امینی با اشاره به اقتصاد تک محصولی متکی به نفت گفت: با تحریم صادرات نفت ضرر جدی به اقتصاد کشور وارد می‎شود.

محسن امینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب، مطرح کرد: تحریم یک نوع جنگ اقتصادی است که هدف آن جلوگیری از صادرات است. با توجه به اینکه کشور ایران دارای ذخایر سوخت فسیلی فراوانی است، نفت مهمترین تک محصول صادراتی ایران به شمار می‎رود به همین دلیل تحریم صادرات نفت، به‌عنوان اهرم فشاری برای ایران انتخاب شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: استراتژی اول ما این است که انواع صادرات محصولات غیرنفتی را افزایش دهیم و در صادرات تنوع داشته باشیم. پیش‌نیاز این صادرات غیرنفتی ایجاد فضای رقابتی بین محصولات داخلی است. کشور ایران باید تولیداتی را که در عرصه جهانی قابل رقابت با کالا‌های مشابه در بازار بین‌المللی است، افزایش دهد. استراتژی نگاه به بیرون باعث می‎شود محصولات متنوع‎تری داشته باشیم. نفت از کالا‌های تک محصولی است که با تحریم صادرات آن ضرر جدی به اقتصاد کشور وارد می‎شود.


بیشتر بخوانید: صادرات فرآورده‌های نفتی تحریم پذیر نیست


امینی در خصوص کشور‌های هدف برای صادرات کالا‌های جایگزین گفت: باید چندین گروه هدف برای صادرات داشته باشیم. ابتدا کشور‌های همسایه و منطقه‎ خاورمیانه به خصوص آسیای‎میانه و بعد کشور‌های آفریقایی که البته این کشور‌ها هم با توجه به نوع محصولات و نوع ارتباطی که با آن‌ها داریم انتخاب می‎شوند.

او افزود: ایران با صادرات کالا به کشور‌های صنعتی در ورود سرمایه به ایران کمک می‌کند چرا که در مقابل کالا‌های سرمایه‎ای و واسطه‎ای وارد می‌شود تا مشکل مواد اولیه کشور حل شود.کشور‌های اروپایی از این نظر حائز اهمیت هستند البته با بسیاری از کشور‌های دورتر مانند آفریقا و آمریکای جنوبی هم مراودات خوبی داریم و به عنوان هدف صادرات گزینه خوبی هستند. اما گزینه‎ اول همان کشور‌های منطقه خاورمیانه است، زیرا می‎توان محصولات اولیه را با کمترین هزینه از جمله هزینه حمل‌ونقل و بیمه تهیه کرد. به طور قطع بازار‌های بزرگی که چند صد میلیون جمعیت دارد برای صادرات و واردات مناسب‌تر است.

ورود گردشگر به ایران نوعی صادرات خدمات گردشگری به خارج از کشور است

این کارشناس در ادامه  در توضیح این سؤال که چه کالا‌هایی برای صادرات  سودآوری بالاتری دارد، گفت: کالا‌های با ارزش افزوده بالا بستگی به نوع صنعت و تکنولوژی که در کشور داریم متنوع است، برای مثال اگر بتوانیم به جای نفت محصولات نفتی و فرآورده‎های پتروشیمی را صادرکنیم سود بالایی دارد و یا اینکه به جای بسیاری از مواد معدنی فراورده‎های آن را تولید کنیم و محصول فرآوری شده‎ آن را صادرکنیم. همچنین با بسته‎بندی مناسب در محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی بهتری خواهیم داشت. صنایع‎دستی و گردشگری که ایران در این زمینه شهرت دارد، درآمد زیادی می‎تواند به دنبال داشته باشد. حتی ورود گردشگر به ایران به نوعی صادرات خدمات گردشگری به خارج از کشور است. به طور کل هر نوع محصول در تولید که ارزش افزوده بالاتری دارد برای صادرات در اولویت است؛ و صادرات مواد معدنی و نفت در رده‎های بعدی قرار می‎گیرد.

نقش استارتاپ‎ها در رویه صادرات

امینی در پاسخ به این سؤال که استارتاپ‎ها تا چه میزان در رویه صادرات مؤثر است، گفت: مجموعه استارتاپ‎ها در کشور ما در صنایع مختلف در حال شکل‎گیری است، با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه دارای تحصیلات آکادمیک هستند و در آینده بیشتر کسب‌وکار‌ها به سمت شرکت‎های استارتاپی حرکت می‎کند، اگر محصولات رقابت پذیر باشد، استارتاپ‎ها بسیار با اهمیت می‎شود.

او افزود: درصد بزرگی از صادرات را شرکت‌های تازه تأسیس باعث شدند. البته در سال‌های اخیر تأثیر چشمگیری در مسئله صادرات نداشتیم، اما در بلند میتوان گفت تأثیرمثبتی خواهند داشت.

امینی در ادامه اظهار کرد: با شرایطی که در کشور وجود دارد، هر نوع صادرات حتی صادرات غیرنفتی هم مشکل است. چون اتفاقات زیادی بر صادرات تأثیر دارد از جمله این اتفاقات تحریم‌ها، تبادلات بازرگانی خارجی‎ها و تبادل بین‎المللی که صادرات را تحت تأثیر قرار می‎دهد. اگر کانال‎های مالی و مبادلات مالی بین ما و کشور‌های دیگر تسهیل شود، قطعا برروی صادرات تأثیر می‎گذارد.

این کارشناس در پایان بیان کرد: استراتژی‎ها در بحث صادرات مثل توسعه و جایگزینی کالای صادراتی تحت تأثیر مبادلات مالی قرار می‎گیرد. کشور باید تلاش کند تا  اقدامات زیرساختی لازم  برای صادرات فراهم ‏شود.

پایان پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار