معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیش از ۸/۵ تا ۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، دکتر حمید نجاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از ۸/۵ تا ۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به دیابت هستند، تغذیه نا سالم را یکی از علل اصلی و بروز انواع بیماری‌ها به ویژه دیابت و فشار خون دانست.

نجاری با اشاره به اجرای دهمین پویش ملی تغذیه سالم گفت: این حرکت در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر همچون انواع سرطان ها، چربی خون بالا و دیابت بسایر موثر است.

نجاری گفت: عمدتاً بیماری‌هایی که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند قابل پیشگیری و حتی درمان هستند و با یک اقدام به موقع می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

دکتر ناهید یزدی مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هم گفت: ۱۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال هم به بیماری چربی خون بالا مبتلا هستند.

دکتر یزدی، کم تحرکی و تغذیه نا مناسب را از عوامل مهم بروز این نوع بیماری‌ها برشمرد.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مصرف میوه بهترین جایگزین به جای آبمیوه هست.

دکتر یزدی درباره بروز سرطان در جامعه گفت: در زمینه تشخیص زود هنگام بیماری سرطان در سه حوزه سرطان پستان در زنان ۳۰ تا ۷۰ سال، سرطان روده بزرگ آقایان ۵۰ تا ۷۰ سال و سرطان دهانه رحم زنان ۳۰ تا ۶۰ سال اقدام شده است.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه گفت: رژیم غذایی نا مناسب، مصرف دخانیات، کم تحرکی و همچنین مصرف مشروبات الکلی شایعترین علت‌های بیماری‌های غیر واگیر دار خطرناک هستند.

دکتر یزدی افزود: کاهش سن مصرف قلیان و متاسفانه افزایش مصرف آن در جامعه به ویژه در نوجوانان و زنان یکی از خطر‌های افزایش شیوع انواع سرطان‌ها است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر استان هم درباره آمار بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سرطان گفت: در سال ۹۵، هزار و ۶۸۵ مورد بیماری سرطان در استان گزارش شد که این آمار نگران کننده است.

خانم دکتر فرخ زاد افزود: هر فرد بالای ۵۰ سال در خطر بروز سرطان روده بزرگ قرار دارد.

او، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و مصرف مشروبات الکل دار را از جمله علت‌های بیماری سرطان بیان کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.