یکی از مذاکره کنندگان بغداد با واشنگتن درباره طرح خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و توافقنامه امنیتی دو کشور توضیحاتی ارائه داد.

توضیحاتی درباره طرح خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و توافقنامه امنیتی دو کشوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فاضل محمد جواد، از مذاکره‌کنندگان عراقی با آمریکا، در تشریح تصویب طرح اخیر «خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق» در پارلمان این کشور گفت: برخلاف تصور عجیبِ برخی از سیاست‌مداران و رسانه‌ها، عراق در سال ۲۰۰۸، توافقنامه امنیتی با آمریکا امضا نکرد، بلکه تنها «توافقنامه عقب نشینی نیرو‌های آمریکا و سازماندهی حضور موقت آن‌ها در عراق» را امضا کرد. این توافقنامه در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ و با خروج آخرین سرباز آمریکایی از عراق، به پایان رسید. بغداد این روز را به عنوان «روز حاکمیت ملی» جشن گرفت.

وی افزود: توافقنامه مذکور که چارچوب همکاری راهبردی بین بغداد و واشنگتن را تعیین می‌کند، از نظر حقوقی به معنای توافقنامه نیست؛ چرا که هیچ الزامی برای دو طرف ایجاد نمی‌کند و صرفاً اهداف و رویکرد‌های کلی برای همکاری در زمینه‌های مشخص را تعیین می‌کند و هر لحظه با درخواست هر طرفی به پایان می‌رسد.

دکتر محمد جواد تصریح کرد: در این توافقنامه هیچ حکمی وجود ندارد که آمریکا حق اعزام نیرو به عراق داشته باشد، از خاک این کشور و حریم هوایی آن استفاده کند، یا بدون همانگی با دولت عراق، تحرکی انجام دهد. دولت عراق با ارائه پیش‌نویسی به پارلمان این کشور می‌تواند خواستار پایان این توافقنامه باشد و ۶ ماه پس از ابلاغ این مصوبه پارلمان به دولت آمریکا، آن را اجرایی می‌کند.

وی با اشاره به درخواست‌ها برای لغو توافقنامه امنیتی و یا صدورِ قانونی برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق گفت: این کار هیچ وجاهت حقوقی ندارد. چون بنابر توضیحات فوق، اساساً توافقنامه امنیتی‌ای وجود ندارد که بخواهیم لغو کنیم، یا در پارلمان قانونی وجود ندارد که اجازه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را صادر کند.

 در پایان، مذاکره کننده عراق تاکید کرد: بنابراین هیچ نیازی به تصویب قانونی (در پارلمان) برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نیست. در واقع آنچه واقعاً وجود دارد سازوکار‌های دولتی عراق است و هرگاه که دولت بخواهد می‌تواند به حضور نیرو‌های آمریکایی و غیر آمریکایی که قبلا به آن‌ها اجازه ورود به عراق داده شده است – در کشور پایان دهد. هم‌اکنون نیز پارلمان عراق (روز یکشنبه) مصوبه‌ای را در حمایت از دولت عراق به تصویب رسانده و خواستار پایان حضور و ماموریت نیرو‌های خارجی در این کشور شده است. چرا که این موضوع اساسا جزو اختیارات دولت است.

دیروز (یکشنبه) طرحی در پارلمان عراق تصویب شد که بر لزوم اقدام دولت برای پایان دادن به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق تاکید می‌کند.

پارلمان عراق در جلسه خود خواستار اقدام برای پایان دادن به حضور تمام نیروهای خارجی در خاک عراق، لغو درخواست کمک‌ از ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح مبارزه با داعش، منع استفاده نیروهای خارجی از حریم هوایی عراق به هر دلیلی، شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز انحصار تسلیحات در دست دولت عراق شد.

نمایندگان پارلمان عراق دیروز در نشست پارلمان شعار‌هایی در مخالفت با حضور نظامی آمریکا در کشورشان و در پاسداشت یاد (سردار شهید) قاسم سلیمانی سر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار