به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور در آیین افتتاح گلخانه دبیرستان مهارتهای حرفهای دانش آموزان کمتوان ذهنی مجید راهبی شیراز با اشاره به اینکه ۱۴ استان کشور مدرسه دولتی ویژه اوتیسم ندارد، اظهار کرد: از جمله استانهای بدون مدرسه دولتی اوتیسم فارس است که تلاش میکنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
او با اشاره به ۳ رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه که در آموزش و پرورش کشور شروع شده است، ادامه داد: ما در جهت استمرار و تقویت این رویکردها اقدام خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استثنایی کشورتصریح کرد: امروز در سطح جهان و در آموزش و پرورش کشور رویکرد تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به فراگیر سازی جهت پیداکرده است و ما باید این مسیر را باکیفیت بیشتر ادامه دهیم.
او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ هزار دانشآموز در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی به صورت ویژه و با رویکرد تفکیک مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیش از ۸۰۰ مدرسه ما به شکل تلفیقی دانش آموزان را تحت پوشش قرار دادهاند.
حسینی اضافه کرد: به جز ناتوانان ذهنی، بقیه دانشآموزانی که از محدودیتهای هفتگانه برخوردار هستند و قابلیت اینکه در مدارس عادی که تحت عنوان مدارس پذیرا به شکل تلفیقی تعلیم و تربیت شوند، دارند و خدمات معلم رابط، مرجع و مناسبسازی خاص صورت میپذیرد.
معاون وزیر آموزشوپرورش بستر حرکت را به سمت فراگیر سازی دانست و گفت: همانگونه که شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم، آموزش و پرورش ناشنوایان و نابینایان هم نباید داشته باشیم چرا که این انسانها به شکل عادی دوشادوش دیگران زندگی و در مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور دارند.
او افزود: هر چه قدر دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند این خود عاملی است که به نفع هر دو گروه دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.
رئیس سازمان استثنایی کشور با تأکید بر لزوم مناسبسازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان استثنایی گفت: تمام تلاشمان بر مناسبسازی، همسوسازی، همتراز سازی، همسانسازی مدارس عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه است و برای تحقق این امر نیازمند مناسبسازی در شهر، خانوادهها و بیش از همه در آموزشوپرورش هستیم.
او با اشاره شعار جامعه در نظام بینالمللی مبنی برساختن جامعه دوستدار انسان، گفت: جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلولان با نیاز ویژه است و جامعهای که نتواند برای بخشی از انسانهای با نیاز ویژه مناسبسازی شود، نمیتواند ادعای جامعه انسانی داشته باشد.
حسینی افزود: باید مناسبسازی را در مدارس شروع کنیم و تا پایان سال ۹۸ برای ۱۵ استان و در پایان سال ۹۹ برای تمام استانها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسبسازی شود و بدین ترتیب سایر مدارس هم میتوانند به این شکل آمادهسازی شوند و زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش آموزان را داشته باشد.
او با تأکید بر لزوم مناسبسازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه و مدارس در گفت: مناسبسازی باید در عناصر فضا، معلم و کتابهای درسی و دانش آموزان عادی، تجهیزات و وسایل آموزشی و خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت پذیرد.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور بیان کرد: در این رابطه دانش آموزان عادی و معلمان باید بدانند دانش آموزان با آسیب شنوایی، بینایی یا معلولین جسمی، حرکتی یا حتی اوتیسم از چه شرایط، ظرفیت و استلزاماتی برخوردار است تا متناسب یا آنها رفتار کنند.
او در خصوص مناسبسازی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: در زمانی که طرح سنجش انجام میپذیرد ۷ بسته و سی دی درزمینه برخورد مناسب بادانش آموز ویژه به خانواده آنها تحویل داده میشود.
حسینی همچنین تصریح کرد: در همین رابطه نیز در هفته معلولان ۳ کتاب برای خانوادهها، ۳ کتاب برای معلمین و ۳ کتاب برای دانش آموزان عادی درزمینهٔ رویکرد مناسبسازی تولید و توزیع شد.
او یادآور شد: افزایش مهارتهای زندگی، فنی و حرفهای در آموزشهای دانش آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدیتری است که فقط برای مدارس پیش حرفهای و حرفهای بیش از ۳۶ شاخه فنی و حرفهایی در نظر گرفتهشده که بیش از ۱۰۰ رشته را دربرمی گیرد.
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: ما در مدارسی که فضا دارند ایجاد مراکزی مانند گلخانه، مراکز فنی و حرفهای و ساختن سالنهای ورزشی با ابعاد ۲۰۰ متر و سالنهای ورزشی درون مدرسهای را بهعنوان سیاست پیگیری میکنیم.
او با اشاره به اینکه ۱۴ استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم ندارد، گفت: ازجمله استانهای بدون مدرسه اوتیسم، فارس است که تلاش میکنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
حسینی همچنین با اشاره به وجود ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور، گفت: در ۱۵ استان از جمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که در ساخت و بهرهبرداری سالنی به متراژ ۲۰۰ متر که در این استان در دست ساخت است حتماً کمک خواهیم کرد.
گلخانه دبیرستان مهارتهای حرفهای دانش آموزان استثنایی کمتوان ذهنی مجید راهبی شیراز در فضایی به مساحت ۴۵ مترمربع، با سازه فلزی و سقف پلی کربنات و هزینهای بالغبر ۵۰۰ میلیون ریال احداثشده است که به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز مجهز است.
این رشته امسال در مدارس مهارتهای حرفهای دانش آموزان کمتوان ذهنی ایجاد شده است و هدف از ایجاد آن آموزش رشته باغبانی گرایش گلهای آپارتمانی به دانش آموزان استثنایی است.
انتهای پیام/