کارآفرینی، مقوله ای که سال هاست بسیار به آن زمینه و بها داده شده تا با ایجاد آن زنان و و جوانان روی پای خود ایستاده و کمر همت را ببندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، چند وقتی است بانوی کارآفرین قیروکارزین در این شهرستان با برگزاری دوره‌های آموزشی برای افراد کلاس‌های گیاهان زینتی، پرورش قارچ، گیاهان دارویی و کشت زعفران را برگزار کرده است، همین امر باعث تشویق مردم برای ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس برای انجام فعالیت و کشت گیاهان داوریی بود.همچنین ۲۸۰ نفر از افراد با توجه به فعالیت‌های گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی و زینتی مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند.

استان فارس به دلیل منابع غنی کشاورزی همیشه زبانزد بوده و در زمینه گیاهان دارویی نیز سرآمد است. همچنین برخی از شهر‌ها و استان‌های کشور، به دلیل برخورداری از موقیعت جغرافیایی خاص، میزبان گونه‌های گیاهی مفید و گاهی هم کمیاب هستند که استان فارس در این میان جای می‌گیرد.

در ایران، ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ نوع آن جزو گیاهان دارویی هستند، که باید از روش‌های مدرن و مکانیزه برای استحصال ماده موثره در گیاهان دارویی استفاده شود.همچنین گیاهانی در دنیا وجود دارند که بر اساس سلیقه انسان و دارا بودن خصوصیات ویژه‌ای از جمله رنگ، گل، برگ، ساقه جزء گروه گیاهان زینتی و دارویی قرار دارند.بسیاری از گیاهان گلدانی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، که دارای ارزش دارویی هستند.

گیاهان دارویی بخش هایی از گیاه هستند، که این گیاهان پس از چیده شدن، خشکانده و بدون ایجاد تغییری در مغازه ها و عطاری ها به فروش می رسند، که خواص در مانی آن ها عمدتاً بی ضرر یا کم ضرر است.اما تفاوتشان با داروهای گیاهی تبدیل گیاهان به دارو در کارخانه های فرآوری و داروسازی است، که گیاهان طی فرایندی خاص و استریل به داروی گیاهی تبدیل می شوند.

 

کارآفرینی از جنس درمان سنتی با گیاهان دارویی /اشتغال زایی بانوی جوان کار آفرین قیروکارزینی با تولید گیاهان دارویی

همچنین از روش‌های مصرف گیاهان دارویی می‌توان از گیاه تازه، گیاه خشک یا کنسرو شده و حتی به صورت فراوری توسط حرارت استفاده کرد.زمین خداوند آنقدر سخاوتمند است که هر کسی از برکت آن می‌تواند بهره‌مند شود، درست مثل بانویی که با ایده‌ای عالی توانسته پا در عرصه کشت و تولید گیاهان زینتی و دارویی بگذارد و باعث اشتغالزایی افراد شود.

زهرا اکبری بانوی کار آفرین جوان شهر کارزین فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: با توجه به رشته تحصیلی ام که کشاورزی بود تصمیم گرفتم نمایشگاه گل و گیاه را در دانشگاه بزنم که ابتدا با مخالفت مواجه شدم، اما سپس با همکاری دانشگاه و گروهی از بچه‌ها این نمایشگاه را برپا و با فروش گذاشتن  گیاهان خانگی در این نمایشگاه ، همگی آنها به فروش رفت و این نقطه عطف برایمان بود، چون گیاهان با سود خوبی به فروش رفت.

زهرا اکبری افزود: بعد از تمام شدن دانشگاه با پیشنهادی که به همکارم برای تاسیس گلخانه کوچک دادم توانستیم در پارکینگ خانه شان بعد از ۳ ماه تلاش شبانه روزی کاکتوس را تکثیر و گلخانه را افتتاح کنیم.

او با بیان اینکه با فروش گیاه تکثیری خود توانستیم به گلخانه سر و سامانی بدهد، اضافه کرد: گیاهان بیشتری را به گلخانه اضافه کردیم، که با استقبال مردم شهر کارزین روبرو شد و همچنین با بازدید مسئول بسیج سازندگی شهرستان قیرو کارزین از این گلخانه باعث حمایت مالی و وام با تسهیلات کم برای من شد.

کارآفرینی از جنس درمان سنتی با گیاهان دارویی /اشتغال زایی بانوی جوان کار آفرین قیروکارزینی با تولید گیاهان دارویی

بانوی کارآفرین بیان کرد: ما توانستیم با این وام ۳۰ میلیون تومانی زمینی اجاره کرده و با شروع به خرید سازه‌های گلخانه‌ای و گسترش آن، گلخانه‌ای با مقیاس ۳۶ متری را به ۴۰۰ متر تبدیل کنیم.

اشتغالزایی برای افراد کم درآمد

زهرا اکبری با اشاره به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای افراد گفت: دوره‌های آموزش گیاهان زینتی، پرورش قارچ، گیاهان دارویی و کشت زعفران را برگزار کردیم که همین امر باعث تشویق مردم برای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس بود.

او در خصوص برگزاری دوره‌ها در اکثر روستا‌های اطراف افزود: با توجه به برگزاری این دوره‌ها در ۴ ماه حدود ۲۸۰ نفر شرکت و از این طریق برای خود فعالیت‌هایی را انجام دادند؛ که ۳ نفر از این افراد گلخانه در مرکز شهر احداث کردند.

زهرا اکبری گفت: اکنون در گلخانه ۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و افراد دیگری نیز به صورت غیرمستقیم درگیر این فعالیت شده اند که گیاه تکثیری خود را به گلخانه می فروشند و از این راه خرج زندگی خود را تامین می کنند.

بانوی کار آفرین بیان کرد: همچنین در این گلخانه گیاهان زینتی و کاکتوس و نهال مرکبات پرورش داده می‌شود، که درآمد گلخانه میانگین ماهانه ۶ میلیون است، اما در فصل بهار و پاییز به پانزده میلیون تومان می رسد. بعد از یکسال شروع به کاشت صیفی جات در گلخانه کردیم.

شناسایی هزار و ۶۰۰ گونه گیاهان دارویی و غیر دارویی در فارس

حشمت الله صادقی رئیس کمیته گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه در استان فارس ۱۶۰۰ گونه گیاهان دارویی و غیردارویی شناسایی شده است، گفت: از این گیاهان شناسایی شده ۱۵۰ گونه جزء گونه‌های گیاهان دارویی قرار گرفته است.

صادقی با اشاره به اینکه ۵۰ گونه از این گیاهان به صورت عمومی و سنتی کشت و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان کرد: آویشن باغی، شیرین بیان، آلوئه ورا، بادرنجبویه، مریم گلی، گل گاوزبان، اسطوخودوس، مورد، رزماری، شمعدانی عطری و آنقوذه از مهم‌ترین گیاهان دارویی تولید شده در فارس هستند.

او با بیان اینکه گیاهان دارویی یکساله مانند بابونه، خاکشیر، زیره و چند ساله مانند زعفران، زرشک، گل محمدی و آویشن کشت می‌شود، افزود: امسال با سطح زیرکشت ۱۴ هزار هکتار، ۲۰ هزار تن تولید در بخش زراعی استان فارس داشتیم، که آنقوذه جز گیاهان دارویی چند ساله با بیشترین سطح زیر کشت در مناطق گرمسیر و سردسیر است.

کارآفرینی از جنس درمان سنتی با گیاهان دارویی /اشتغال زایی بانوی جوان کار آفرین قیروکارزینی با تولید گیاهان دارویی

تنوع گیاهان دارویی در فارس

رئیس کمیته گیاهان دارویی استان فارس ضمن اشاره به اینکه استان فارس در تنوع گونه‌ای گیاهان دارویی در رتبه اول قرار دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه استان از نظر سطح زیر کشت در رتبه سوم قرار دارد، گیاهان دارویی در تمام شهرستان‌های استان کشت می‌شود.

صادقی با بیان به اینکه بخش زیادی از گیاهان دارویی را به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آلمان، ژاپن، هند و دیگر کشور‌ها صادر می کنیم، افزود: گیاهان دارویی با توجه به تنوع زیادشان در بیشتر مناطق کشت و بعضی از این گونه‌ها در گرمسیر و بعضی در سردسیر و همچنین بعضی از انواع گونه‌ها در هر دو مناطق کشت می‌شوند.

او در خصوص اینکه کارخانه فرآوری در استان داریم، اضافه کرد: در استان فارس گیاهان دارویی در صنایع دارویی هم به صورت سنتی در عطاری‌ها و هم به صورت اسانس در کار خانه‌ها تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با گذشت زمان بر تعداد گیاهان دارویی شناخته شده افزوده می‌ شود و زمینه‌ کاربرد آنها نیز گسترده‌تر می‌شود .زعفران ضد درد و التهاب و موجب کاهش چربی و فشارخون و همچنین مصرف زعفران موجب شادی و نشاط در افراد می‌شود.

ایران بزرگترین صادرکنندگان گلاب و گل محمدی مقاوم به کم آبی، شوری و آفات و بیماری‌های گیاهی است، که گلاب حاصل فرآوری گل محمدی، نشاط بخش، ضد افسردگی و ضدعفونی کننده ملایم پوست است.بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی ۷۰ درصد بیماری‌های مزمن با دارو‌های گیاهی قابل درمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار