رئیس کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی،در حالی اسناد را تکذیب می‌کند که اسناد منتشره از طرف اوکراین را محرمانه می‌خواند.

صحت فایل صوتی پرواز اکراین را تأیید نمی کنم/ کشور اکراین اسناد محرمانه را منتشر کرده استحسن رضایی‌فر رئیس کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتشار فایل صوتی مکالمه بین خلبان و برج مراقبت که اعلام کرده‌اند مربوط به پرواز اوکراین بوده است، گفت: من این فایل صوتی را نشنیده‌ام و نمی‌توانم صحت و یا سقم آن را تأیید کنم اما بعید است که فایل صوتی که منتشر شده مربوط به پرواز اوکراین باشد.

او گفت: من هم‌اکنون در مأموریت هستم و دسترسی به فایل صوتی ندارم بنابراین نمی‌توانم اظهار نظری در این باره داشته باشم، اما بعید است که فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به پرواز اوکراین باشد.


بیشتر بخوانید: علت سقوط هواپیمای اوکراینی خطای انسانی بود


رئیس کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه انتشار فایل صوتی مکالمه بین خلبان با برج مراقبت جزو اسناد محرمانه به شمار می‌رود و انتشار آن نقض قوانین است، بنابراین این اقدام تیم اوکراین باعث می‌شود که اعتماد ما به آنها سلب شود.

اظهار کرد: تنها کشوری که دسترسی به مکالمات این هواپیما را داشته است ایران و کشور اوکراین بوده و بر اساس قوانین بین المللی کشور اوکراین حق انتشار این فایل صوتی را نداشته و این اقدام یک کار غیر تکنیکی و غیر متعارف بوده است.

وی بیان کرد: حتی دسترسی به این فایل صوتی برای کشور کانادا هم امکان پذیر نبوده است و این کشور تنها حق شنیدن این فایل صوتی را داشته است. بنابر این کشور اوکراین اقدامی غیر قانونی و غیر تکنیکی را انجام داده است.

او با اشاره به اینکه این فایل صوتی باید به صورت کامل و کارشناسی شده بررسی شود، گفت: فایلی که منتشر شده به زبان اوکراینی بوده بنابر این من به هیچ عنوان در حال حاضرنمی توانیم صحت آن را تایید کنم.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای تایید اطلاعات دقیق این موضوع باید یک گزارش نهایی و کار کارشناسی انجام شود که زمان بر است و هم اکنون زمان پخش چنین اطلاعاتی نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: حرفی برای گفتن ندارم!

خبرنگار ما پس از تماس تلفنی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری برای اطلاع از این موضوع با عدم پاسخ سخنگو مواجه شد، جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبر اظهار کرد: حرفی برای گفتن ندارم!

 
 
متن مکالمه فایل صوتی منتشر شده به شرح زیر است:
 
نفر اول: در این منطقه هدینگ ۳۲۰ است منطقه اکتیو است. یکسری نورهایی شبیه موشک است. چیزی است؟
نفر دوم: ۳۲۰ منطقه ؟ چند مایلی؟کجا؟
نفر اول: مایل را نمی‌توانم تشخیص بدهم ولی فکر کنم طرف پیام کرج اینا باشه.
نفر دوم: چند مایلی؟ کجا؟
نفر اول: الان نور را می‌بینم از این منطقه نور مشخص است.
نفر دوم: چیزی به ما گزارش نشده است. چجوری است؟ به چه شکلی است؟
نفر اول: نور موشک است( با اطمینان می‌گوید)
نفر دوم: به سمت شرق که حرکت نمی‌کند؟ درست است؟
نفر اول: شاید؟ نه از اینجا چیزی مشخص نیست ( جمله نامفهوم است)
نفر دوم: چیزی به ما گزارش نشده ولی شما پوزیشن را داشته باشید.
 
نفر دوم: شروع به پیج کردن هواپیمای اوکراینی می‌کند که متاسفانه بعد از چهار بار پیج کردن پاسخی دریافت نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یا اون کسی که این فایل رو در اختیار اوکراین گذاشته میخواسته احیانا اگر ایران زدن هواپیمارو انکار کرد از این طریق ایرانو رسوا کنه .یعنی همونکاری که رسانه های اجنبی در طی اون دوروز انجام دادند.پس کار نفوذی ها بوده.شاید واقعا موضوع رو به مسئول رده بالا اطلاع نداده باشند.
فایل رو هم در اختیار اوکراین قرار دادند تا رد نفوذی گرفته نشه

یا اینکه توسط خلبان پرواز شیراز تهران یا مامور برج و مرتبطین به اونها فایل در اختیار اوکراین قرار گرفته .شاید از روی ترس از مامورین امنیتی داخلی
یعنی با دیدن رفتار مسیول رده بالاتر در کتمان موضوع دست به اینکار زدند.
در هر دو صورت ایندو فرد(خلبان و مامور برج) حرفای زیادی برای گفتن دارند.چ بسا گزینه اول محتملتر باشه که در اینصورت مامور برج میتونه به نفوذی ها مرتبط باشه و چیزهایی هم بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا که سازمان هواپیمایی خودش خبر داشته از همون اول و گویا ناراحتی ها بعد اینکه سردار حاجی زاده همه چیز رو به گردن گرفت به خاطر همین بوده که چرا مشخص شده کار موشک بوده این سقوط...
واقعا متاسفم ترس تا این حد این اتفاق پر از سوالات بی جوابه اینکه چرا دقیقا همون روز همون لحظه باید این پرواز انجام میشده چرا شماره پرواز 752 بوده ( اشاره به 52 نقطه هدف حمله امریکا و عدد هفت هفت نقطه ای که سردار سلیمانی هدف نابودیشونو داشتن) اینکه چرا پر بوده از نخبه ها و درست تو همون روز سقوط کرد ...
کی اجازه داده ...چه هدفی بوده ...کیا از تو داخل همدستی کردن و آخرشم همه چیز به گردن سپاه افتاد که گویا اخرین نهادی بوده که خبردار شده ...
و مکرو و مکر الله و الله خیرالماکرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تو رو خدا تتلو رواعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۰:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
والا تا مادامی که دولت پیر تو راس کاره از این بی نظمی ها و افتضاحات حالا حالاها پیش میاد رئیس شورای امنیت ملی آقای رئیس جمهور باید آسمان ایرانو پرواز ممنوع میکرد که نکرد ولی با یه برف تمام پروازها رو لغو میکنن جالبه سازمان زیر دست سازمان هواپیمایی میدونسته هواپیما با موشک ساقط شده یعنی رئیس جمهور که رئیس شورای امنیت ملی هست هم پس میدونسته بعد میاد جوری وانمود میکنه که یعنی مثلا من نمیدونستم دقیقا مثل قضیی بنزین..حالا میفهمم چرا سردار حاجی زاده میاد و میگه من آبروم روبا خدا معامله کردمدو همه چیز رو گردن میگیرم و گردنم از مو باریکتره و هر تصمیمی بگیرند مطیع اوامرم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
لطفا چندتا نکته را برای من روشن کنید:

