رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران در کرمانشاه، گفت : وضعیت اکثر وحوش چهارپا و حائز اهمیت ما از جمله کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و... خوب است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،علی‌زمان خان‌محمدی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران در کرمانشاه، گفت : براساس نتایج این سرشماری، خوشبختانه وضعیت اکثر وحوش چهارپا و حائز اهمیت ما از جمله کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و... خوب است.

او با بیان اینکه سرشماری پاییزه پستانداران هر سال از اوایل آذر آغاز می‌شود و نزدیک به یک ماه ادامه دارد، گفت : در این سرشماری وضعیت گونه‌های حائز اهمیت بررسی می‌شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای آن‌ها داشته باشیم.

او افزود: در این سرشماری گونه‌هایی از جمه کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ و... بررسی می‌شود که در همه آن‌ها وضعیت خوبی داشتیم.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از رشد ۴۴ درصدی جمعیت کل و بز استان بر اساس نتایج این سرشماری خبر داد.

خان محمدی با بیان اینکه جمعیت قوچ و میش استان نیز وضعیت خوبی دارد، گفت: اگر چه زیستگاه اصلی قوچ و میش عمدتا در تپه ماهور‌ها است و نسبت به کل و بز بیشتر در دسترس و در نتیجه در معرض تهدید هستند، با این وجود تنزل قابل توجهی در جمعیت این گونه‌ها شاهد نبودیم.

او گفت: در سال‌های گذشته آماری از خرس قهوه‌ای (از گونه‌های در معرض خطر و مورد حمایت) نداشتیم، اما امسال برای اولین بار موفق به ثبت خرس قهوه‌ای در دو منطقه شامل منطقه حفاظت شده بیستون و همچنین منطقه دالاهو شدیم.

 رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه،گفت: امسال برای اولین بار ثبت حضور پلنگ در منطقه "بمو" نیز انجام شده است.

خان‌محمدی گفت: این وضعیت مناسب پستانداران در شرایطی ثبت شده که با توجه به امکانات محدود، سرشماری فقط در بخشی از مناطق انجام شده و اگر قرار بود سرشماری را به مناطق بیشتری تعمیم دهیم، حتما تعداد بیشتری از گونه‌های چهارپا ثبت می‌شد.

او افزود: آمار مناسب پستانداران نشان می‌دهد با وجود کمبود امکاناتی که داریم، اما حفاظت خوبی از پستانداران در معرض خطر استان انجام شده است .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.