معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: از پارسال تاکنون حدود ۳ هزار زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور به استان وارد شده اند.

کوچ زنبورداران مهاجر به استان بوشهربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افشین قطبی بیان کرد: از پارسال تاکنون حدود ۳ هزار  زنبوردار مهاجر به دلیل شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب استان بوشهر از نقاط مختلف کشور به این استان وارد شده اند.

او تصریح کرد: زمستان ملایم و بهار زودرس و بارندگی مناسب در سال زراعی ۹۸-۹۷ باعث شد که تعداد کم سابقه‌ای از زنبورداران پارسال و امسال به استان بوشهر کوچ کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر افزود: کوچ زنبورداران در دو مرحله صورت‌ می‌گیرد.  مرحله اول که از اواسط شهریور آغاز می شود،  هدف ازآن تولید و برداشت عسل کنار است.

قطبی ادامه داد:مرحله دوم کوچ که بعد از اولین بارندگی و معمولا" در اواخر آبان و اوایل آذرصورت‌ می‌گیرد،  جهت تولید مثل و تکثیر جمعیت و تولید بچه کندو است که باعث حداقل دو برابر شدن جمعیت کندو‌ها‌ می‌شود.

او تاکید کرد: براساس دستورالعمل کوچ زنبورستان‌ها موضوع ماده ۴۱ قانون نظام جامع دامپروری کشور تمام زنبورداران مهاجر موظف به رعایت قانون یاد شده در زمان کوچ‌ می‌باشند و قبل از ورود به استان و قبل از اسکان زنبورستان باید مجوز دریافت کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: بدیهی است زنبورداران خاطی که قوانین کوچ را رعایت نکرده و با ایجاد بی نظمی باعث ضرر و زیان به زنبورداران بومی و مهاجر قانونمند‌ می‌شوند برابر مقرارت قانونی با آن برخورد خواهدشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.