معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از عدم تامین سرویس‌های موتور جست‌وجو و پیام‌رسان در شبکه‌ی ملی اطلاعات، خبر داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،امیر ناظمی در نشست «شبکه ملی اطلاعات و محدودیت اینترنت؛ دو روی سکه» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، وقتی وزارت ارتباطات بخش اجرایی پروژه شبکه ملی اطلاعات را به عهده گرفت به بازسازی مفهوم شبکه ملی اطلاعات پرداخت.

وی ادامه داد: پس از بازسازی حس کردیم این مفهوم باید بازطراحی و معماری شود و به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا، تفکیک شد.

وی با تاکید بر این که این شبکه براساس وظایفی که به وزارت ارتباطات واگذار شده در حال کار است، افزود:، اما برای دیدن نتایج بهتر در کنار دولت، نهاد‌های دیگر هم باید از کسب‌وکار‌ها داخلی در جهت تقویت شبکه ملی اطلاعات حمایت کنند و داده خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: بر اساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، مصوب شورای عالی فضای مجازی، چهار سرویس خدمات پایه که عبارت بودند از خدمات ابری، نقشه، موتور جست‌و‌جو و پیام‌رسان، تعریف شد.

وی ادامه داد: سرویس‌های موتور جست‌و‌جو و پیام‌رسان به دلایل مختلف و علی رغم حمایت‌های میلیاردی و اختصاص پهنای باند رایگان، نتوانستند نظر کاربران را تامین کنند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت دو سرویس خدمات ابری و نقشه هم توضیح داد: در یک سال و نیم گذشته مجموع کاربران دو نقشه به بیش از کاربران «ویز» رسیدند و در مورد CDN هم ابر آروان و زس ۲ شرکتی هستند که بسیار خوب عمل کردند.

وی با بیان اینکه همواره منتقدان می‌پرسند که چرا ما رقیب خارجی را فیلتر نمی‌کنیم، گفت: به همان دلایلی که فیلتر نکردن باعث شد سرویس‌های نقشه و ابری موفقی داشته باشیم. مهم‌ترین دلیل آن است که آزادی انتخاب مردم را محدود نکردیم و مردم انتخاب می‌کردند که کدام سرویس را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: ما سوبسید و یارانه بی‌مورد به این سرویس‌ها عرضه نکردیم، اتفاقا در بازار رقابتی با رقیب خارجی خود جنگیدیم و توانستیم در همین بازار سرویسی با کیفیت را ارائه کنیم. ناظمی همچنین به سیاست‌های وزارت ارتباطات در مورد نقشه‌ها اشاره کرد و گفت: ما داده در اختیار سرویس‌ها قرار دادیم. زمانی ما خیلی با نهاد‌ها بحث کردیم تا به این نقشه‌ها داده بدهند و با مخالفت روبرو می‌شدیم؛ اما ابتدا سال که سیل آمد بالاخره داده‌ها را در اختیار این سرویس‌ها قرار دادند و در طول آن مدت به خوبی کاربر جذب کردند. چون مردم می‌توانستند با این نقشه مناطق آبگرفته را مشاهده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.