رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: نگاه ما به گردشگری صرفاً از بعد اقتصادی نیست، بلکه ما نگاه فرهنگی به آن داریم.

گردشگری؛ بازوی قدرتمند اقتصادی و فرهنگی ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل و پنجمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به میزبانی سازمان صداوسیما، با حضور قائم مقام سازمان حجت الاسلام و المسلمین آقای موسوی مقدم و تیموری معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد.

تیموری رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: ستاد مرکزی خدمات سفر از ۲۲ دستگاه اجرایی و نهاد موثر در حوزه سفر و مسافرت‌های مردم تشکیل شده است و بر اساس مصوبه دولت و هیئت وزیران این ستاد جایگاه قانونی خود را پیدا کرده است و به شکل مستمر فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در طول سال جلسات این ستاد به صورت دائمی تشکیل می‌شود. کمیته های تخصصی در این ستاد شکل گرفته است و اعضای آن با مسئولیت‌های به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه ما وارد فصل زمستان شدیم یک فصل پر رونق گردشگری را پیش رو داریم؛ البته همانطور که می‌دانید ما از اوایل اسفند وارد فصل پرگردش بین المللی هم می‌شویم.

وی عنوان کرد: شاهد اتفاقاتی در روز‌های گذشته بودیم که بر همه ابعاد جامعه ایرانی تاثیر داشت و ما هم به عنوان خانواده صنعت گردشگری از این اتفاقات در امان نبودیم. طبیعی است وقتی یک گردشگر وارد یک مقصدی می‌شود و برنامه ریزی برای سفر می‌کند امنیت و ایمنی مقصد برای آن مهم است.

تیموری اظهار کرد: این قول را به همکاران خود می‌دهم که صنعت گردشگری کشور پتانسیل بسیاری دارد و به زودی به ایام پررونق خود برمی گردد. گردشگری نیاز مردم ماست و صرفاً برای ابعاد اقتصادی کشور مهم نیست بلکه ما نگاه فرهنگی به گردشگری داریم. همین آثار گردشگری امروز دشمنان ما را وادار می‌کند که شخص اول مملکت ایالات متحده تهدید کند ۵۲ سایت فرهنگی ایران را می‌زند.

وی افزود: اگر آسیب شناسی کنیم متوجه می‌شویم که از این ناحیه بیشتر آسیب دیده اند؛ وقتی در طول یک سال گذشته کلیپ‌هایی که گردشگردان آمریکایی و اروپایی از ایران گرفته اند و در برگشت در رسانه‌های خود پخش کردند، دست به دست می شود همه دنیا می فهمند که مردم ایران مهمان نوازند و فضای با نشاط ایران در سراسر جهان نشان داده می شود. همین می شود که رئیس جمهور آمریکا گاف سیاسی می‌دهد و می‌گوید سایت فرهنگی ایران را می‌زنم؛ در صورتی که این برخلاف مقررات یونسکو است و یک جنایت جنگی است. این نشان می‌دهد که درک واقعیت جامعه ما برای آن‌ها سنگین است.

تیموری اظهار کرد: شاید ابعاد اقتصادی گردشگری برای ما مهم باشد، اما نگاه ما به موضوع گردشگری نگاه کلان فرهنگی کسور است و آن به عنوان یک نیاز برای مردم می‌دانیم؛ گردشگری ما همچنان می‌تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند فرهنگی و اقتصادی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی هم گفت: کشور ما ویژگی‌های مختلف فرهنگی از جمله زبان، آداب و رسوم و لباس را داراست و چنین تنوعی کمتر در کشور‌های دیگر وجود داشته است. متناسب با این ظرفیت فرهنگی، از ظرفیت رسانه‌ای هم استفاده می‌شود. رسانه ملی برای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشور و توانمندی‌هایی که برای جذب مسافران داخلی و خارجی دارد، تلاش می‌کند.

وی عنوان کرد: ما آمادگی بیشتری داریم تا با کمک دستگاه‌های مختلف در تبلیغ سفر و گردشگری فعالیت کنیم. این منوط به این است که دستگاه‌های مرتبط نیز با ما همسو باشند تا در امر تبلیغات بتوانیم تاثیر حداکثری داشته باشیم، در بخش‌های برون مرزی هم می شود از تبلیغات سفر استفاده کرد.

قائم مقام رئیس رسانه ملی پیرامون اهمیت همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های با رسانه ملی هم گفت: مراکز مسافرتی و تفریحی در استفاده از موسیقی تلاش کنند که از رادیو آوا و نوا که بازتاب دهنده بخشی از فرهنگ ماست، پخش شود. در عین حال باید بسته‌های تولیدی معاونت استان‌ها بیشتر مورد استفاده مراکز مختلف قرار بگیرد؛ مستند بهترین فضا برای تبلیغ سفر و مسافرت است.

