آلودگی هوا از جمله مشکلاتی است که باید برای رفع آن فکری کرد اما شاید باید آن را از همان ریشه حل کرد تا در آینده برای حل مشکلی دیگر به فکر راه حلی بعدی نباشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امروزه به دلیل عوض شدن سبک زندگی و تغییر نگرش، انسان‌ها توانسته اند با شادابی هر چه تمام‌تر فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

با دوچرخه سواری می‌توان نقاط قوت خود را شناسایی و حس و حال خوبی به ما دست بدهد و با همین حس خوب و انرژی مثبت به محل کار برویم که می‌تواند نتایج خوبی از جمله انتقال انرژی مثبت به همکاران و ارباب رجوع و همه اطرافیان به دنبال داشته باشد.

دوچرخه‌ها انواع مختلفی از جمله تفریحی، توریستی، شهری، تخصصی، کوهستان، جاده، تاشو، حرکات نمایشی، کلاسیک و برقی دارد.

هوای بی دود با دوچرخه‌های بی دود

صدیق باور مدیر کل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارکرد دوچرخه‌ها را چنین بیان کرد: دوچرخه‌ها با قابلیت استفاده برای عموم شهروندان به صورتی که با نصب نرم افزار بر روی گوشی، نزدیک‌ترین دوچرخه به شهروند توسط جی پی اس که بر روی دوچرخه نصب شده معرفی و قابل استفاده می‌شود همچنین اگر دوچرخه سرقت شود سریعا مکان آن شناسایی و ردیابی می‌ شود.

هوای پاک و چرخیدن چرخ دوچرخه‌های بی دود در شیراز /حس موفقیت، رشد جسمی، تناسب اندام

صدیق باور طرح و ایده اولیه و کلید خوردن دوچرخه‌ها را در شیراز توسط سازمان ترافیک و حمل و نقل دانست و گفت: از شهریور سال ۹۷ توسط اداره کل مطالعات، برنامه ریزی دقیق‌تر و هدفمند در راستای تحقق حمل و نقل انسان محور و عدالت اجتماعی با ۵ طرح مطالعاتی اولویت بندی و مسیر‌های دوچرخه در سطح مرکزی شیراز و استفاده رایگان شهروندان را انجام داده و سپس با جذب سرمایه گذار برای دوچرخه ها‌ی هوشمند اشتراکی و مذاکرات لازم در ۲۸ آذر سال ۹۸ پروژه افتتاح شود.

مدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز استقبال شیرازی‌ها را در سطح بالا دانست و بیان کرد: تا به امروز تقریبا ۱۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام و ۸ هزار نفر استفاده کرده اند.

او اهداف سازمان ترافیک و حمل و نقل شیراز را در راستای این طرح برشمرد و افزود: سفر با دوچرخه برای همه نیاز‌های شهری از جمله کاری، تحصیلی، آموزشی، اداری، خرید و تفریحی قابل استفاده با اهداف افزایش ایمنی دوچرخه سواران در معابر، افزایش دسترسی به مراکز مهم سکونت و کار، ایجاد یکپارچگی بین دوچرخه و سایر شیوه‌های حمل و نقل عمومی ، ایجاد شبکه متصل و به هم پیوسته دوچرخه سواری در شهر شیراز، افزایش تصحیلات حمایتی و مشوق‌ها برای توسعه و ترویج دوچرخه سواری و نهادینه کردن دوچرخه سواری در سبک زندگی شهروندان و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری هستند.

محمد صدیق باور، استفاده از دوچرخه در روند ترافیک و حمل و نقل را مهم دانست و ادامه داد: روان شدن ترافیک در سطح شهر، جلوگیری از آلودگی هوا و آلودگی صوتی، افزایش سلامتی شهروندان، کاهش زمان و هزینه سفر از مزایای دوچرخه‌های هوشمند است.

مدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در هفته اول تعداد دوچرخه‌ها ۲۳۰ و در هفته دوم به ۵۰۰ عدد رسیده که این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی فعلا مختص شیراز است و هنوز امکان سفر جاده‌ای و شهرستان‌ها ایجاد نشده است.

او زمان استفاده از این دوچرخه‌ها را در ۲۴ ساعت شبانه روز اعلام کرد و گفت: با توجه به این که هنوز استفاده از این دوچرخه‌ها همه گیر نشده با این حال در این دو هفته آغازین برای ۲۰ نفر اشتغال زایی صورت گرفته است.

هوای پاک و چرخیدن چرخ دوچرخه‌های بی دود در شیراز /حس موفقیت، رشد جسمی، تناسب اندام

چرخیدن چرخ اقتصاد خانواده با دوچرخه‌های بی دود

سولماز دهقان عضو هیئت رئیسه و رئیس کمسیون گردشگری شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تامین امنیت گردشگران داخلی و خارجی را تاثیر تبلیغات دانست و افزود: امنیت از مولفه‌های مهم در جذب گردشگر است تبلیغات منفی رسانه‌های داخلی و خارجی آسیب‌های جدی به امنیت مقصد از نگاه گردشگران وارد می کند بنابراین ارائه تبلیغات قوی و مثبت راهکار مناسبی در جهت ایجاد حس امنیت است.

او گفت: همچنین شهرداری نیز با ایجاد روشنایی و فضا سازی مناسب در مناطق گردشگر پذیر می‌تواند نقش مهمی در ایجاد امنیت گردشگران ایفا کند.

دهقان ادامه داد: آمار استفاده از دوچرخه‌ها به تفکیک مناطق اعلام شده، اما مرکزی‌ترین و مهمترین ایستگاه، نمازی، که با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده همچنین با توجه به آمار موجود تاکنون حدود ۱۱ هزار نفر از این دوچرخه‌ها استفاده کرده اند.

دهقان بیان کرد:گردشگران داخلی با استفاده از کد ملی و گردشگران خارجی با اسکن پاسپورت یک کد ملی دریافت و با استفاده از این کد می‌توانند از خدمات دوچرخه‌های بی دود استفاده کنند که پرداخت به صورت ریالی است.

او با بیان ایده اولیه دوچرخه‌های بی دود افزود: ایده دوچرخه‌های هوشمند بر مبنای حل مسئله ترافیک از طرف سازمان ترافیک و حمل و نقل بوده، اما گردشگری یک خدمت شهری محسوب و گردشگران نیز شهروندان موقت هستند. از جمله ایستگاه‌های پارک بعثت، مترو زند، انوری، میدان اطلسی، چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات از مهمترین ایستگاه‌ها هستند همچنین امکان استفاده در بیرون شهر را ندارند.

 عضو هیئت رئیسه و رییس کمسیون گردشگری شورای شهر شیراز با توجه به این که هزینه برای گردشگران داخلی و خارجی یکسان و هر نیم ساعت دوچرخه سواری هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: گردشگران بعد از هر سفر به صورت اینترنتی هزینه را پرداخت می کنند که در واقع هزینه اولیه ثبت نام ۲۰ هزار تومان که در شهر شیراز شامل بیمه و مشکلات دوچرخه در طول مسیر است.

هوای پاک و چرخیدن چرخ دوچرخه‌های بی دود در شیراز /حس موفقیت، رشد جسمی، تناسب اندام

شیراز دومین شهر میزبان دوچرخه‌های هوشمند

زوربخش معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسل چهارم از دوچرخه ها، به روزترین سیستمی هستند که هم اکنون در دنیا توسط بخش خصوصی ارائه می‌شوند که در شیراز هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی با هدف ارائه خدمات با کیفیت ۲۴ ساعته به شهروندان انجام شده است.

زوربخش کارکرد دوچرخه ها را دارا بودن قفل هوشمند دانست و افزود:هر دوچرخه دارای قفل هوشمند است که موقعیت دوچرخه توسط نرم افزار نصب شده روی گوشی نزدیک‌ترین دوچرخه را بر روی نقشه مشاهده و به سمت دوچرخه رفته و گزینه اسکن را انتخاب و قفل دوچرخه باز و قابل استفاده می‌شود و پس از تمام شدن سفر با کشیدن ضامن قرار داده شده، دوچرخه قفل شده و در نرم افزار گوشی گزینه پایان سفر را انتخاب می کنند.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز ادامه داد: دوچرخه‌های هوشمند در شیراز دارای دو دستگاه ردیاب که این ردیاب‌ها غیر قابل شناسایی و از بین بردن هستند و این امر باعث شده که این دوچرخه‌ها غیر قابل سرقت باشند که البته بخشی از این موضوع به فرهنگ شهروندی مرتبط است.

او اهداف سازمان ترافیک را چنین بیان کرد: امروزه در تمامی شهر‌های پیشرو، این سرویس در اختیار شهروندان قرار میگیرد تا هم ضامن کاهش ترافیک و هم به بهبود وضعیت سلامتی شهروندان و محیط زیست کمک نماید. در شیراز هم با شروع به کار مجموعه مدیریت شهری در دو سال گذشته سیاست شهرداری با تغییر گفتمان خودرو محوری به سمت گفتمان انسان محوری در راستای توسعه شهری پایدار بوده که همین گفتمان بوسیله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در حمل و نقل فعال استفاده از دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی باشد که با همین چشم انداز درصدد آن بودیم تا یک شیوه حمل و نقلی جدید را در شهر شیراز ایجاد کنیم.

زوربخش با برنامه ریزی‌های صورت گرفته اهداف تا افق ۱۴۰۴ چنین بیان کرد:شش درصد از سهم سفر‌های درون شهری به دوچرخه اختصاص یافته که در همین راستا بنا داریم تا تعداد دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در شهر شیراز را طی ۵ سال آینده به ۱۰ هزار عدد برسانیم.

او استقبال شیرازی‌ها را شگفت آور دانست و افزود: آمار استفاده از دوچرخه‌ها با حمایت‌هایی که شهرداری شیراز در زمینه تامین بخشی از ودیعه آن‌ها نموده یک رکورد در کشور است و ثبت ۲۶ هزاری سفر تا به امروز توسط شهروندان شیرازی به گونه‌ای بوده که شرکت سرمایه گذار در همین هفته‌های ابتدایی ترغیب شده که تعداد دوچرخه‌های فعال در شهر خود را دو برابر تعداد اولیه که در مجموع هم ۳۰ هزار شهروند شیرازی تا به حال اطلاعات هویتی خود را تکمیل نموده اند و آماده اند تا اولین سفر خود را آغاز کنند.

هوای پاک و چرخیدن چرخ دوچرخه‌های بی دود در شیراز /حس موفقیت، رشد جسمی، تناسب اندام

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز تصریح کرد: از ۲۸ آذر ماه که پروژه با ۲۰۰ دوچرخه و ۲۲ پارکینگ افتتاح شده و با رصد تقاضای شهروندان در هر قسمت از محدوده به تدریج و به صورت هدفمند به تعداد دوچرخه‌ها افزوده و تا به امروز بیش از ۵۰۰ دوچرخه در شهر شیراز در دسترس شهروندان هستند که این آمار تا پایان سال به هزار دوچرخه خواهد رسید.

پیشرفت تکنولوژی با تمام مزایایی که داشته در زمینه ورزش باعث کم تحرکی و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی‌های مفرط و دیابت شده است.

این روز‌ها دوچرخه‌های برقی طرفدار‌های زیادی پیدا کرده اند این دوچرخه‌ها با موتور‌های برقی میتواند در رکاب زدن برای افراد مسن‌تر و شیب‌های تند کمک کننده باشند.

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌هایی است که به آسانی می توان به آن دسترسی داشت خصوصا اگر از نوع برقی باشد که سریع و بدون سوخت و می توانند جایگزین خوبی برای خودرو و کمک بزرگی به آلودگی هوا باشد.

دوچرخه سواری یک ورزش ضد افسردگی که می تواند اضطراب و استرس را کنترل کند. ورزش‌های هوازی می تواند دستگاه تنفسی را بهبود و سلامت جسمی را در پی داشته باشد.

دوچرخه سواری در مقایسه با پیاده روی به این نتیجه میرسیم که پیاده روی باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و خطر انواع سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود با این حال که دوچرخه سواری با طی کردن مسافت طولانی‌تر و افزایش تنفس کارکرد بهتری نسبت به پیاده روی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار