معاون مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: هم اکنون بیش از یکهزار دستگاه موتورسیکلت سه چرخ در سبزوار تردد میکند که ۸۵۰ دستگاه از این تعداد کد شناسایی دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.
بهزاد ریواده افزود: موتورهای سه چرخ به عنوان وسیله باربری داخل چرخه تعریف نشده و برای حمل و نقل و جابهجایی کالا از وسیلههای نقلیه مربوط به حمل و نقل باربری شامل وانت بار، پراید وانت، پیکان وانت و نیسان و کامیونت استفاده میشود.
او ادامه داد: در زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دولت دهم برای این موتورهای سه چرخ از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری معرفی نامه صادر میشد تا از شرکت نفت حواله بگیرند و سهیمه بنزین دریافت کنند، اما در طرح جدید سهیمه بندی بنزین، چون این وسایل نقلیه فاقد پلاک هستند سهمیه سوخت به آنها تعلق نمیگیرد و تاکنون هیج بخشنامهای در این باره صادر نشده است.
معاون شهرداری سبزوار گفت: موتورسیکلتهای سهچرخ به عنوان وسیله باربری تعریف نشدهاند و مشخص نیست چه نهاد یا مرجعی مسئول نظارت و رسیدگی به مشکل سهمیه سوخت این وسایل است.
رمضانعلی قارزی مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه سبزوار هم گفت: شرکت نفت وظیفه تامین سوخت خودروهایی را که از سوی مراجع ذیصلاح به رسمیت شناخته شود بر عهده دارد.
او افزود: خودروهای دارای پلاک طبق مصوبه و بر مبنای نوع کاربری مشخص شده سهمیه سوخت دریافت کرده و کارت سوخت آنها هر ماه شارژ میشود.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی سبزوار گفت: موتورسیکلتهای سه چرخ در مرحله نخست باید از سوی نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی یا هر مرجع مرتبط شناسایی و پلاک گذاری شوند که نوع وسیله نقلیه آنها در قالب موتورسیکلت یا وانت بار مشخص گردد تا شرکت نفت موظف به صدور کارت سوخت و اختصاص سهمیه بنزین برای آنها شود.
سرهنگ هادی طلبه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار نیز گفت: موتورسیکلتهای سه چرخ بیشتر برای محیط اختصاصی شامل کاروانسراهای تجاری بزرگ که در داخل آن بار حمل میشود یا مزارع و باغات استفاده میگردد و تردد در معابر ندارند.
او ادامه داد: این خودروها برابر قانون پلاک نمیشوند و باید جمع آوری شوند و در مواردی که حوادث و جرایمی از آنها رخ میدهد به علت نداشتن پلاک و ثبت نبودن آنها در سامانه مسایل آنان به سختی قابل پیگیری است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت:، اما به دلیل اینکه بیشتر رانندگان آنها اقشار محروم و مستضعف هستند و سالها از این طریق امرار معاش داشتهاند نمیتوان آنها را جمع آوری کرد بلکه باید با تعامل بین دستگاهی برای ساماندهی و رفع مشکل آنها چارهاندیشی نمود.
سرهنگ طلبه ادامه داد: باید از طریق فرمانداری برای سهمیه سوخت آنها اقدامی صورت گیرد و در شورای ترافیک طرحی برای ساماندهی آنها ارائه شود که با آموزشهای لازم و دریافت تعهد جلو برخی تخلفات احتمالی آنها گرفته شود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام//م. م