مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین از مرمت و احیای خانه تاریخی حکیم افضل با کاربری اقامتگاه سنتی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: خانه تاریخی حکیم افضل از خانه‌های تاریخی به جای مانده از دوره قاجار و متعلق به خاندان افضل در قزوین است که در خیابان سپه بخشی از بافت تاریخی شهر قزوین واقع شده و به دلیل شغل طبابت مالک بنا به نام خانه حکیم افضل شناخته می‌شود.

خزائلی افزود : با توجه به قدمت تاریخی، ویژگی‌های معماری و خدمات ارزنده پزشکی که توسط مالک در این خانه ارائه شده است، طرح مرمت و احیای آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت تا با تبدیل این بنا به اقامتگاه سنتی ضمن حفظ یاد و خاطره خاندان فرهیخته و دانشمند افضل حیاتی دوباره به این خانه تاریخی بخشیده شود.

او اضافه کرد: تا کنون در این طرح کارهایی، چون پاکسازی زیرزمین، طبقه همکف و حیاط، احداث کانال رطوبتی و احیاء کانال‌های موجود، استحکام بخشی پایه‌ها، استحکام بخشی طاق‌ها و تویزه‌ها و اجرای طاق‌ها در طبقه زیرزمین و استحکام‌بخشی پایه و دیوار‌ها و اجرای طاق در طبقه همکف انجام شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: امیدواریم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با استفاده از بسته‌های تشویقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانند مرمت‌های مشارکتی و ارائه تسهیلات در مرمت و بهره برداری از این بنا‌ها مشارکت کنند تا بتوانیم علاوه بر حفظ این آثار ارزشمند گام موثری برای رشد و رونق گردشگری استان برداریم.

خانه تاریخی حکیم افضل از آثار مربوط به دوره قاجار در مجاورت خانه تاریخی ابوترابی، مظاهری و مسجد مدرسه شیخ الاسلام واقع شده و با شماره ۳۲۵۳۲ در پنجم تیرماه امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار