عربستان در پوشش توافقنامه ریاض به دنبال آماده‌سازی شبه‌نظامیان تحت حمایت ائتلاف سعودی است تا بار دیگر به یمن و این بار به جبهه‌های شمالی یورش ببرد.

تلاش عربستان برای صف‌آرایی مجدد برای حملات بیشتر به یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، عربستان سعودی در پوشش «توافقنامه ریاض» سعی دارد شبه‌نظامیان تحت حمایت ائتلاف سعودی را بار دیگر آماده کند و با این صف‌آرایی جدید به جبهه‌های شمالی یمن حمله کند که یورش گسترده روز گذشته عربستان به استان نهم در شمال یمن که با مقابله نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شکست انجامید دلیلی بر این تلاش مغرضانه است.

واقعیت یمن با خوش‌بینی‌های «مارتین گرینبلات» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که در جلسه اخیر شورای امنیت آن را بیان کرد بسیار فاصله دارد چرا که اوضاع در یمن به سوی نبردی می‌رود که عربستان و همپیمانانش از دو ماه پیش تاکنون برای آن برنامه ریزی و تلاش کرده‌اند. آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است بیانگر این است که نشانه‌های صلح رو به کاهش است و تمامی تلاش‌هایی که طی چند ماه اخیر برای پایان جنگ یمن صورت گرفته به سراشیبی شکست کشانده شده است.

به گفته الاخبار، عربستان در آستانه پنجمین سالگرد حمله و محاصره یمن و پس از ماه‌ها آتش بس متزلزل و ناآرام با انصارالله به دنبال آماده کردن شرایط در جبهه‌های مختلف برای تشدید حملات در سال ۲۰۲۰ است.

تحرکات کنونی که با بررسی اوضاع شبه نظامیان تحت حمایت ائتلاف سعودی در جبهه‌های مختلف در استان‌های مأرب، بیضاء و جوف در جنوب تا تعز و ضالع در شمال یمن آغاز شده است مسئله‌ای است که فرستاده سازمان ملل در بررسی اخیر خود آن را نادیده گرفته و گفته است که طرف‌های یمنی در سایه پایداری چندین مورد از تدابیر اعتمادسازی میان طرفین در چند قدمی حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات هستند.

همچنین وی درباره شدت عملیات‌های نظامی گفته است حملات هوایی در نوامبر گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است، مسئله‌ای که یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آن را تکذیب و تاکید کرده است که عربستان هر روزه به یمن یورش می‌برد و حملات هوایی انجام می‌دهد.

الاخبار به نقل از منابعی اطلاعاتی تاکید کرد: عربستان تلاش می‌کند نیرو‌های تحت امر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن را در محور نجران تقویت کند و زمام امور را در برخی از پادگان‌هایی که دست نیرو‌های سلفی است در ابتدای ماه میلادی آینده به فرماندهان نظامی حزب «اصلاح» بدهد که موجب سرکشی برخی از نیرو‌های سلفی شد که اخیرا در نبرد «کتاف» به شدت از ارتش یمن شکست خورده‌اند.

به گفته این منابع، عربستان اخیرا به مزدوران منصور هادی دستور داده است که سطح آمادگی خود را در استان‌های مأرب، جوف و بیضاء برای هرگونه حادثه‌ای افزایش دهد این دستور‌ها همزمان با آمادگی مزدوران در جبهه‌های صراوح در غرب مأرب و نهم در شرق صنعاء برای از سرگیری حملات بوده است.

الاخبار این سطح از آماده باش و صف آرایی برای تشدید درگیری‌ها را با هدف تضعیف انصارالله و بازگرداندن برادرزاده منصور هادی برای فرماندهی ۱۲ گردان متمرکز در ساحل غربی دانسته و به نقل از منابع اطلاعاتی اعلام کرد که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان در دیدار با وی دستور داده است که ۴ گردان دیگر با حمایت مالی ریاض تشکیل شود. این دستور پس از کنفراس وزرای خارجه کشور‌های عربی در ساحل دریای سرخ و امضای منشور تاسیس آن از سوی ۸ کشور صادر شده است.

عربستان توافقنامه ریاض را پوششی برای مخفی کردن فعالیت‌های اخیر خود علیه یمن استفاده کرده است تا در پنجمین سالگرد حمله یمن بار دیگر مردم بیگناه این کشور را مورد حملات وحشیانه خود قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار