یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

یکصد و هجدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یکصد و هجدهمین جلسه صحن علنی عادی شورای اسلامی شهر شیراز  بعدازظهر امروز  برگزار شد.

اعضای شورا در یکصد و هجدهمین جلسه عادی صحن علنی این شورا، طرح دوفوریتی اصلاح کارت اوراق بستانکاری در دستور کار قرار گرفت و بر اساس تصمیم اعضای شورا، با توجه به مزین شدن نام پروژه بزرگراه واقع در کوهسار مهدی (عج) به نام شهید قاسم سلیمانی و اهتمام ویژه همه ارکان پروژه برای تسریع در عملیات اجرایی آن و به منظور رفع مشکلات تملکی این پروژه، این طرح به تصویب رسید.

گفتنی است پروژه بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی واقع در کوهسار مهدی (عج) به عنوان یکی از پروژه‌های کلان شهرداری شیراز مورد تاکید شورا و شهرداری است، اما مشکلات تملکی آن مانع از ادامه عملیات اجرایی و به ثمر نشستن پروژه شده، به همین منظوردر بودجه سال ۹۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تملکی پیش‌بینی شده و در تکلیف شماره ۸۰ بودجه آورده شده است و متعاقبا کارگروه ویژه‌ای نیز برای پیگیری مسائل تملکی این پروژه تعیین شده است؛ بنابراین پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیاد با مالکان و غارسین املاک مورد مسیری، برای برخی پلاک‌ها توافقاتی حاصل شده بود تا از طریق صدور کارت اوراق بستانکاری نسبت به تملک آن‌ها اقدام شود، اما با ابلاغ مصوبه جدید درباره‌ی کارت اوراق بستانکاری، مالکان تمایل به واگذاری املاک خود با شرایط مصوبه جدیدی را نداشتند و رفع مسائل تملکی این پروژه با دشواری روبرو شده بود.

با مصوبه امروز شورای شهر شیراز، به شهرداری اجازه داده می‌شود که برای تملک املاک مورد مسیری پروژه بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کوهسار مهدی، طبق توافق با مالکان نسبت به صدور کارت اوراق بستانکاری اقدام کند.

نامه‌ی شهرداری شیراز درباره وصول قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها، نیز در صحنی علنی شورای شهر شیراز بررسی و تصویب شد.

گفتنی است با توجه به اینکه مالکان املاکی که تقاضای دریافت پروانه یا پایان کار نسبت به ملک خود را دارند، اما سرانه خدمات عمومی شهر، موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری را تأمین نکرده‌اند و هم‌اکنون قادر به تأمین قدرالسهم خود نسب به سرانه مذکورنیستند، شهرداری موظف است سرانه قدرالسهم فوق را بر اساس قیمت B و با اعمال کاهش پلکانی به شرح ذیل محاسبه و دریافت کند.

از زمان تصویب تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ سهم شهرداری به میزان ۳۵٪ قیمت روز کارشناسی، از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ سهم شهرداری به میزان ۶۰٪ قیمت روز کارشناسی همان سال، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱سهم شهرداری به میزان ۸۰٪ قیمت روز کارشناسی همان سال و از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ به بعد سهم شهرداری معادل ۱۰۰ درصد قیمت روز کارشناسی همان سال دریافت شود.

B معادل ارزش روز یک متر مربع زمین است و در مواردی که مالکان تقاضای تفکیک اراضی متعلق به خود را دارند، سهم شهرداری به صورت زمین یا به نرخ کارشناس رسمی دادگستری و به صورت استعلام موردی و در زمان تفکیک دریافت می‌شود.

این مصوبه شامل باغات موجود در سطح شهر و باغات حوزه استحفاظی باغات قصردشت نیست و املاکی که مالکان آن‌ها از شهرداری غرامت دریافت کرده‌اند و قصد دریافت پروانه یا پایان کار نسبت به میزان باقیمانده را دارند مشمول کاهش مندرج در این مصوبه نمی‌شوند.

سایر تخفیف‌های پرداخت عوارض مشمول این قدرالسهم نمی‌شود و بر اساس تبصره ذیل ماده ۱۹ قانون کارشناسان رسمی دادگستری، قیمت‌های روز کارشناسی هر ۶ ماه یک‌بار اعلام می‌شود.

در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری شیراز درباره‌ی انعقاد قرارداد اجرای پروژه تراموا با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه با برآورد ۱۵هزار میلیارد ریال به مدت ۴ سال، در یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورا بررسی شد.

با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داده می‌شود با رعایت قواعد عمومی قراردادها، منفعت و مصلحت عمومی و آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و شرایط ذیل، نسبت به اجرای پروژه تراموا به طول حدود ۹ کیلومتر در سه فاز (فاز نخست: حدفاصل شاهزاده قاسم تا دروازه اصفهان، فاز دوم: حدفاصل دروازه اصفهان تا ارامگاه سعدی، فازسوم: پس از تکمیل و تصویب مطالعات وتصویب شورای اسلامی شهر شیراز) نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه (متعلق به بانک شهر) به مدت ۴سال با براورد ۱۵هزار میلیارد ریال اقدام کند.

همچنین مقررشد مطالعات فاز دو شامل مسیر اجرایی و ایستگاه‌های آن به تصویب مشاور طرح بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل و نقل شیراز، شورای ترافیک استان فارس و شورای اسلامی شهر شیراز رسانده شود و سپس نسبت به عملیات اجرایی آن اقدام شود.

همچنین با توجه به اجرای پیاده‌راه محور عرفان مقرر شد به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه، شهرداری شیراز تمهیدات و پیش‌بینی لازم برای اجرای تراموا در مسیر‌های مشترک دو پروژه را انجام دهد.

گزارش منظم نحوه اجرای قرارداد، جدول زمان‌بندی اجرای تعهدات طرف قرارداد و تاییدیه مشاور درباره برآورد اولیه اجرای پروژه دریافت و به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه و ضمانت اجرای مطلوب تعهدات طرف قرارداد پیش‌بینی شود.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر شیراز، ایراد هیات تطبیق مصوبات به مصوبه‌ی آیین نامه نحوه هزینه‌کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری را اصلاح و به فرمانداری ارجاع کردند.

اعضا همچنین بر ایراد فرمانداری در خصوص مصوبه واگذاری منافع قسمتی از فضای فوقانی یک معبر عمومی در کوچه شماره ۱۵ میدان ابوالکلام به هتل رویال شیراز، اصرار و به فرمانداری ارجاع کردند.

در این جلسه همچنین لایحه شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری مدیریت سرای محله‌های شیراز به سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در صحن علنی شورا تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، به منظور ایجاد بستر مناسب و افزایش مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت نهاد‌های غیردولتی و غیر سیاسی (سازمان‌های مردم‌نهاد) در مدیریت و بهره برداری از سرای محلات شهر در حوزه فعالیت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی ضمن موافقت با لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود تا مدیریت سرای محلات را با فراخوان عمومی و بر اساس امتیاز کسب شده مطابق دستورالعمل اجرایی به سازمان‌های مردم‌نهاد غیرقومی واگذار کند.

همچنین پرداخت کلیه هزینه‌های سرای محلات بر عهده شهرداری و از ۴۰ تا۸۰ درصد درآمد حاصل از سرای محله به تشخیص شهرداری بابت حق مدیریت به سمن پرداخت می‌شود و مالکیت سرای محله و تجهیزات آن متعلق به شهرداری خواهد بود.

کمربندی شیراز در شمار پرتلفات‌ترین مسیر‌های استان است

علی ناصری عضور شورای شهر شیراز در این جلسه بیان کرد: سند چشم‌انداز استان فارس در افق ۱۴۰۴ بر مبنای برنامه‌ریزی مدبرانه، بهره‌مندی از خرد جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌های بلند مدت کشور و سیاست‌های کلی نظام و با تاکید بر مباحث اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تمدن و فرهنگ استان فارس نشده است.

او افزود: با توجه به نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌های پیش روی کلان شهر شیراز و استان پهناور فارس از جمله خشکسالی که قطعا بر صنعت کشاورزی و صنایع آب بر از جمله فولاد و پتروشیمی خواهد گذاشت به ظرفیت‌های شیراز و فارس در بعد گردشگری بیشتر توجه شود و روند توسعه در این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر شیراز با اعلام اینکه لازمه این قضیه زمینه‌سازی مناسب برای شناساندن شیراز و فارس در بعد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: برایدستیابی به این موضوع از طریق رویدادسازی و چانه زنی در سطح ملی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و کمک به تسریع رویکرد برنامه‌محور در بخش‌های مختلف گردشگری از جمله توریسم، اکوتوریسم، ژئوتوریسم، توریسم سلامت، توریسم فرهنگی، ورزشی، علمی و ادبی صورت خواهد گرفت.

ناصری در ادامه به بیان نکاتی درباره کمربندی شیراز پرداخت و از آن به‌عنوان منطقه‌ای که بستر به سوگ نشستن خانواده‌های شیراز و ایجاد ضرر و زیان مالی و جانی به آن‌ها به‌واسطه حوادث و تصادفاتی که رخ می‌دهد، یاد کرد.

وی اظهار داشت: عدم ایمنی و استانداردسازی‌ها، حجم ترافیک عبوری، ترکیب ترافیک سبک و سنگین، تداخل ترافیک حومه‌ای و عبوری از این کمربندی و قرار گرفتن در محدوده شهر و اتصال تمام خیابان‌های بن بست به کمربندی منجر به افزایش تصادف در این قسمت از شهر می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: کمربندی برای عبور و مرور ناوگان باربری ایجاد شده، اما اکنون به دلیل احداث شهرک‌های زیادی در حاشیه آن عملا به رینگ شهری تبدیل و این مسئله باعث بروز سوانح و مشکلات ترافیکی زیادی در این محل شده است.

ناصری با اعلام اینکه ۸ درصد تلفات انسانی جاده‌ای و تصادفات استان فارس تنها در مسیر ۴۲ کیلومتری کمربندی شیراز از پل شهید اسکندری در شمال شیراز آغاز و تا پل فسا در جنوب این کلانشهر ادامه دارد، گفت: کمربندی شیراز در شمار پرتلفات‌ترین مسیر‌های استان است به گونه‌ای که جزء چهار نقطه خطرناک محور‌های مواصلاتی فارس بشمار می‌آید و بیشتری تعداد کشته‌ها را در سال دارد.

وی تاکید داشت: علاوه بر مقوله ایمنی و ارتباط مستقیم این منطقه با جان و مال شهروندان، ورود گردشگران زیاد به شیراز از جمله علت‌های توجه به این قسمت از شهر است.

عضو شورای شهر شیراز وضعیت نابسامانی مدیریتی در شیراز را از عوامل شناخته شدن کمربندی شیراز به عنوان حادثه‌خیزترین قسمت در شهر دانست و بیان کرد: شرح وظایف و عملکرد سازمانی میان شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی فارس مطابقت ندارند.

ناصری در انتها گفت: لازم است نمایندگان مجلس به پیگیری این معضل در حوزه بودجه و تامین ردیف هزینه بپردازند و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و پلیس راهور با محوریت و قیمومیت دفتر فنی استانداری اقدامی مشترک برای برطرف کردن این مشکل داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار