به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مینا سوزن یار، کارشناس دفتر مدیرعامل شرکت ملی پست اعلام کرد:حمل و نقل جادهای و درون شهری به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی در زنجیره تأمین کالا و سیستمهای لجستیک، دارای پیامدهای مثبت و منفی است که این پیامدها علاوه بر اینکه ذینفعان این بخش راتحت تاثیر قرار میدهد، زندگی سایر گروههای جامعه را نیز متاثر میسازد.
از آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی منابع آب، خسارت وارد به محصولات کشاورزی، جنگل ها و حیات وحش و همچنین هزینه تصادفات به عنوان بخشی از تبعات منفی گسترش حمل و نقل درون شهری و جادهای یاد میشود.در شهری مثل تهران، مهمترین هزینههای ناشی از این تبعات منفی به چهار دسته کلی شامل هزینههای وارد شده به افراد جامعه و اقتصاد و محیط زیست و اکولوژی تقسیم بندی میشود.
از سوی دیگر، زندگی مدرن امروزی همگام با افزایش اهمیت سرعت و دقت، بدون شک، نیازمند ارتباطات هوشمند در زمینه ارسال مرسولات و بستهها است. ارتباطی که جز صرفه جویی در وقت و هزینه برای کاربر امکان پیگیری لحظه به لحظه را فراهم کند.
برای ارسال بستههای پستی از راههای مختلفی استفاده میشود که امروزه مردم به سرعت بیشتری در ارسال بستهها نیاز دارند و همین موضوع باعث شده تا به استفاده از پیکها روی بیاورند، استفاده از پیک موتوری و پیک دوچرخهای برای حمل بستههای کوچک کار رایجی است اما همان طور که مشخص است برای حمل بستههای بزرگتر لازم است از وانت، کامیون یا تریلی استفاده شود.
پیکهای موتوری نمونه دیگری از ارایه خدمات حمل بار هستند که در دهه ۷۰ به چرخه مبادلات حمل و نقل درون شهری افزوده شدند. بنابر آمار در شهر تهران حدود ۲۰۰ هزار پیک موتوری فعال در این زمینه تخمین زده میشود که امروزه نیاز به پیک موتوری تقریبا یک نیاز همگانی است و در شهرهای بزرگ که با ترافیک، کمبود وقت و مشکلات جابجایی مواجه هستند، دسترسی راحت به پیک موتورسوار میتواند در تسهیل امور نقشی مهمی را ایفا کند.
استفاده از اپلیکیشنهایی که روی گوشی موبایل نصب میشوند، کاری کرده تا مردم طعم راحتی و سرعت در ارسال کالا را بچشند و دیگر نتوانند جایگزینی برای آن متصور باشند. اینجا است که علاوه بر افراد، شرکتهای کوچک و بزرگ هم برای ارسال بستههایشان دست به دامن این سرویسها میشوند.
از سالهای گذشته و حال یکی از راههای ارسال بسته و کالا، وسایل ارتباطی کارآمد برای تسهیل روابط شهری پست "بوده است، شرکت پست به عنوان یک نهاد اجتماعی، ارتباطی و فرهنگی و یکی از قدیمیترین وتخصصیترین ابزار ارتباطی با بهره مندی از نقاط دسترسی فراوان وشبکه مویرگی توزیع، نقش اساسی در زمینه ارتباطات فیزیکی و مشکلات شهری ایفا میکند و استفاده از این خدمات محاسن زیادی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
این شرکت خدماتی با توجه به پیشینه غنی و زیر ساختها و جایگاه حاکمیتی که دارد میتواندبه عنوان تکمیل کننده زنجیره خدمات رسانی بین حوزهای مختلف حمل نقل به عنوان یک ابزار ارتباطی قابل اعتماد، سریع و کم هزینه، هماهنگیهای لازم را به عمل آورد و در این زمینه در حال حاضرحدودا ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی که کار وتخصص آنان جابجایی بسته میباشد.
آنها تحت عنوان نامه رسان مجهز به تکنولوژیهای روز هستند که توانسته اند امنیت شهری و آسودگی خاطر را برای شهروندان به ارمغان بیاورند و ضمن جلوگیری از هزینههای مضاعف مالی و زمانی به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
قابل ذکر است شرکت ملی پست به غیر از موتور، ناوگان جمع آوری و توزیع نیز دارد که به عنوان مثال جابجایی کالا با یک کامیون پست در روز حدود ۱۰۰۰ تردد را کم میکندو همچنین هر سفر پستی که توسط موزعین صورت میپذیرد به طور متوسط از ۱۰۰ سفر شهری جلوگیری مینماید.
در همین راستا متعهد بودن به زمان معین و کیفت مطلوب در توزیع مرسولات که جزء اساسی وظایف شبکه پستی به شمار میآید، فرصت مناسب برای همکاری بخش خصوصی فراهم آورده است تا ضمن استفاده از این زیر ساختهای اصولی و نیرویهای آموزش دیده و بستر مناسب، بخش بزرگی از نیازهای باز بزرگ حمل و جابجایی کالا فراهم شود.
"به نقل از وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در همایش شهر هوشمند":تا پایان سال جاری شرکت ملی پست امکان ۲۰ درصد هوشمند سازی وسایل نقلیه خود و راه اندازی پست پلاس را دارد و هدف از این جا به جایی هوشمند این است که گزینههایی برای حمل و نقل پایدار فراهم شود، علاوه بر این، پست با ایجاد بازار الکترونیک و تجارت الکترونیک با توجه به بستر آماده و تجربیاتی که در سالهای گذشته داشته در این حوزه میتواند نقش آفرینی کند امکان خرید و ارسال سفارشات اینترنتی (کالا و خدمات) را به صورت پرداخت آنلاین یا در محل دریافت فراهم کرده است و این امکانات یکی دیگر از ابزارهای شهر هوشمند میباشد.
در همین راستا شرکت ملی پست بر اساس نیاز جامعه تفاهم نامهای با معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران منعقد کرده تا ضمن کمک به افزایش میزان اشتغال، ضریب امنیت خاطر شهروندان را فراهم آورد، ورود پست به این بازار جنبه تصدی گری ندارد بلکه بیشتر جنبه نظارتی، شناسنامه د ار کردن، ساماندهی و نظامندکردن خدمات این حوزه را دارد.
انتهای پیام/