به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان «جایزه سال استیکر» با حضور میثم عسگری مدیر عامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه، بهرام عظیمی رییس هیأت داوران، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد میثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه در این فرهنگسرا برگزار شد.
مخالفان در قویتر شدن ما تاثیرگذار بودند
میثم عسگری رییس جایزه سال استیکر و مدیرعامل پیام رسان «آیگپ» در آغاز این مراسم به اهمیت فضای مجازی و پیامرسانهای در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: اگر امروزه فضای مجازی را جزو زندگی روزمره بدانیم آنگاه نمیتوان نقش مهم استیکرها را نادیده گرفت. تجربه فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در طول یک دهه گذشته، نشان داده است که استیکرها هم صاحب سبک و هم در حال پیشروی هستند به طوری که میتوانند جایگزین ایموجیها شوند و کسب و کارهای تازهای را در این زمینه ایجاد کنند.
مدیرعامل آیگپ با اشاره به اهمیت طراحی استیکرها برای پیام رسانهای ایرانی بیان کرد: در طول یک سال گذشته که امکان ارایه استیکرها در پیام رسانها ایجاد شد این دغدغه را داشتیم که با استیکرهایی که مفاهیم غربی و شرقی دارند، مواجه نشویم بنابراین در اولین گام از هنرمندان دعوت کردیم تا آثاری را برای ما طراحی کنند که این استیکرها بهمن ماه سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت، ولی راضی کننده نبود به این دلیل که اگر چه هنرمندان آن ایرانی بودند، اما برگرفته از فرهنگ بومی و ملی ما نبود و استیکرهایی غریبه بودند و بنابراین از همراهی آقای شجاعی طباطبایی بهرهمند شدیم و طرح برگزاری مسابقهای برای طراحی استیکر با استقبال از سوی ایشان روبرو شد و درنهایت ایده «جایزه سال استیکر» شکل گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره استفاده از پیام رسانهای داخلی اظهار کرد: پیام رسانهای ایرانی در مواقع قطعی اینترنت بینالمللی و محدودیتهای اینترنتی مورد توجه قرار میگیرند و به جز این موارد کسی سراغشان نمیرود، اما در چنین مواقعی که با قطعی اینترنت بین المللی روبرو میشویم، بسیاری از رسانهها به دنبال مقایسه این پیام رسانها با پیام رسانهای بین المللی هستند که این مقایسه نابرابری است و اگر بخواهیم که پیام رسانها در اندازه پیام رسانهای بین المللی باشند، مستلزم متغیرهای زیادی است که این ملزومات در دسترس ما نیست و نیاز به حمایتهای همه جانبه و همچنین سرمایه گذاری وجود دارد.
عسگری همچنین تصریح کرد: در یک سال گذشته کسانی که در پا نگرفتن «آیگپ» و پیام رسانهای داخلی تأثیرگذار بودند، بیشتر از کسانی که حامی آن بودند، در پیشرفت و قویتر شدن ما تأثیرگذار بودند.
وی درپایان سخنانش از حامیان این جایزه تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این جایزه در سالهای آتی نیز تداوم داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان
محمد میثم میثمی مدیر فرهنگسرای اندیشه نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به نیاز جامعه نسبت به پیامرسانهای داخلی بیان کرد: پیام رسانهای داخلی بر اساس نیاز جامعه تلاش کردهاند تا خود را به سطح توقعات مردم برسانند و در این مسیر رقبای قدرتمندی هم داشتهاند و بنابراین این وظیفه ماست که از این دوستان حمایت کنیم و در کنارشان باشیم تا اتفاق اثربخشی را در این حوزه شاهد باشیم.
وی همچنین با بیان این که برگزاری این مسابقه، استعدادهای جوان را به جامعه معرفی میکند، یادآور شد: در خلال برگزاری این مسابقه به گواه داوران، استعدادهای بالقوهای کشف شد و رسالت دیگری این مسابقه نیز که کشف استعدادهای جوان بود، به این ترتیب محقق شد که امیدواریم در آینده شاهد درخشش استعدادهای جوانان در حوزه تولید آثار هنری باشیم.
ادامه این مراسم به اجرای استندآپ کمدی ابوطالب حسینی نفر دوم بهترین استندآپ کمدی برنامه «خندوانه» اختصاص داشت.
تصویرسازیها و طراحیها عالی بود
شجاعی طباطبایی دبیر «جایزه سال استیکر» و یکی از اعضای هیات داوران این مسابقه، سخنران بعدی این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه هیات داوران را خواند و به برخی از نکات مهم در داوری آثار این مسابقه اشاره کرد و گفت: در داوری آثار این جایزه ایرانی بودن آثار اهمیت بسیار زیادی داشت وامکان کوچک کردن سایز اثر ضمن حفظ ویژگیهای آن از دیگر نکات حائز اهمیت در داوری آثار بود، همچنین کنار هم چیده شدن آثار و امکان انتخاب شدن آن از سوی مردم و کاربران و انتقال حس درست به مخاطب از دیگر نکاتی بود که در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.
وی همچنین تصریح کرد: دیده شدن آثار در پس زمینههای مختلف، تکنیک طراحی استیکرها و سلیقه داوران نیز در قضاوت و داوری نهایی آثار تأثیرگذار بود.
شجاعی طباطبایی در پایان سخنانش تأکید کرد: تصویرسازیها و طراحیها بسیار عالی بود و اگر مسابقه دیگری مثل مسابقه تصویرسازی یا کاریکاتور بود، بسیاری از آثار برنده چنین مسابقاتی بودند، اما به همان دلایلی که ذکر کردم، بسیاری از این آثار در ردیف برگزیدهها نبودند.
اهدای جایزه بخش نگاه مردمی
در ادامه این مراسم با حضور رئیس، دبیر و داوران جایزه سال استیکر و پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی اصغر تقوی مدیر فنی آیگپ، جایزه بخش نگاه مردمی این مسابقه به آیدین ارجمندی اهدا شد که شامل ۵ میلیون تومان وجه نقد بود.
حمایت از شرکتهای طراحی استیکر در قالب صنایع خلاق فرهنگی
پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنانی گفت: به هنرمندانی که این استیکرها را طراحی کرده اند، هزارآفرین میگویم. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره موضوع اکوسیستم فناوری و نوآوری صحبت میشود. ما در این مرکز زیست بوم فناوری و نوآوری را ابداع کردهایم که این زیست بوم درکشورهای پیشرفته ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی سالانه دارد و در حوزه انیمیشن و کارتون سهم ایران ۶۰ میلیارد تومان است. معاونت باید از شرکتهای دانش بنیان حمایت کند، ولی برخی از طرحها در قالب این شرکتها قابل تعریف نیست و بنابراین میتوانند در قالب صنایع خلاق فرهنگی تعریف شود. شرکتهای طراحی استیکر نیز اگر راه اندازی شود میتواند در قالب این شرکتهای صنایع خلاق فرهنگی تعریف شود و از حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهرهمند شوند.
رونمایی از استیکرهای متحرک در پیام رسان آیگپ
علی اصغر تقوی مدیر فنی آیگپ نیز درباره اهمیت استیکرها در دنیای مجازی و درآمدزایی آنها به عنوان یک صنعت سخنرانی کرد ودر بخشی از سخنانش گفت: دردنیای ارتباطات نوین استفاده از استیکرها در حال رشد است و تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۸۹ بیلیون دلار کالای دیجیتال در دنیا به فروش میرسد که استیکرها نیز بخشی از این کالاهای دیجیتال محسوب میشوند.
در پایان نیز از نسل دوم استیکرهای پیام رسان آیگپ رونمایی شد که این استیکرهای متحرک با توجه به زیرساختهایی که برای آنها طراحی شده است، همه پلتفرمها را پوشش میدهند.
آثار هنری برای استفاده همه مردم
بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی بیان کرد: این مسابقه جزو معدود مسابقهها و شاید بعد از جشنواره کاریکاتور، تنها رویدادی باشد که آثارش برای عامه مردم قابل درک است و جایزه سال استیکر را میتوان عامه فهمترین جشنواره هنری دانست که تاکنون برگزار شده است چرا که از یک کودک ۵ ساله تا افراد کهنسال میتوانند با تصاویر آن ارتباط برقرار کنند.
این هنرمند کاریکاتوریست همچنین با اشاره به مبالغ جوایز این مسابقه گفت: مبلغ جوایز این مسابقه رقم بسیار خوبی است که به برگزیدگان اهدا میشود و این در حالی است که برخی از مسابقهها که صاحبانش، سرمایههای بسیار کلانی در کشور دارند، تنها ۲ میلیون تومان برای برگزیدگان اول مسابقههای خود در نظر میگیرند.
وی افزود: این مسابقه علاوه بر داشتن جوایز بسیار خوب برای برگزیدگان دارای وجه معنوی است به این دلیل که این استیکرها دست به دست میچرخد و همه مردم از آنها استفاده میکنند و این احساس بسیار لذت بخشی است.
معرفی برگزیدگان
در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان جایزه سال استیکر معرفی و جوایز آنها اهدا شد.
علیرضا پاکدل، مهدی عزیزی و محمد افلاک سه برگزیده ویژه هیات داوران بودند که لوح تقدیر و ۲ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردند.
عاطفه گلشاهی جایزه اول این مسابقه را شامل ۱۳ میلیون تومان از آن خود کرد.
شهاب جعفرنژاد جایزه ۱۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص داد.
شادی دلپاک جایزه سوم را شامل ۷ میلیون تومان دریافت کرد.
به همه راه یافتگان به نمایشگاه نیز مبلغ ۲ میلیون تومان اهدا شد که این مبلغ به جایزه برگزیدگان نیز اضافه میشود.
انتهای پیام/