محمدرضا جهان پناه مدیر فیلمبرداری «بی صدا حلزون» در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره بین المللی بودن سوژه این اثر و موفقیت آن در سطح جهانی گفت:هر جشنوارهای در انتخاب آثارتعریف مختص خودش را دارد و این وسط سفارش یا هرچیز دیگری کمکی به کسی نمیکند، چون خود فیلم باید پتانسیل داشته باشد و در جهت سیاست و خواسته جشنواره مورد نظرگام بردارد. نمیدانم این فیلم در سطح بین المللی تا چه اندازه میتواند موفق ظاهر شود، چون ازابتدا فیلمنامه را خواندم متوجه نشدم که هدف تماشاگر خارجی داشته باشد، اما حرفش بین المللی است.
او افزود: با نگاهی به جشنوارههای مختلف سری الف دنیا و آثاری که در آن بودند این فیلم به سختی میتواند آن جا جایی داشته باشد، اما مسلما جشنوارههای دیگری خواهند بود که میتواند در آنها به خوبی دیده شود و بدرخشد و البته جشنوارههای الف دنیا لزوما برای این فیلم یا هر فیلم دیگری بهترین جشنواره نیستند و هر اثری میتواند در نمایشهای جهانی جایگاه خودش را داشته باشد و قطعا پیدا خواهد کرد. امیدوارم این فیلم هم شرایط حضور در جشنوارههای خارجی را پیدا کند و بتواند به اندازه نیازی که دارد، دیده شود.
این مدیر فیلمبرداری درخصوص تصویرسازی ذهنی اش از برخی صحنهها پیش از برداشتهای آن سکانس و آماده کردن بستر مناسب برای انجام جلوههای ویژه بصری، گفت:ما تصاویری را میبینیم و تصویرهایی هم که بعد به آن اضافه میشود را باید بتوانیم تصور کنیم و البته مهمتر تصور کردن است که زمان فیلمبرداری در جای واقعی خود باشد تا از لحاظ ترکیب بندی اشتباهی به وجود نیاید از سویی طوری نورپردازی پیش برود که زمان انجام جلوههای ویزه به مشکل برنخورد. این هماهنگی بین دیدن تصویر ذهنی پیش از فیلمبرداری و آماده کردن بستر مناسب برای انجام مراحل فنی از نکات مهم به حساب میآید.
جهان پناه درمورد قاب بندی فیلم بیان کرد:یکی از موارد و چالشهای اصلی من که با کارگردان در مورد آن صحبت کردیم ، قاب بندی فیلم بود. به خاطر نوع قصه و بازیگرانی که ناشنوا بودند و با دستان خود بیشتر استفاده می کردند، به همین خاطر باید قاب را به نحوی میبستیم تا زمان برداشت نماهای کلوزآپ، دستانشان دیده شود و حتی دوست داشتم که قاب را بستهتر بگیرم تا ترکیب بندی هایم بهتر پیش برود، اما به خاطر نگرانیهایی که وجود داشت به تعامل دیگری رسیدیم. این یکی از چالشهایی مهم برای تصمیم گیری بود که بتوانم کارگردان، تهیه کننده و عوامل را قانع کنم که دلیلش چیست.
انتهای پیام/