کمالی مدیر کل صدای معاونت استان‌ها گفت: حدود ۷۵ شبکه رادیویی در حوزه صدا فعالیت می‌کنند و در ایام سفر رادیو مرجعیت پیدا می‌کند و اکثر سفر‌ها زمینی است و از رادیو استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: کار جریان سازی را در طول این سال‌ها به خوبی پیش برده ایم؛ البته پویش «ایران را پاکیزه نگه داریم» را هم در نظر گرفته ایم. یکی از مشکلاتی که داریم این است که محیط زیست در طول سفر آسیب می‌بیند. برای همین این پویش را ادامه می‌دهیم تا فرهنگ حفظ محیط زیست را بالا ببریم. همچنین پویش «ایمن برانیم تا سالم بمانیم» را از سال قبل آغاز کرده ایم و روی آن همچنان کار می‌کنیم.

کمالی عنوان کرد: برای معرفی جاذبه‌های گردشگری برنامه «ایران را بگردیم» را با موضوع گردشگری در شهر‌های ایران از رادیو پخش می‌کنیم. همچنین سفرنامه نوروزی را از رادیو سفر آغاز می‌کنیم و در ایام نوروز روی استان‌های مختلف متمرکز می‌شویم.

وی اظهار کرد: اتوبوس گردشگری را هم به عنوان همراه شو راه اندازی می‌کنیم که در استان‌های مختلف گردش می‌کند و نقاط گردشگری را با اجرای برنامه میدانی با حضور مردم معرفی می‌کند.

شکیبا قائم مقام سیمای استان‌ها هم گفت: مرکز سیمای استان‌ها وظیفه راهبری ۳۳ شبکه تلویزیونی در سراسر کشور را برعهده دارد. یکی از برنامه‌هایی که در طول سال‌ها در مرکز سیمای استان‌ها مورد نظر بوده، بحث سفر وگردشگری است.

شکیبا اظهار کرد: ایران با توجه به زیبایی فصل‌ها تنوع رنگ، آداب و رسوم برای گردشگران داخلی و خارجی همیشه جذاب بوده است. حضور اقوام مختلف در ایران با زبان و فرهنگ‌های مختلف سبب شده ما شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات شاخص در سیمای استان‌ها، تهیه مستند و کلیپ‌های جذاب گردشگری و پخش آن در شبکه‌های استانی و سراسری است. بیش از ۱۰۰ کلیپ حدود ۴ الی ۷ دقیقه رنگین کمان اقوام ایرانی را به تصویر می‌کشد. شبکه شما به عنوان گردشگر فعالیت می‌کند و روزانه سه ساعت را به برنامه‌های گردشگری و سفر اختصاص داده است.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Gi
۲۲:۳۰ ۲۳ دی ۱۳۹۸
بسیار از شما متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
Gm
۱۳:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
تشكر از شما كه اين مسئله را پيگير شديد لطفا پيگيرى هايي راهم درباره آثار هاي باستاني ارزشمند كشور مثل اثار هاي باستاني در شيراز و أصفهان وكرمانشاه و شوش و...كه آثار تاريخي باارزش اين ها در اثر عدم مرمت و بازسازي و رسيدگي دارند تخريب ميشوند
اين ها فرهنگ و تاريخ و تمدن ما إيراني ها هستند لطفا به طور جدي پيگيري كنيد در ضمن توسعه گردشگري نيازمند زير ساخت و إمكانات لازم اين كار است .گردشگري خارجي بسيار مهمتر است زيرا رزي را كه يك گردشگر خارجي در اين كشور خرج ميكند وارد بازار و سرمايه ايران ميشود اين تبليغات كافي نيست
بياييد و ببينيد كه كشور هاي ديگر نظير كشور هاي حوزه خليج فارس چگونه بااينكه فاقد آثار و تمدن غني و...هستند اما با توسعه زير ساخت و به كار يردن فناوري هاي روز دنيا چگونه تبليغات گسترده اي در جهان براي گردشگريشان ميكنند از نشر تصاوير در مجلات و رسانه هاي مشهور در كشور ها تا دعوت از چهره هاي معروف و اينفلوئنسر هاي رسانه اي براي تبليغ گردشگري اين ها راه تبليغ گردشگري است .
از شما كادر گروه (فرهنگي هنري)ميراث و گردشگري تا لطفا در اين زمينه مصاحباتي را با مسئولين مربوطه داشته باشيد

از شما دوستان عزيز كمال تشكر داريم و خواهشمند پاسخ هستيم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۸
پیگیری می شود