فرماندار شهرستان زاهدان از افتتاح و کلنگ زنی ۹۹ پروژه در ایام دهه فجر در این شهرستان خبرداد.

۹۹ پروژه  در دهه فجر آماده  افتتاح و کلنگ‌زنی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ابوذر مهدی نخعی فرماندار زاهدان در نشست خبری با اصحاب رسانه  که به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد ،گفت: ۹۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۶۹ میلیارد تومان در این شهر برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه مبارک فجر آماده شده است.

ابوذرمهدی نخعی اظهار داشت: از این تعداد ۸۳ پروژه افتتاح و ۱۶ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

او  با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برنامه‌های متنوعی به مناسبت دهه مبارک فجر در زاهدان پیش‌بینی شده که مهمترین آنها مشارکت پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.

فرماندار زاهدان باگرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این سردار سرافراز الگوی هر آزادیخواهی در دنیا بوده و بعد از شهادتش این امر نمود بیشتری یافته است.

او  بیان کرد: تشییع باشکوه این سردار نقطه عطفی در تاریخ کشور و نشان از شکست دوباره دشمنان نظام و انقلاب بود.

نخعی ادامه داد: واکنش بسیار مقتدرانه ایران و حمله به پایگاه عین‌الاسد یک اقدام بینظیر در دنیا بود که هیمنه آمریکا را درهم شکست و درایت حکیمانه و مدیریت مقام معظم رهبری درسی بزرگ برای همه تاریخ است.

او  همچنین به سیل اخیر جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بارندگی‌های اخیر قریب به ۱۰۰ هزار کیلومتر مربعات اراضی استان را تحت تاثیر قرار داد و با وجود شرایط خشکسالی طی چندین سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی را رقم زد.

فرماندار زاهدان افزود: این سیل بیش از ۱۰ برابر حجم سیل گلستان بود و دبی آب در بسیاری از نقاط به ۱۲ تا ۳۰ هزار متر مکعب رسید و در یک پهنه ۱۰۰ هزار کیلومتر و حجم بارندگی بیش از ۲۱۲ میلی متر باید شاهد حجم وسیعی از تلفات می‌بودیم که با وجود خسارت مالی فراوان اما خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

او اظهار داشت: در این حادثه سیل مهربانی مسئله مهمی بود که به سمت منطقه رفت و همه مردم و مسئولین کشوری به این استان محروم آمده و از نزدیک در صحنه حضور یافتند و خود حضرت آقا توجه ویژه در کمترین زمان ممکن به این موضوع کردند و برای اولین بار در کشور با وجود چنین سیلی عملیات بازسازی واحد های مسکونی خسارت دیده به سرعت آغاز شده است.

نخعی گفت: سابقه زاهدان نیز نشان داده در هر بارندگی که بیشتر از ۲۰ میلیمتر بوده قسمتی از شهر را آب برده اما امسال با وجود بارندگی ۶۳ میلیمتری در این شهر و ۶۷ میلیمتری در اطراف به دلیل تمهیدات پیش‌بینی شده و لایروبی انجام شده کمترین خسارت را داشتیم زیرا معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و در این زمینه مجموعه مدیریت بحران و شهرداری کمک‌های زیادی کرده‌اند.

او  با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون زاهدان تبدیل به یک کارگاه کار و سازندگی شده است، افزود: این امر نتیجه خوبی خواهد داشت به عنوان مثال پروژه گاز شهری در حال اجراست زیرا جزو معدود مراکز استان‌هایی بودیم که از نعمت گاز شهری محروم بودیم و این زیبنده یک کلانشهر نیست.

فرماندار زاهدان ادامه داد: گاز هزینه واحدهای تولیدی را بسیار کاهش خواهد داد و این امر کمک شایانی به این استان می‌کند زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نبود گاز در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.

او گفت: در زمینه گازرسانی به سیستان و بلوچستان از بخشی از توان کشور کمک گرفتیم و در این زمینه استان‌های خراسان رضوی، همدان و سمنان به کمک این استان آمدند.

نخعی بیان کرد: هزار و ۳۵۰ کیلومتر نیاز کل پروژه گاز شهر زاهدان است که تاکنون به ۹۸۰ کیلومتر رسیده و ۳۹۰ کیلومتر تزریق گاز و به شبکه وصل شده و ۱۴ هزارو ۸۲۱ علمک نیز نصب شده است.

وی افزود: همچنین ۳۱ هزار و ۹۰۳ خانوار تحت پوشش و ۳۱ هزارو ۴۲۰ انشعاب داریم و ۲ هفته پیش نیز نصب ۲۱ هزار علمک دیگر امضای قرارداد شد و امیدواریم تا هفته دولت سال آینده پروژه گازرسانی به مرکز استان به پایان برسد.

فرماندار زاهدان گفت: گازرسانی به سیستان و بلوچستان یک پروژه عظیم و بزرگ کشوری است که در این استان اجرا می‌شود و نیازمند همکاری مردم در این زمینه می باشد.

