به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است موضوع کم فروشی بنزین در جایگاه های سوخت سوژه برخی از رسانه ها شده و همین موضوع نارضایتی عده ای را به دنبال داشته است. نارضایتی که پس از اصلاح قیمت بنزین و اهمیت ویژه سوخت در نظر مردم بیشتر هم می شود.
خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان هم این موضوع را بررسی کرد و با یک ظرف مدرج آزمایشگاهی به پمپ بنزین های شهر تهران رفت تا صحت این موضوع را به تصویر بکشد که متاسفانه با کم فروشی عده ای جایگاه داران سوخت مواجه شد!
پس از آن و به دنبال جویا شدن علت کم فروشی، با مدیر تامین و توزیع شرکت پخش فرآوردههای نفتی وقت مصاحبهای گرفتیم که این مقام مسئول در واکنش به خبر کم فروشی بنزین رویکرد تکذیب و رد موضوع را در پیش گرفت. در حالی که نیره پیروز بخت مدیر کل استاندارد در واکنش به این خبر وجود هوا در بنزین را تأیید کرد و همین امر سبب داغ شدن موضوع هوا در بنزین شد.
بعد از گذشت ۲ هفته و انتشار خبر کم فروشی بنزین، به سراغ مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی رفتیم که باز هم موضوع کم فروشی بنزین را تکذیب کردند اما با این حال سازمان استاندارد، سازمان تعزیرات و همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت موضوع کم فروشی را رد نکردند و اعلام آمادگی کردند که با این جریان برخورد خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: چراغ خاموش برخی جایگاهداران برای کم فروشی بنزین / نهاد ناظر بر این کم فروشی چه می کند؟!
کرامت ویس کرمی مدیر توزیع و تامین شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بی توجهی به گزارش خبری پخش شده مبنی بر اینکه در جایگاههای عرضه سوخت کم فروشی انجام میشود و اینکه ۴۰ لیتر بنزین میخرید و ۳۵ لیتر دریافت میکنید، گفت: لازم است گفت تمامی جایگاههای عرضه سوخت بنزین، نفت و گاز در هر ماه به صورت روتین توسط اکیپهای فنی، نازلهای عرضه سوخت مورد آزمون کمی و کیفی قرار می گیرند.
او بیان کرد: این کار ماهی یک بار در سراسر کشور چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، انجام میگیرد. علاوه بر این ساختمان ملی استاندارد ایران توسط ادارات کل استاندارد استانها هم به صورت روتین و برنامه ریزی شده کار کنترل کمی نازلهای عرضه بنزین و نفت و گاز را در جایگاه انجام میدهند و بعد توسط خود شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی به صورت ویژه و با حساسیت تمام این کار انجام میگیرد.
مدیر توزیع و تامین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: اینکه مردم به جایگاه داران مبلغ ۴۰ لیتر بنزین پول پرداخت کنند و ۳۵ لیتر بنزین دریافت کنند یا اینکه نازلهای عرضه سوخت هوا به مردم تحویل میدهند درست نیست.
ویس کرمی افزود: از نظر فنی امکان اینکه هوا وارد باک خودرو شود، وجود ندارد چرا که نازلهای عرضه سوخت دارای الکترو پمپهای شناوری هستند که در کف مخزن زیرزمینی ذخیره بنزین یا گازوئیل در فاصله ۲۰ سانتیمتری کف مخزن هستند. این الکتروپمپ ها به صورت دائم غرق در بنزین یا گازوئیل هستند و در واقع از انتهای مخزن یا از داخل خود آن محتویات مخزن که هوا داخل فرآورده نیست بنزین را به سمت نازل که وارد باک خودرو میشود ارسال میکنند.
او بیان کرد: از نظر فنی امکان اینکه پمپ شناوری که متصل به نازل عرضه بنزین است، هوا وارد باک خودرو کند، وجود ندارد؛ کار کنترل کمی را با حساسیت ویژه به صورت مستمر در کل کشور انجام میدهیم و سازمان ملی استاندارد هم از نظر قانونی وظیفه دارد این کار را انجام دهد.
