زهرایی گفت: در سند سازگاری با کم‌آبی و تا اجرایی شدن برنامه ششم می‌بایست سهم برداشت از منابع آبی استان سمنان کاهش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری باکم‌آبی وزارت نیرو درباره بخش‌های مختلف سند سازگاری با کم‌آبی برای اجرا در جای‌جای ایران اسلام به‌ویژه استان سمنان، تأکید کرد: کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی برای دستیابی به سهم استان از ۱۱ میلیارد مترمکعب کاهش مصوب در برنامه ششم توسعه دیده‌شده است.

او کاهش مصارف به‌نحوی‌که منجر به رسیدن به آب قابل‌برنامه‌ریزی ابلاغی به تفکیک حوضه‌های آبریز را دیگر بخش سیاست‌های اتخاذشده توسط وزارت نیرو در سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان دانست.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو، ادامه داد: این سند به دنبال محدود کردن مصارف آب در حد آب قابل‌برنامه‌ریزی، ابلاغ‌شده توسط وزارت نیرو شامل مصارف آب اعم از مجاز و غیرمجاز و تغییرات آن در دوره ۲۰ ساله است.

زهرایی افزود: لازم است تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف بر اساس برنامه‌ریزی برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و با توجه به کاهش و سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی تدوین شود

او گفت: پشتیبانی از تدابیر استان‌ها در خصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی، نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌ها در کارگروه‌های استانی سازگاری اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سطح زیر کشت و محدودیت یا ممنوعیت آن در دست اقدام است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو، بیان داشت: کاهش مصرف آب فضای سبز و خدمات شهری به میزان ۳۰ درصد، تحویل حجمی آب برای تمامی مصارف ازجمله کشاورزی، محاسبه بهای برق مازاد بر سقف ساعت کارکرد بر اساس مصارف تجاری در منابع آب زیرزمینی، پیشنهاد تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب آشامیدنی و بهداشت مصرف آب در طرح سند سازگاری با کم‌آبی تدوین‌شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار