معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان کرمانشاه بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در مهر ماه امسال به ۴۴۴ هزار کلنی رسیده است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان کرمانشاه بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در مهر ماه امسال به ۴۴۴ هزار کلنی رسیده، گفت : از دو سال گذشته و خصوصا امسال برنامه‌های توسعه زنبورداری در استان به طور جدی دنبال شد و در تلاشیم تا با افزایش تولیدات این بخش، افزایش درآمد بهره‌برداران را داشته باشیم.

او با بیان اینکه زنبورعسل تاکنون یک حشره تک محصول فقط با دیدگاه تولید عسل به شمار می‌رفته، در حالیکه تمامی محصولات این حشره مفید از بره موم گرفته تا ژل رویال و حتی نیش آن دارای خواصی است، گفت : در استان کرمانشاه ظرفیت‌های خیلی خوبی برای تولیدات زنبور عسل به وجود آمده و در همه حوزه‌ها شامل تولید، ذوب موم، کندوسازی، تولید ملکه و... ورود کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال به عنوان سال پایه در نظر داریم هزار نفر را در حوزه پرورش زنبور عسل آموزش دهیم که همین هفته نیز کلاس ها و دوره های آموزشی را شروع خواهیم کرد.

خانی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان تولید عسل استان در سال ۱۳۹۹ به هفت هزار تن و این میزان تا سال ۱۴۰۰ به حدود هشت هزار تن خواهد رسید.

خانی گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه با تولید ۵۴۵۵ تن رتبه پنجم تولید عسل را در کشور در اختیار دارد.

او افزود: در حال حاضر سرانه مصرف عسل در کشور ۷۰۰ گرم برای هر نفر در سال است که با این احتساب و با توجه به جمعیت استان کرمانشاه از نظر تولید عسل هیچ کمبودی در استان نداریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در نظر داریم تا در کنار توسعه کمی واحدها، در جهت کیفی سازی تولیدات نیز کار کرده و صنعت زنبورداری را در استان به یک صنعت پویا تبدیل کنیم.

او با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای عرضه عسل با بسته بندی متناسب با نیاز بازار و صادرات، گفت: در حال حاضر عسل تولیدی در استان کرمانشاه در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شود، اما با این نوع بسته بندی نمی توان به رقابت با دیگر رقبا که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های مطلوب عرضه می کنند، رفت .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.