مدیر توزیع و تامین شرکت پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: مردم به هر جایگاهی که مراجعه کردند و مورد مشکوکی از کم فروشی را دیدند از طریق شماره تلفنهایی که در همه جایگاههای عرضه سوخت نصب شده و با مناطق عملیاتی شرکت ملی پخش و تلفن پیامگیر ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند. در کمترین زمان ممکن همکاران مراجعه و در حضور خودشان میتوانند آن نازل را مورد آزمون کمی قرار دهند.
ویس کرمی تشریح کرد: این اطمینان را به هموطنان می دهیم که بحث کنترل کمی و کیفی سوخت به صورت مستمر در مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به صورت شبانه روزی انجام میگیرد.
محمودرضا طاهری مدیر کل استاندارد استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کم فروشی بنزین در جایگاه های عرضه سوخت، گفت: اداره کل استاندارد استان تهران سالیانه به طور منظم هر نازل سوختی را که در جایگاههای سوخت استان قرار دارد، ۴ بار یعنی در هر فصل به همراه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کالیبره و مورد آزمون قرار میدهد. این کالیبره به این شکل است که با ۳ پیمانه ۵ لیتری، ۱۰ لیتری و ۱۵ لیتری هر نازل را با سوخت گیری مورد آزمون قرار می دهد.
او بیان کرد: یک برچسب روی نازل نصب میشود به شکلی که مشتری بتواند حتی از داخل ماشین آن برچسب را ببیند و در فصول مختلف رنگهای آن برچسب فرق میکند. یک طرف آن علامت استاندارد و یک طرف دیگر شرکت بازرسی است که این کار را انجام میدهد.
مدیر کل استاندارد استان تهران ادامه داد: اگر در سوختگیری با هر یک از این پیمانهها انطباق وجود نداشته باشد، دو حالت بوجود میآید یا همان جا قابل تنظیم است که شرکت پخش آن را تنظیم میکند و نازل پلمپ میشود و بر روی آن برچسب زده میشود، یا قابل تنظیم نیست و نیاز به تعمیر دارد و باید تعمیر و دوباره مراجعه و مورد ارزیابی قرار گیرد، اگر صحت داشت مورد تأیید قرار میگیرد و برچسب صادر میشود.
طاهری افزود: از ابتدای سال بالغ بر ۱۶ هزار نازل تست شده و حدود ۴۰۰ مورد نقص مشاهده شده است؛ به محض اینکه نقص مشاهده شود نازل از مدار خارج خواهد شد تا تنظیمات انجام شود.
او ادامه داد: از زمانی که سهمیهبندی بنزین اتفاق افتاده است ما کنترلها را بیشتر کردیم و دو سه بار با خبرگزاریهای مختلف و همچنین همکاران محترم بازرسی، سرزده به چند جایگاهی که خودشان انتخاب کردند رفتیم و خوشبختانه مورد خاصی ندیدیم.
مدیر کل استاندارد استان تهران افزود: از زمان سهمیهبندی حدود ۵ هزار و ۶۰۰ کنترل انجام شده است که بالغ بر ۱۲۰ مورد نقص دیده ایم. ممکن است در اینجا بگویید تعداد نقصها به نسبت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تا بالاست، بخشی از این نقصها به این دلیل است که جایگاهها از مدار خارج شدند و آتشسوزی رخ داد.
طاهری بیان کرد: کنترلهای لازم توسط سازمان ملی استاندارد و ادارات کل استاندارد انجام می گیرد و چنانچه نازلی دچار نقص فنی باشد حتما نازل را از مدار خارج میکنیم.
او در خصوص علت کم فروشی پمپ های بنزین گفت: دلایل مختلفی برای کم فروشی وجود دارد. یک دستگاه بعضی اوقات بر اثر عملکردهای نادرست از تنظیم خارج می شود و ممکن است یک پمپ درست از آن استفاده نشود و شکهای مختلفی به آن وارد شود و ممکن است یکسری مواردی باشد که برای مثال اتفاقات هارمونیهای الکترونیکی بر روی آن علیالخصوص نشاندهندهها اتفاق بیافتند.
مدیر کل استاندارد استان تهران تشریح کرد: اما بحثی وجود دارد که میگویند دستکاری صورت میگیرد از نظر ما دستکاری غیر ممکن است چرا که ناظر شرکت پخش در همان جا آن بخشی از پمپ را که روی آن تنظیمات انجام میشود در حضور ما پلمپ میکند و ما تا به حال با این مشکل مواجه نشدهایم که کسی بخواهد آن را دستکاری کند.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در حاشیه نشست با رؤسا و استادان دانشگاهها در پاسخ به سؤال در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر علت كم فروشی در پمپ بنزين ها، گفت: اگر تخلفی در این زمینه وجود دارد بايد به شركت پخش فرآورده های نفتی انعكاس داد تا پيگيری كنند.
او بيان كرد: كم فروشی در پمپ های بنزين، جرائمی از جمله قطع سوخت دارد اما تا جايی كه امكان دارد اين كار را انجام نمی دهيم چرا كه برای مردم مشكل ايجاد می شود. اينگونه تخلفات در برخی جایگاه های عرضه سوخت اتفاق می افتد كه مردم هم بايد به آن توجه كنند.
حالا باید دید با وعده هایی که این ارگان ها داده اند در آینده ای نزدیک شاهد جمع شدن بساط کم فروشی در پمپ های بنزین خواهیم بود یا خیر؟
انتهای پیام/
امروز بین اتوبان تهران قم مجتمع زیتون به پژو slxبنزین زدم 110لیتر
به مسئول جایگاه اعتراض کردم با حرفی کاملا مضحک جوابمو داد و گفت که اشتباه زدی احتمالا شماره انداز صفر نشده
خدابه داد برسه
یک راننده بود گفت من فلان مسیر رو همیشه با فلان تعداد لیتر همیشه میرفتم ولی الان اینطور نیست ولی باز هم کارشناس تکذیب کرد و گفت شما فکر میکنید که هواست !!!
تازه این همه نهاد نظارتی داریم
باک پراید (132 ) داخل دفترچه نوشته 37 لیتر جا می گیرد
من پمپ بنزین یزد 40 لیتر زدم تا پر شد در ضمن از قبل هم حدود دو لیتری ته باکم بنزین بود
من با همسرم رفتم آنجا تا نازل را داخل ورودی باک کرد یک مرتبه عدد شمارش رفت روی 15 ناچارا نازل را گذاشتم(چون داشتم آزاد میزدم)رفتم کنار دستگاه پرداخت پول ،کارتم را کشیدم و وجه پرداخت شد آمدم نشستم در ماشین دیدم من که15لیترزدم چرا 599000کم شده ؟!؟!؟!؟!؟رفتم بطرفیف گفتم آقا چرا این مبلغ کم شده ؟؟؟کارگر با تحکم خیلی بامنت گفت:چیزی نشده که برو 15لیتر دیگه بزن!!!!!!!تازه فهمیدم ای بابا 15لیترنزدم بلکه5لیتربوده و دستگاه کارت خوان این جایگاه مبلغنزدیک به600000ریال از من کم کرده!!!!!خب من دقت کردم ،اونجاهم یک جاده ترانزین هست و اکثرا مسافر هستند از بین این همه افراد که بنزین میزنند یکی مثل من دقت میکنه و بقیه همه میره تو پاچه ملت بدبخت...........
میخوام بگ یعنی دزدی اینقدر علنی؟!؟!؟!!؟یکبارهم در منطقه ملارد اینجوری شده به 10جا شکایت کردم و هیچ کجا جوابی ندادند....اینجوری بگم بی فایده هستش فاتحه مملکت خواندست!!!!...قطعا میدونم این پیام رو چاپ نمیکنید چون از گل و بلبل مملکت تعریف نشده...
خیلی ها برای حفظ سهمیه بنزین قطره ایی خود، مسافرت بااتوبوس راانتخاب کردند، ویابه خاطر تمام شدن سهمیه درروزهای اول ماه، بنابراین باافزایش مسافر، رانندگان، برای اینکه مسافران نوبت بعدی راازدست ندهند، بی وقفه وگاه بدون استراحت، به کارخودادامه می دهند وخستگی وعجله، رانندگان، جان مسافران بخت برگشته رامیگیرد
رفتم پمپ بنزین باکمو پر کردم حدود ۲۰ کیلومتر رفتم همش پرید همون سه خط خودم موند
16لیترنشان داد
16لیترنشان داد
شما فکر میکنید واس اینا مهمه ک ما خودکشی کنیم یا زنده بمونیم
چرا هیچ کار نمی کنی فقط می گی تخلف هس
پس یا علی
چرا هیچ کار نمی کنی فقط می گی تخلف هس
پس یا علی
مطمئن باشید
وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ و کذابین
وقتی خود دولت داره میزنه از مردم دیگه چه توقع از یک جایگاه دار دارید .... من هر سری نزدیک 10 لیتر از بنزین سهمیه میره اخی این چه کارت هوشمندیه
وضعیت ما موقعی بد شد که آقای وزیران x و y استیضاح شدند اما متاسفانه با قدرت در وزارت خانه ای دیگر مشغول به کار شدند و باز هم با کمال تاسف بد بودند و دوباره استیضاح شدند و این رویه همینطور ادامه دارد . تو را به خدا از کسانی استفاده کنید که اطلاعات و علم کار دارند نه آدمهای بی سواد و مدرک خریده.
به نظر میرسه باید یک ظرف مدرج در کنار هر دستگاه. باشه که ابتدا در ظرف مدرج بریزند سپس بنزین را داخل باک بریزند. وگرنه گوش جایگاه داران به این حرفها بدهکار نیست
این مورد چندین بار در جایگاه ها در شیراز من را هم به شک انداخت
دلیل؟
سهم سود جایگاه دار لیتری 100 تومان بود.
فروش آن زمان روزانه 30 هزار لیتر
الان شده 20 هزار لیتر یعنی روزانه حداقا یک میلیون تومان درآمد کمتر
و هزینه ها که کم نشده ، پس در نهایت ضرر خواهد کرد.
اگرمیخواهیدفساد ریشه کن بشه خاطیان جریمه شوندو به اشد مجازات برسند
دزدی تو روز روشن.اخه کی رسیدگی میکنه
با هزار كلك و فيلم بازي كردن مشتري رو از ماشين دور ميكنن و بعد روغن آشغال ميريزن و موتور ماشين ملتو داغون ميكنن به اتحاديه هم ميگي ميگه به من چه و طرف اونا رو ميگيره
فكر كنم كه خودت بنزين رايگان مي زني
وقتی نازل را بر میداری هنوز نازل را در باک ماشین نگذاشتید
شماره انداز 0.4 لیتر را نشان میدهد!
بعبارتی بنزین نزده 0.4 لیتر ازکارت کم شده بماند هوای همراه بنزین!
این اتفاق حداقل دوبار برای من پیش آمد و با دقت بررسی کردم.
شما هم امتحان کنید!
چنانچه اگر گازوئیل در مخزن بنزین اضافه شود بلافاصله شرکت نفت مطلع خواهد شد و اقدام به پلمپ آن نازل و مخزن خواهد کرد. در عمل این امکان ندارد.چنانچه اعتراضی در این مورد دارید از آن سکو تکان نخورید و با حراست شرکت نفت تماس بگیرید بلافاصله در آنجا حضور خواهند یافت و خسارت شما پرداخت خواهد شد.
چون بعضی جاها که بنزین میزنم ماشین خیلی بد کار میکنه
مملکتی که اینقد راحت مسئولین دزدی میکنن
مثلا
50لیتر بنزین که زدیم 30لیتر نشان دهد
اما بعضی از پمپ بنزینها انگار حقشان بود که آتش بگیرند و بسوزند
و این شعله های ریز ریز دل مردم بود که جمع شد و کل جایگاه را سوزاند
ویک لیتر یک لیتر کم فروشی جمع می شود و کل جایگاه را به هوا می برد