فارس پیشرو در تعیین سطح زیر کشت محصولات استراتژیک

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و به کمک سنجش از راه دور GIS سطح زیر کشت محصولات استراتژیک در هر سال زراعی تعیین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و به کمک سنجش از راه دور GIS سطح زیر کشت محصولات استراتژیک با یک دقت قابل قبول در هر سال زراعی تعیین می‌شود.

او، بیان کرد: سطح زیر کشت گندم در سه سال متوالی، برنج ۵ سال و کلزا در سال اخیر به این روش پایش شد.

قاسمی با بیان اینکه استان فارس تنها استان در کشور است که از این روش برای محاسبه سطح زیر کشت استفاده می‌کند، تصریح کرد: این روش بسیار کم هزینه، دقیق و دانش بنیان بوده و در نیازسنجی‌های های فنی تاثیر چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: به منظور مدیریت منابع آب و تولید مدل بهینه تخصیص سال زراعی پارسال، در حوزه آبخور درودزن، در سه شهرستان زیر پوشش این سد، سطوح گندم آب خورده پایش شد.

او، افزود: نتایج حاصل از این پایش میزان بهره‌وری و دسترسی بهره‌برداران به منابع آب سطحی را نشان می‌دهد.

قاسمی اضافه کرد: ۴۰ رابط GIS در سطح شهرستان‌ها و مدیران پهنه در انجام راست آزمایی میدانی و عملیاتی کردن این طرح همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: دفتر فن آوری‌های نوین کشاورزی از سال ۹۳ با هدف توسعه تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی شروع به کار کرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار