سورنا ستاری گفت: فرآوری و استحصال عناصر خاکی از خام فروش معادن جلوگیری می کند.

دستیابی به فناوری بومی استحصال عناصر نادر خاکی /با تلاش متخصصان داخلی محقق شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح استحصال عناصرکمیاب خاکی و استراتژیک در شهرک تحقیقاتی کاوش گفت: استحصال عناصر ارزشمند خاکی برای نخستین بار در کشور با تلاش محققان و متخصصان داخلی آغاز شد .

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فرآوری و استحصال عناصر خاکی از خام فروش معادن جلوگیری می کند،گفت: ما در حال حاضر سالی نزدیک به ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد کشور می کنیم که قیمت آن کیلویی بیش از ۶۰ دلار است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: با بخش دیگری که به این پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادرخاکی و دیگر  عناصر استراتژیک اضافه خواهد شد، ظرفیت تولید در کشور  بالاتر می رود و با  ارزش افزوده ای که خواهد داشت باید گفت ما یک تن سنگ آهک را نهایتا ۶۰ دلار می فروشیم در صورتی که  قیمت هر کیلو از این مواد ۶۰ دلار است.

ستاری افزود:  این رخداد موضوع مهمی بود که  از ۵ تا ۶ سال پیش  پیگیر چنین موضوعی بوده ایم.

او با بیان اینکه خوشحالیم که تکنولوژی این فرآوری در کشورمان بومی شده است، گفت: به زودی سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه صنعتی آن را نیز دنبال خواهیم کرد و امیدواریم بزودی راه اندازی شود.

ستاری با تاکید بر اینکه مهم دانشی است که ایجاد شده است، کفت: اکنون با این اقدام می توانیم این دانش را توسعه داده و ارزش افزوده ای عظیم برای سنگ معدن ایجاد کنیم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری افزود:تكنولوژى خريدنى نيست بلكه يادگرفتنى است و ما امروز توانسته ايم به بومى سازى اين تكنولوژى دست بيابيم.

انتهای پیام/خ.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.