بهگزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۸ بهره وری را به عنوان اصلیترین شعار در دستور راهآهن قرار دادیم چراکه اعتقاد راسخ داریم در سال رونق تولید به منظور حمایت جدی از تولید داخلی در حوزه ریلی و ارتقاء بهرهوری راهآهن از سرمایههای موجود به توفیقات بهتر برسیم.
او افزود: امسال ما دو مراسم بهرهبرداری از ناوگان جدید ریلی داشتیم، یک مرحله در اوایل شهریور که ۳۱۲ دستگاه و درمرحله دوم که چند روز پیش بود ۲۴۳ دستگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی که در مجموع از ۴۵۶ واگن ساخت داخل از انواع واگنهای باری، مسافری، خودکشی و لوگوموتیو به شبکه ریلی کشور اضافه شد که در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۵ درصد رشد داشته است.
رسولی بیان کرد: در آیین بهرهبرداری از این ۴۵۶ دستگاه واگن جدید براساس گزارش مدیر ناوگان پارس این شرکت در ۹ ماهه امسال رکورد تولید ۲۰ سال گذشته را پشت سرگذاشته، در برنامه داریم تعداد قابل توجهی ناوگان جدید تا پایان سال جدید وارد شبکه ریلی کنیم.
او ادامه داد: تمام واگنهای جدید در کارخانجات داخل درحال ساخت است، از همه ظرفیتهای قانونی و همچنین بستههای حمایتی و تشویقی مناسب به منظور تامین منابع مالی تولیدات داخلی در حوزه ریلی استفاده کردیم.
معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن کشور تصریح کرد: از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ از بازار سرمایه به پشتوانه ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ استفاده کردیم، یک سبد متنوع از بستههای حمایتی فراهم شده، با عزم راسخ شرکتهای غیردولتی ریلی داخل، همه کارخانجات تولید واگن سفارش دارند.
رسولی افزود: طی ماههای باقیمانده سال شاهد افزایش سهمیه ساخت برخی کارخانجات هستیم، همچنین در سال ۹۹ با تصویب قانون بودجه سال ۹۹ و تبصره ۱۸ قدمهای بلندتری برمیداریم.
او تصریح کرد: کارخانجات واگنسازی کشور قبلا با کمبود سفارش تولید و مسائل کارگری و رکود مواجه بود، اما در آینده نه چندان دور با سفارشاتی که داده شده باشکوفایی مواجه خواهند بود، این درحالی است که در حوزه قطعات لوکوموتیو، واگنهای مسافربری وابسته بودیم حتی در چرخهای موتوبلوک قطار ۱۰۰ درصد وابسته به خارج از کشور بودیم، ولی امروز تمام نیازهای کشور به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته میشود.
رسولی افزود: در حوزه ریلی تامین قطعات لوکوموتیو از جمله واگن مسافربری، دستگاه تهویه، چرخ قطار به خارج کشور وابستگی وجود داشت که اکنون به دست تولیدکنندگان داخلی تامین میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شبکه ریلی بیشتر مسافری است و در این شبکه کارخانجات، معادن و سیلوها کمتر به شبکه ریلی متصل هستند و رفع این ضعف بزرگ در دستور کار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.
او بیان کرد: هم اکنون این تولیدات مراحل تست طی میکنند، زیرا با مجوز راه آهن اجازه ساخت موتو بلوک داده میشود و در کل اتفاقات خوبی در سال ۹۸ بودیم که ۲ نمایشگاه ف یکی در حوزه ریلی و یکی نمایشگاه هفته حمل و نقل در کشور اجرا شد.
رسولی ادامه داد: بهرهوری و بالا بردن بهرهوری از موضوعات مهم کاری ما به شمار میرود چراکه عقل حکم میکند از آنچه داریم حداکثر استفاده را داشته باشیم؛ بنابراین توسعه ناوگان حمل و نقل در کشور مورد نیاز است، ولی ابتدا باید موانع بهرهوری را برطرف کنیم و اثربخشی را بالا ببریم، خوشبختانه شبکه ریلی کشور یکی از شبکههای گسترده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در بند ۲۵ سیاستهای کلی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه ریلی، اتصال بار به شبکه ریلی درحال پیگیری جدی است، زیرا سبب بهرهوری شبکه ریلی کشور میشود، شبکه ریلی کشور عمدتا کارکرد مسافری دارد و شهرها را به یکدیگر متصل میکند.
او ادامه داد: در تلفات جادهای با نرخ بالایی مواجه هستیم، در حوزه آلایندههای زیست محیطی که امروز بیشتر شهرها درگیر آن هستند نیز چنین رویهای داریم و از طرفی هم سلامت انسانی با خطر مواجه است و هم هزینههای زیادی برای کشور به همراه دارد، همچنین در صرفهجویی سوخت که نعمت خدادادی است و نباید از آن سواستفاده شود، بنابراین حل این مشکلات جزو برنامههای ریلی کشور است.
معاون وزیر راه تصریح کرد: ما به دنبال دستورالعمل و رویههای اداری معمول نبودیم بلکه در زمینه توجه به افزایش بهرهوری در این مجموعه، کمیته بهره وری عملیاتی را تشکیل دادیم و هدفمان شکوفایی مجموعه راه آهن است.
انتهای پیام/