او  افزود: ساماندهی حاشیه نشینی زاهدان نیز موضوع مهم دیگری است زیرا بعد از مشهد دومین رتبه را داریم و قریب ۴۴ درصد حاشیه نشین اند که جمعیت بسیار قابل توجهی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

حاشیه‌نشینی در زاهدان کمتر از زلزله ۱۰ ریشتری نیست

نخعی ادامه داد: حاشیه‌نشینی در زاهدان کمتر از زلزله ۱۰ ریشتری نیست و برای این منظور مدل معین سازی در دولت مطرح شد و خروجی چند وجهی داشت که چند استان کشور برای کمک به اینجا آمده و بیش از ۳۰ گروه مهم کشوری نیز به منظور بازدید به این شهر سفر کرده وبا نگاه ملی به حاشیه شهر زاهدان رسیدگی خواهند کرد.

او  اظهار داشت: بنیاد مسکن باید در زمینه حاشیه‌نشینی ورود کرد زیرا میزان قیمت تمام شده این بنیاد مناسب‌تر است و فاز مطالعاتی تمام شده و ۱۰ هزار واحد مسکونی عملیات آنها آغاز و ۵۰ میلیون وام و ۲۰ میلیون کمک بلاعوض برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

فرماندار زاهدان گفت: هشت هزارو ۸۶۷ پرونده در بحث حاشیه‌نشینی این شهر ثبت و شناسایی شده که هزار و ۷۹۶ مورد ثبت کامل و برخی به ثبت احوال و شهرداری معرفی شدند.

او  افزود: هزار میلیارد تومان مصوبه دولت برای پشتیبانی از این طرح است که در تلاشیم کمترین هزینه را برای مردم داشته باشد و در بازه زمانی ۲ ساله حاشیه شهر زاهدان پیش‌بینی شده است.

نخعی بیان کرد: در بحث راه آهن چابهار نیز با عنایت رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون یورو نقدا تخصیص یافته زیرا این امر برای اقتصاد کشور مهم است و با این اتفاق این پروژه جان تازه‌ای گرفته و سرعت کار بالا رفته و بیشترین میزان پیشرفت مربوط به قطعه هفت و هشت است.

او  گفت: همچنین اعتبار خوبی برای توسعه بزرگراه‌های این استان در نظر گرفته شده است.

فرماندار زاهدان به انتخابات نیز اشاره کرد و افزود: انتخابات یک ماموریت ملی است که رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی در مدل ملی دارند و مطمئن هستیم بهترین انتخابات را در این استان و به ویژه در زاهدان خواهیم داشت و تیم انتخابات به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

او  اظهار داشت: این انتخابات نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌هایی دارد به عنوان مثال داوطلبین ثبت‌نام شده در مجلس نهم ۵۳ نفر بود که در مجلس دهم به ۱۰۳ نفر و در مجلس یازدهم به ۱۳۵ نفر رسیده که نشان از یک رشد تقریبا ۳۰ درصدی نسبت به دور قبل دارد.

او  ادامه داد: از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز در مجلس نهم یک نفر زن، در مجلس دهم ۹۷ نفر مرد و ۶ نفر زن و در مجلس یازدهم ۱۲۶ نفر مرد و ۹ زن شرکت کردند.

نخعی گفت: تعداد افرادی که در سنوات قبل دارای سابقه نمایندگی بودند و در این دوره نیز ثبت‌نام کردند در مجلس نهم سه نفر، مجلس دهم سه نفر و مجلس یازدهم ۶ نفر هستند.

او  بیان کرد: در این دوره چهار نفر لیسانس، ۱۰۶ نفر فوق‌لیسانس و ۲۵ نفر دکتری ثبت‌نام کردند و در رشته حوزوی نیز کسی شرکت نکرد.

فرماندار زاهدان افزود: در هیات های اجرایی از ۱۳۵ نفر سه نفر انصرافی، ۲ نفر رد صلاحیت و ۱۳۰ نفر تایید صلاحیت شدند و در هیات های نظارت نیز ۶۵ نفر رد صلاحیت، ۳۱ نفر عدم احراز و هشت نفر انصرافی بودند.

او  گفت: قانونمداری، شفافیت در کار و بی‌طرفی و عدالت محوری مهمترین برنامه در دستور کار ستاد انتخابات استان است و موظفیم زمینه حضور مردم را در این صحنه فراهم کنیم.

نخعی ادامه داد: ۲۴۴ شعبه اخذ رای پیش بینی شده که ۲۰۰ شعبه در حوزه انتخابیه مرکز زاهدان و بخش مرکزی و ۴۴ شعبه در حوزه نصرت آباد و کورین مربوط به شهرستان خاش است که از تعداد200 شعبه زاهدان ۱۷۹ شعبه ثابت و ۲۱ شعبه سیار می‌باشد و در هر شعبه اخذ رای به طور میانگین ۲۲ نفر شامل اعضای شعب، بازرسین نظارت، نماینده فرماندار و نیروهای نظامی و انتظامی حضور دارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار