رئیس جهاد دانشگاهی:

میراث فرهنگی، روح اقتصاد در کشور است

طیبی گفت: میراث فرهنگی به عنوان روح اقتصاد در کشور است و باید همانند پژوهشگاه‌های علوم انسانی به آن توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز تفاهم نامه‌ای میان جهاد دانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری دانشجویان و ترویج فرهنگ گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ امضا شد.
 
در این مراسم حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با عنایت به اهداف مشترک جهاد دانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و ارتقای هویت ایرانی در بازار‌های جهانی؛ تفام نامه ای میان این دو نهاد امضا شد. 

او افزود: طی سال‌های گذشته اولین پژوهشکده گردشگری در استان خراسان صورت گرفت اما باید به مجموع توانمندی‌های جهاد دانشگاهی  همانند پژوهشگاه‌های علوم انسانی توجه ویژه شود زیرا میراث فرهنگی به عنوان روح اقتصاد در کشور است . به طور کلی صنایع فرهنگی ایران در دنیا به شدت با استقبال روبرو بوده است این یعنی کشور ما توانسته تا به امروز در ارتقای محصولات فرهنگی نقش بسزایی داشته باشد و کالا‌هایی با برچسب فرهنگی به بازار‌های جهانی تزریق کند؛ بنابراین این تفاهم نامه می‌تواند در سرعت بخشیدن اهداف ما نیز ثمربخش باشد.

محصولات ایرانی، نیازمند برندسازی است

در ادامه این مراسم علی اصغر، مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: جهاد دانشگاهی تا به امروز توانسته کمک شایانی به پیشبرد بهتر کشور در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری داشته باشد. این نهاد تا به امروز اولین گام‌های پژوهشی و پژوهش‌های کاربردی را پایه گذاری کرده و دانشجویان نخبه را پرورش و جذب کرده است. امروزه ایران در سراسر جهان به جایگاهی رسیده است که می‌تواند اتفاقات بزرگی همانند شرکت‌های دانش بنیان را رقم بزند.

مونسان بیان کرد: تمامی سرمایه گذاران در تلاشند توسط کالا‌های فرهنگی، تنش‌ها و ضرباتی که به کشور‌ها وارد می‌شود را با صنعت گردشگری از بین ببرند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: نیاز است دانش جامعه را با ارائه دانش روز ارتقا دهیم. خوشبختانه صنعت گردشگری در ایران همانند سراسر دنیا توانسته، روند مطلوبی در رشد اقتصاد کشور پیش بگیرد و سهم قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

او افزود: ۱۱.۱۰ میلیارد دلار از درآمد کشور، سهم صنایع فرهنگی و گردشگری بوده است البته صادرات این محصولات به صورت مستقیم بوده و اگر غیرمستقیم آن را محاسبه کنیم؛ مبلغی بالغ بر ۳ برابر مبلغ ذکر شده در نظر خواهیم داشت. خوشبختانه با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه توانسته‌ایم، حساب‌های گردشگری را شکل دهیم.

مونسان تأکید کرد: گردشگری جزو محرک‌های اقتصادی کشور است؛ علاوه بر صنعت گردشگری، حمل و نقل هوایی، ریلی، حوزه‌های کشاورزی، صنعت پوشاک نیز می‌تواند در جهت رشد اقتصاد کشور تأثیرگذار باشند. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: نظام جامع آموزش سالانه با افزایش روبرو خواهد بود تا اقداماتی به صورت هم افزا در کشور داشته باشیم. با امضای این تفاهم نامه، همکاری تأثیرگذاری در جهت حمایت از وزارت میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی طی سال‌های آینده شکل می‌گیرد. این موضوع می‌تواند نسبت به سال‌های گذشته بیش از پیش به اقتصاد کشور کمک کند. طرح تجاری سازی از سال گذشته انجام شده  است، همچنین طراحی خرید مشتری را در برنامه‌های آینده داریم به طوری که این طرح‌ها بر اساس سلیقه امروز وارد بازار جهانی می‌شود.
 
او تاکید کرد: باز کردن پای طراح‌های جوان به این صنعت، یکی از موضوعات پیگیری شده توسط وزارت میراث فرهنگی و جهاد دانشگاهی است؛ البته ارائه این محصولات باید به صورت بسته بندی‌های شکیل و برندسازی در بازار‌های جهانی صورت گیرد.

مونسان در پایان گفت: طی سال‌های گذشته با ارائه محصولات به صورت فله‌ای در بازار‌های جهانی شاهد کاهش خرید کالا‌ها بوده‌ایم، بنابراین  باید به برندسازی و بسته‌بندی تولیدات فاخر ایرانی، توجه ویژه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار