خوردن پیاز هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله سل، عفونت حلق و دستگاه گوارش و عفونت‌های ریه مفید است.

چه وقت پیاز می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان مرکز سلامت پزشکی آمریکا «Health Line» در یک بررسی علمی به این نتیجه رسیدند که حتی پیاز‌هایی که قسمتی از آن گندیده شده باشد، می‌تواند سرطان زا باشد.

به گفته دانشمندان این دانشگاه برخی پیاز‌ها هنگام دخیره سازی در انبار‌ها دچار نوعی پوسیدگی می‌شود.

دانشمندان می‌گویند، پوسیدگی بخشی ازپیاز‌ها نشانه‌ای از وجود ماده‌ای به نام آفلاتوکسین «aflatoxin» است که در شرایط خاصی بر روی گیاهان برگدار رسوب می‌کند. این ترکیب روی یا زیر سطح پیاز‌ها به شکل لکه سیاه ظاهر می‌شود.

دانشمندان می‌گویند، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث افزایش خطر ورود ماده آفلاتوکسین به پیاز می‌شود از جمله رطوبت زیاد، دمای نامناسب انبار یا مخزن نگهداری پیاز، تاثیر حشرات و تماس پیاز با آب آلوده از مهمترین این عوامل به شمار می‌رود.

به گفته محققان، ورود این ترکیب به بدن انسان باعث سرطان کشنده کبد می‌شود.

محققان علوم غذایی می‌گویند: «این ماده سمی سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که مسمومیت ناشی از این ماده ممکن است به مرگ انسان منجر شود».

پزشکان نیز بر ضرورت استفاده از پیاز‌های تازه، تمیز، خوب که کاملاً خالی ازلکه‌های سیاه و گندیدگی باشد، تاکید می‌کنند. آن‌ها همچنین تاکید می‌کنند که حتی با انداختن قسمت گندیده پیاز از مصرف بقیه پیازی که سالم به نظر می‌رسد، نیز خودداری شود.

محققان و متخصصان مواد غذایی همواره به مصرف پیاز توصیه می‌کنند. پیاز‌های سالم حاوی مقدار زیادی ویتامین С، آنتی اکسیدان و اسید‌های آمینه هستند که با باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری زا مبارزه می‌کنند. پیاز به رقیق کردن خون، کاهش سطح کلسترول، از بین بردن لکه‌های روی دندان‌ها، کاهش خطر آترواسکلروز، یا مسدود شدن رگ‌ها، سکته مغزی و سکته قلبی کمک می‌کند.

علاوه بر آن خوردن پیاز هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله سل، عفونت حلق و دستگاه گوارش و عفونت‌های ریه مفید است.


منبع: العربیه

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.