد مردم به نشان سوگواری پیراهن عزا بر تن کرده‌اند. اغلب‌شان چفیه‌ای را به نشان پیرو راه سردار قاسم سلیمانی به گردن انداخته‌اند. از مرد میانسالی که خودش را راننده تاکسی معرفی می‌کند، می‌پرسم اگر بخواهید به رشادت‌های سردار سلیمانی اشاره کنید، به نظرتان کدام بخشش برجسته‌تر است؟ پاسخ می‌دهد: «هیچ جمله‌ای نمی‌تواند امنیتی را که ایشان برای کشور فراهم کرده بود، توصیف کند. به قول امام اگر یک سردار سلیمانی رفت، صد تا سردار سلیمانی دیگر می‌آید. ما برای خودمان ناراحتیم. خودش پارسال گفته بود سال دیگر من وفات فاطمیه نیستم. خوش به سعادت او و بد به حال ما. زبان از وصف کار ایشان قاصر است، می‌گفت به من بگویید سرباز ولایت.»

داوود عادلی که همراه همسرش در مراسم نماز جمعه تهران شرکت کرده است، نظرش را درباره رشادت‌های سردار قاسم سلیمانی می‌گوید: «سال ۲۰۱۴ که آن اتفاقات در عراق افتاد، گروه تروریستی داعش به سمت قصر شیرین حرکت کرد اگر حاج قاسم وارد عمل نمی‌شد، قطعاً امروز اوضاع خیلی فرق می‌کرد. فکر می‌کنم آن اقدام هوشمندانه سردار، دست داعشی‌ها را در منطقه کوتاه کرد. ایشان درگیری را از مرزهایمان دور کرد تا مردم احساس امنیت کنند اگر ما هزاران کیلومتر آن طرف‌تر جنگیدیم، برای این بود که کسی به خاک وطن تجاوز نکند. چه کسی است که نداند حاج قاسم در خاورمیانه نقش محوری داشته است.»

پدر مهربان خانواده شهدای مدافع حرم
زنی میانسال که خود را وکیل دادگستری معرفی می‌کند می‌گوید: «از شهادت سردار بشدت متأثر شده‌ام. این اتفاق بسیار ناگوار و البته قابل پیش‌بینی بود. همه ما می‌دانستیم که سردار سلیمانی دیر یا زود شهید خواهند شد، چون جان بر کف، برای حفظ امنیت کشور تلاش می‌کرد ودر مقابل دشمنان از هیچ چیز و هیچ کس نمی‌ترسید.»

وی می‌افزاید: «ما امنیت این سال‌ها را مدیون تلاش‌ها و فداکاری‌های سردار هستیم. او برای خانواده شهدای مدافع حرم پدری مهربان و حامی پرقدرتی بود، اما حالا همه ما حتی مردم کشور‌های سوریه، لبنان و عراق یتیم شدیم.»

زن جوانی که گریه امانش را گرفته و اشک می‌ریزد می‌گوید: «آمده‌ام بگویم کسی که مرگ بر امریکا نمی‌گوید ونسبت به استکبار اعلام انزجار نمی‌کند، در خون شهید سلیمانی شریک است. «او در ادامه می‌افزاید: شخصیت آرام و مهربان حاج قاسم او را به یک چهره ملی تبدیل کرده بود و همه گروه‌های سیاسی سردار سلیمانی را محور انسجام و همبستگی می‌دانستند. به همین دلیل میزان محبوبیت او در بین مردم و گروه‌های سیاسی خیلی بالا و قابل توجه بود از همه مهمتر تلاش‌های حاج قاسم در دفاع از مرز‌های کشور او را محبوب القلوب کرده بود. وی ادامه می‌دهد: «امیدوارم امریکایی‌ها نتیجه اشتباهی را که مرتکب شده‌اند بزودی ببینند.

آن‌ها باید بدانند که انقلابیون ایران و عراق انتقام سختی را از آن‌ها خواهند گرفت. اما همه ما باید گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشیم و بدانیم که نباید مرتکب رفتار‌های هیجانی شویم و از مسیری که مدنظر رهبر است منحرف شویم. باید آنچه را رهبر دستور داده با جان و دل بپذیریم. اگر مقام معظم رهبری فرمان جهاد دادند گوش به فرمان باشیم و اگر لازم است صبر کنیم با فرمان فرمانده کل قوا این کار را انجام خواهیم داد.

پیرزنی با چشمانی اشک آلود در راه بازگشت از نمازباشکوه جمعه می‌گوید: غم بزرگی دارم، هر از گاهی مردان بزرگ در راه خدا به شهادت می‌رسند، ولی برای مردم ایران، شهادت سردار سنگین بود، ایشان شخصیت خیلی بزرگی داشتند، این غم فراموش نشدنی است. مردی میانسال و کارمند با شنیدن سؤالم درباره احساس خود نسبت به خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی و شخصیت والای آن شهید گرانقدر در حالی که اشک را از گوشه چشمانش پاک می‌کند، می‌گوید: رهبر معظم انقلاب یکی از بهترین سرباز‌های خود را البته به ظاهر از دست داده، ولی چنین خون‌هایی که ریخته می‌شوند، باعث برکت و استحکام نظام می‌شوند. دشمنان ما با این کار‌ها نمی‌توانند صدمه‌ای به مملکت بزنند. مردم طرفدار نظام هستند و هر یک از طرفداران نظام شاید قدرتی به اندازه هزاران نفر از مخالفان داشته باشند، زیرا این افراد حاضر هستند برای انقلاب و رهبری از جان خود بگذرند.

او می‌افزاید: ما به ظاهر داغدیده شده‌ایم، ولی خیالمان راحت است چوم می‌دانیم این شهادت همچون شهادت‌های پیشین سرداران نظام، برکات زیادی به‌دنبال خواهد داشت و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. زنی ۵۰ ساله و خانه دار نزدیک آمده و در گفتگو با «ایران» می‌گوید: این نماز جمعه مشخصاً با نمازجمعه‌های هفته‌های قبل تفاوت چشمگیری دارد و برکات آن را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید. برخی از مردم نگران هستند.

اما به هیچ عنوان نباید دغدغه داشته باشیم، تا وقتی رهبرمعظم انقلاب هستند، از انقلاب و مردم نگهداری می‌کنند. پسر جوانی که دانشجوی رشته عمران است با اشاره به حضور سردار سلیمانی در مناطق سیل‌زده خوزستان می‌گوید: حاج قاسم فقط شخصیت نظامی نداشت بلکه وجه اجتماعی و مردمی اش باعث شده بود تا بر جان و دل‌های مردم حمکرانی کند ایشان معتقد بود دفاع از مردم بی‌خانمان و کمک به شهروندان سیل زده، همان دفاع از حرم است. حاج قاسم سلیمانی دعوت حق را لبیک گفتند و ما مردم ایران واقعاً مدیون خون این شهید عزیز هستیم.

دخترجوان دانشجویی که با مادر خود در مراسم حضور یافته نیز از احساس خود چنین می‌گوید: حس می‌کنم پدرم را از دست داده‌ام، پدرم در قید حیات هستند، اما نمی‌دانم اگر روزی از این دنیا بروند، تا این حد منقلب شوم یا نه. انگار چیزی گم کرده ام. با رفتن حاج قاسم دلمان خالی شد. زمزمه‌هایی هست که جنگ خواهد شد. اما اصلاً جای دلواپسی نیست چنین اتفاقی نخواهد افتاد، حتماً و قطعاً سردار سلیمانی پیش از شهادت به آینده نگاه کرده‌اند و افرادی را برای آینده این مملکت تربیت کرده‌اند که مانند خودشان این مملکت را رو به جلو ببرند و نگذارند این مملکت از حضور بزرگ مردان خالی شود.

منبع: ایران

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.