شتر‌های جاسک به ویروس کرونا مبتلا هستند یا خیر؟

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: جواب آزمایش کروناویروس شتر‌های جاسکی منفی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،  محمد جانباز، مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: جواب آزمایش کروناویروس شتر‌های جاسکی منفی است.

جانباز با اشاره به اینکه با کنترل، پایش و آزمایش ۳۰ نفر شتر که برای کشتار در جاسک در حال حمل بود، متوجه ابتلای آن‌ها به کروناویروس از نوع «مرس» شدیم که با کروناویروس در چین متفاوت است، گفت: شتر‌های آزمایش شده به سرعت قرنطینه شدند و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آن‌ها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود.

او افزود: بیماری کرونای جدید ۲۰۱۹ که شیوع بالایی دارد از خفاش به عنوان مهمترین عامل انتقال آن یاد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه ویروس موجود در شتر‌ها از سال‌ها پیش در آن منطقه بوده است و ارتباطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، گفت: ویروس‌های موجود در این شتر‌ها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است فقط در حیوانات بیماری‌زا باشند.

جانباز افزود: کروناویروس مُرس همانند ویروس سرماخوردگی است و دوره فعالیت آن کوتاه مدت و گذر است.

او با اشاره به اینکه کروناویروس مُرس سال ۲۰۱۲ در شتر‌های عربستان دیده شد، گفت: سال‌های قبل نیز این ویروس در شتر‌های استان کرمان مشاهده شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: پس از وقوع حوادثی، چون سیل یکی از وظایف ما کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها است.

جانباز گفت: با توجه به تلفات دامی و همچنین زیرورو شدن خاک در هنگام سیل، امکان پدیدار شدن دوباره بیماری‌های دفن شده و حتی بیماری‌های نوظهور وجود دارد.

او با بیان اینکه پس از وقوع سیل در مناطق شرق هرمزگان ۸ تیم عملیاتی به منطقه جاسک و یک تیم به سیریک اعزام شدند، افزود: سه هزار و ۵۰۰ راس تلفات دامی این منطقه بوده که از این تعداد هزار و ۷۱۸ راس لاشه دفن بهداشتی شدند و لاشه سایر دام‌ها توسط روان آب‌های سطحی به مناطق دیگری برده شده و پیدا نشده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: حدود ۸ هزار و ۲۶۰مترمربع از جایگاه‌های لاشه‌های این مناطق ضدعفونی، دو هزار و ۸۹۵ مورد سم‌پاشی بدن دام و همچنین ۳۸ هزار و ۶۲۳ مترمربع سم‌پاشی نیز صورت گرفته است.

جانباز با بیان اینکه ۳۲ روستا در منطقه جاسک مورد پایش قرار گرفت، افزود: به ۵ هزار و ۵۸۹ راس دام دارو خورانده و هزار و ۵۷۲ دام با آنتی‌بیوتیک درمان شدند.

او افزود: ۲۰ هزار و ۶۲۴ راس دام هم واکسینه شدند، ۴۵۵ مورد عملیات درمانگاه داشتیم و در حال حاضر نیز پایش و مراقبت در منطقه ادامه دارد.

محمد جانباز با اشاره به اینکه بسیاری از راه‌های بشاگرد بسته است و امکان ورود تیم‌های عملیاتی به بسیاری از روستا‌ها وجود ندارد، افزود: هنوز پایش و مراقبتی در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند بر اساس گزارش‌ها تلفات در این مناطق زیاد نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی در مناطق سیل‌زده جاسک و بشاگرد توزیع شده است.

جانباز افزود: در ایام دهه فجر در کل شهرستان‌های استان برای ۴۱ روستا و عشایر ویزیت رایگان، برای ۲۰ روستا و عشایر واکسیناسیون رایگان و برای ۲۰ روستا و عشایر سم‌پاشی رایگان انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار