مشاور معاون بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آسیب جدی زیر‌ساخت‌های خدمات بهداشتی و درمانی هنگام وقوع سیل

مطلق گفت: هنگام وقوع سیل، زیرساخت‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی آسیب جدی می‌بینند.

محمداسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وقوع سیلاب تاثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد می‌گذارد، به طوری که در هنگام وقوع سیل خطر سقوط موقع راه رفتن در و تماس با گل‌ولای و اجسام غوطه‌ور در سیل وجود دارد.

او ادامه داد: از دیگر مشکلات هنگام وقوع سیل بروز و شیوع بیماری های اسهالی و انواع عارضه های منتقله از حیوانات است و افراد ساکن در مناطق سیلابی این احتمال وجود دارد که مبتلا به عفونت های پوستی و چشمی و حتی در برخی مواقع تنفسی بشوند

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت تاکید کرد: کمبود آب آشامیدنی، دسترسی کم به مراقبت‌های درمانی و بهداشتی به  دلیل آسیب زیرساخت‌های نظام سلامت و آسیب به  ذخایر مواد غذایی از دیگر مشکلات هنگام بروز سیل محسوب می‌شود و سلامتی مردم تحت تاثیر ان قرار می‌گیرد.

مطلق بیان کرد: در هنگام وقوع سیل افرادی که دچار محدودیت های تحرکی بوده یا بیمارانی که تحت درمان‌های طبی هستند بیشتر از سایرین در هنگام وقوع سیل دچار صدمه شده و باید مراقبت بیشتری از آنها انجام گیرد.

او گفت: به دلیل وقوع سیل معیشت و درآمد مردم دچار اختلال می‌شود و عدم امکان اصلاح وضعیت منطقه در هنگام سیل در کوتاه مدت به استرس‌های ناشی از ایجاد خسارت‌های مادی و جانی سلامت روا ن مردم را به شدت تهدید می‌کند به همین دلیل وزارت بهداشت کارشناسان سلامت روان را در مناطق سیلابی بر اصل پروتکل‌‌های کشوری اعزام کرده می‌کند.

زنان باردار و کودکان بیشترین آسیب را در هنگام وقوع سیل می بینند

مشاور معاون بهداشت در امور کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت افزود: بیماران مبتلا به عارضه های مزمن، زنان باردار، سالمندان، کودکان، افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی بیشتر از سایرین در هنگام وقوع سیل در معرض خطر قرار دارند که بر اساس دستور العمل‌های ابلاغی این گروه ها در اولویت برای اقدامات بهداشتی و درمان قرار می‌گیرند.

مطلق یادآوری کرد: در هنگام وقوع سیل در جنوب کشور به خصوص سیستان و بلوچستان مراکز اورژانس از آمادگی کامل برخوردارند و اورژانس هوایی جهت انتقال مصدومان در آمادگی کامل به سر می‌برد.


بیشتر بخوانید: نظارت بر توزیع مواد غذایی در مناطق سیل‌زده


او افزود:در هنگام وقوع سیل ظرفیت مازاد حداقل 20 درصد در حوزه بیمارستانی، پیش بیمارستانی و مرا کز بهداشتی درمانی ایجاد می‌شود  و جراحی های الکتیو لغو می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار