به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز و مقابله با پدیده گرد و غبار این کارگروه را به دلیل ارتباط موضوع با حقوق عامه مردم دارای اهمیت توصیف کرد و گفت: انجام اقدامات عملی و کارآمد برای جلوگیری از آلودگی هوا نیازمند برنامه ریزی در زمینه منشاء آلودگی، میزان اثر گذاری آلایندهها، اقدامات و راهکارهای کنترل آلودگی و عوامل تشدید کننده و کند کننده است.
او ادامه داد: این برنامه ریزی در صورتی به نتایج عملی منجر خواهد شد که اهداف کلان و خرد در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آن تدوین شود.
استاندار فارس عواملی همچون تولید خودرو، تامین سوخت و دارا بودن معاینه فنی خودرو را در آلودگی ناشی از رفت و آمد اتومبیلهای موثر دانست و افزود: بعضی از این عوامل نیازمند اصلاح روند و یا کنترل و نظارت اجرای تصمیمات در سطوح کلان ملی و بعضی نیز نیازمند برنامه ریزیها و اجرای صحیح طرحهای درون استانی است.
او با اشاره به اینکه دارا بودن معاینه فنی بی شک در کاهش آلودگی هوا موثر است، خاطرنشان کرد: این امر باید با اولویت بندی درتردهای برون شهری و محورهای مواصلاتی و همچنین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی انجام شود.
رحیمی کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر را نیازمند توسعه سایر روشهای حمل و نقل عمومی پاک همچون مترو و تراموا و حمل و نقل با دوچرخه دانست و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژهای به این حوزه داشته و تامین اعتبار مربوط به سهم دولت برای اجرای خطوط مترو نشانگر این موضوع است.
او یادآور شد: خط یک مترو شیراز به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ شاهد به بهره برداری رسیدن خط دو و آغاز فعالیت در خط سه باشیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی اظهار کرد: گاز سوز بودن اتوبوسها و کنترل سیستم احتراق خودروهای سواری از جمله این اقدامات ساختاری محسوب میشود که باید با جدیت در برنامه مدیریت شهری قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه ناوگان تاکسی رانی از نظر ایجاد اشتغال و همچنین تسهیل در رفت و آمد شهروندان از اهمیت ویژهای برخوردار است، عنوان کرد: از این رو باید با حساسیت بیشتری به نوسازی این ناوگان از طریق بهره مندی از تسهیلات ملی و منابع داخلی بانکها داشته باشیم.
استاندار فارس گفت: باید در استان سوخت یورو ۵ توزیع شود این در حال است که در برخی جایگاهها بنزین در شیراز سوخت یورو ۴ هم عرضه نمیشود.
رحیمی کاهش و کنترل گرد و غبار را نیازمند شناسایی کانونهای گرد و غبار دانست و افزود: این کانونها ممکن است درون استان، ملی و یا فرا ملی هستند که در هر یک از این موارد به برنامه ریزیهای خاصی در سطوح مختلف نیاز دارد.
او با اشاره به اینکه خشکی مراتع، خشک شدن تالابها و زمینهای کشاورزی خالی از کشت را از جمله کانونهای درون استانی گرد و غبار برشمرد و ادامه داد: در خصوص کنترل کانونهای درون استانی گرد و غبار اقداماتی انجام شده، اما امیدواریم با برنامه ریزی سازمان محیط زیست و همراهی سایر دستگاهها شاهد کاهش و کنترل بیش از پیش آن باشیم.
رحیمی با بیان اینکه معادن تولید شن و ماسه از دیگر کانونهای تولید آلودگی و گرد و غبار است گفت: در این زمینه نیز اقدامات کنترلی مناسبی انجام شده و امیدواریم با جا به جایی این معادن در غرب و حریم ۳۰ کیلومتری شیراز شاهد رفع مشکلات باشیم.
او همچنین کاشت گیاهان متناسب با اقلیم فارس و همچنین گیاهان کم آب بر در زمینها و مراتع خالی از پوشش گیاهی را در تثبیت وصعیت خاک و جلوگیری از انتشار گرد و غبار موثر دانست و از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقهای و محیط زیست خواست برنامه ریزی لازم برای انجام این طرح را تدوین کنند.
انتهای پیام/