چه جوری میشه صوت یه هواپیمایی دیگه تو جعبه سیاه هواپیمایی اکراین باشه؟

مدت زمان صوت 3 برابر بیشتر از مدت زمان لازم برای برخورد موشک با هواپیماست. اگر این مکالمه صحت داشته باشد طبیعتا هم خلبان هواپیمایی آسمان و هم برج مراقیت تو این فاصله صحبت باید شاهد انفجار و سقوط هواپیما می بودند و یه واکنشی میدادن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
دوست عزیز ۴ بار نه، ۹ بار. با دقت گوش کنید بعد پرانتز باز کنید.
Iran (Islamic Republic of)
حسن ...
۱۸:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
مدتی است بین برخی از مسوولین ما رواج پیدا کرده است که هر اتفاقی بیفتد بگویند ما اطلاع نداشتیم و یا وقتی مردم خبردار شدند ما هم فهمیدیم و یا حرفی برای گفتن نداریم و سخنانی از این قبیل ، این فایل صوتی چیست و چه معنایی دارد به کنار ، ولی عکس العمل مسوول مربوطه در این مورد جای تاسف دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
این نیر بگذرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
حسین بامه
۱۲:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تو رو خدا تتلو را ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فایل صوتی را چرا برداشتین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۴۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اصلا هواپیمایی وجود نداشته که بخواد سقوط کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۲۳:۱۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
به نظرم کاملا مشخصه که همه ازاین موضوع همون اولش خبر داشتن به غیر سردار حاجی زاده که اون زمان غرب کشور بوده..بعد دیدن ایشون آخرین نفره که صبح بهش خبردادن ..گفتن تو باید گردن بگیری ..اینکه سریعا آقای سخنگو فرمودن بعد مصاحبه ی سپاه هیچ اتهامی رو به شورای امنیت ملی نیست دقیقا بعد پخش این خبر یعنی چون سپاه گردن گرفته بس مارو ول کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۲:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
طبق متن باید زبان فیلم اوکراینی باشه!!! چطوریه که توی فیلم به زبان کوچه بازاری فارسی حرف زده میشه؟! :)))))
فردا در میاد که دوبله ی فلان گروه یا شخصه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
حمله به سفارت کشورها که مشکل تاکتیکی نداره احیانا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
چطور میشه فایل صوتی بین خلبان یک پرواز داخلی وبرج مراقبت که حقیقی هم هست، توسط رسانه های اوکراینی اون هم الان انتشار پیدا می‌کنه!! ،اوکراین که داره از این آب گل آلود ماهی میگیره به نفع خودش؛ودر اون شکی نیست .
امااا
من موندم چطورررر سازمان هواپیمایی کشور اومده گفته ما شرمنده مردمیم، ما استعلام گرفتیم گفتن موشک پرتاب نشده ،اونوقت برج مراقبت وخلبان خودش از همون ثانیه های اول خبر داشتن؟!! یعنی به یه استعلام بسنده کرده بودن ؟!؟
من واقعا نمیتونم هضم کنم چطور میشه با اون دقت پایگاه عین الاسد موشک باران کرد که یه موشکم رو سر مردم عراق فرود نیاد اما همچین اشتباهی در قلب کشور رخ بده ،از طرفی چطور بقیه هواپیما ها کروز تشخیص داده نشدن ؟
،چرا کسی پرواز ها رو لغو نکرد،؟
چقدر سوال تو ذهنمونه ....!!
باز دم سپاه گرم اومد بعد دو روز گفت کار ما بود ،اینا که هنوز میگن نمیدونیم چی بوده !!!!
خدایا ما رو دریاب که جز به لطف تو امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه این دولت چیزیو بدونه باید تعجب کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ای کاش مردم وبه ویژه مسئولین باور کنندکه تمام جنایتکاران دنیا که خود را مدافع حقوق بشر می نامند به سر کرده گی آمریکا میخواهندایران وایرانی را از پا در بیاورندمنابع سرشارش راغارت کنندوتنها نماد مقاومت در برابر استعماروزیاده خواهی غارتگران را ازبین ببرندبایددر این شرایط فقط وفقط به دنبال اقتدار وپیشرفت کشور باشیم واجازه ندهیم القاعات کشورها ی بیگانه ورسانه های هزار رنگ آنها بر ما تاثیر بگذارد ووحدت وانسجام ملی مارا ازبین ببرد رمز پیروزی اتحاد وهمدلی تمام ایرانهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
واقعیت کرونا را ما ایرانیها یکی دو ماه قبل گذر کردیم البته اسمش پیش ما این نبود آنفولانزا بود خوشبختانه چون از میزان تلفات امار درستی هم نداشتیم کسی متوجه نشد من خودم تمام این اعلا ءمی که میگن درد شدید عضلانی ابریزش از بینی نمی دونم نفس تنگی و سردرد و ضعف وبی حالی بی اشتهایی را داشتم واقعا تا بحال این بیماری را تجربه نکرده بودم و وقتی به در مانگاه محل مراجعه کردم پر بود از بیمار اینجوری خدا را شکر از ما گذر کرده تازه بخ چین رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
حالا بابت این قضیه میخوان حسابی ایران رو برای پرداخت غرامت سرکیسه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
وای وای وای وای دیوونموون کرددددددنننننن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
دانستن یک مسئله هست و اثبات کردن مسئله دیگر. شما دزد را می گیری بخواهی اثبات کنی این دزد هست باید مدارکت را نشون بدی . حالا همه مسئولین می دانستند موشک از طرف ما بوده ولی این که در چه شرایطی شلیک شده و از چه نوعی بوده و چرا مثلا جواب اپراتور پشت دستگاه برای تشخیص هدف داده نشده مسائلی است که جواب دادنش به این سادگی‌ها هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهنا
۲۰:۰۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
من میگم شایدوقتی ایران و اوکراین دارن باهم تحقیق میکنن خب این وسطم هرچی اطلاعات هستو نیستو ایران در اختیار گذاشته و الان دو چیز ممکنه یک اینکه خب با در اختیار گذاشتن اطلاعات اوکراین یکجور قانون شکنی کرده که همش میگن این کار اوکراین نقض قوانین و اینا بوده و اطلاعات رو پخش کرده که ممکنه قصدشونم این باشه که اکثرا از جلوی چشم مردم بیفتن و بفهمن که اینا از اول میدونستن چرا هواپیما سقوط کرده و موشک خورده و اینطوری ظاهر خیلیا خراب میشه مخصوصا وقتی سردار حاجی زاده بنده خدا اومد گفت اینا از هیچی خبر نداشتنو من همه چیو گردن میگیرم و فلان..دومیش هم اینه که اره ممکنه یه عده نفوذی وجود داشته باشن که اونا بخوان با اینکارو اعتماد مردمو سلب کنن و بازم یه داستانی بشه که در هر دوصورت نیت سلب اعتماد مردم نسبت به یکسریا بوده/: والا من اینجوری فکر میکنم نمیدونم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ماموریت تشریف بردند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
سر نگونی هواپیمای اوکراینی به دستور ترامپ بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
خدایا کی راست میگه؟
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۹:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
این فایلو خود دولت انتشار داده تا دوباره ذهنها از پیرامون خودمون دور بشه، یادمون بره که این اروپایی اومده واسه چی؟ یادمان بره که انتخابات مهم داریم، یادمان بره که کلی کاندیدای اصلاح طلب بی خاصیت و کارنابلد برای انتخابات معرفی کردن اما میگن کاندیدا نداریم و خیلی چیزای دیگه، ومکرو و مکرالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
باسلام
ماشاءالله نمیدونستم اینقدر افراد کارشناس در امر هوا فضا و هواپیمایی و جمینگ و جنگ سایبری و الکتریکی و مسائل سیاسی داریم خیلی ها هم دوست دارن سپاه و تمام مسائلو کارهای دفاعی کشور و بخاطر یک اشتباه که اونم در زمان جنگ چیز طبیعی هست کنار بزاریم می خوایین اصلا کشورو دو دستی تقدیم آمریکا و اسرائیل بدیم؟؟؟؟ از دیگر دوستان عذرخواهی میکنم ولی متاسفم برا اونایی که فکر میکنند مرغ همسایه غازه اونا اگه آدم بودن تو کشور خودشون میموندن و اینقد به کشورهای دیگه حمله نمیکردن
شمایی که میگی آمریکا هم بلاخره اعتراف کرده تو حمله موشکی چقدر خسارت خورده آیا شما اونجا بودین؟دید چندنفر ضربه مغزی خفیف شدن؟بس همه اونا راست میگن و جمهوری اسلامی داره فقط دروغ میگه؟خاک.... وطن فروشاتون کنن که نه به درد کشور خودتون می خورید نه کشورهایی که سنگشونو به سینتون میزنید
اگر همین پاسداران و ارتشی های عزیزمون نبودن افرادی مثل شماها الان معلوم نبود تو کدوم سوراخ موشی بودین و الا غیرت که ندارید از ناموستون دفاع کنید البته اگه ناموسی داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ایران که خودش رسما اعلام کرده اشتباهی موشک زده
من نمی دونم دیگه برا چی کاراگاه بازی در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
هدف اوکراین چی بوده یعنی از پخش این فایل، که محرمانه است، چرا پخش کرد این فایل رو اصلا ؟؟نباید این کارو میکرد اوکراین لعنتی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
منتظر اجازه ی شما بودن
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۹:۲۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
عزیزان هواپیما اکراین یک هواپیمای جاسوسی بوده ، تمام صوتهای اطراف خود را به امریکا واکراین انتقال میداده ودر قالب هواپیمای مسافر بری کار میکرده ، درزمان پرواز بعد از بلند شدن از فرودگاه رادار جاسوسی خودرا روشن کرده است ، همین رادار این هواپیمارا شبیه موشک " کروز " در سایت نیشان داده است . وخدمه مجبور به شلیک موشک شده است . درواقع خطای انسانی بجهت فریب خدمه از نظر فنی برای خدمه هیچ مسئولیتی ایجاد نمی کند ، چرا مسئولین محترم جنایت خلبان و هواپیمای اکرایی را برملا نکردند ، وخود مسئولیت را بعهده گرفتند . نمیدنم چرا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اخ این چه حرفیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
خدایا شماها دیگه کی هستید؟ کافر همه را به کیش خود پندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
منم شنیدم گفتن یک نقاط کوری در ایران وجود داره و بوسیله این هواپیماها میخواهند نقاط کور را شناسایی کنن و تا حدی موفق هم بودن. به هر حال پدافند ما بصورت کاشیه و تعداد کاشیا زیاده اگر حمله ای بشه چندتا رو بزنن باز میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اینو منم شنیدم که وزیر اطلاعات سابق مصر بود فکر کنم که این حرفو زده بود و بعیدم نیست همچین چیزی باشه،همه چی برنامه ریزی شده بوده و ۵۲ نقطه و پرواز ۷۵۲ و چی میشه گفت واقعا(=
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
هم اسمتون عجیبه هم تحلیلتون نمیدونم چرا و از کجا همچین حرفی میزنید ولی اگه اینجوری باشه حتما میگن دلیلی برای کتمان وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
شما که اینقدر کامل بررسیکردید چرا تحقیقات رو مختومه اعلام نمی کنند با این همه اطمینان خاطر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بعید نیست ،نمیدونم چرا این همه منفی دادن!!! ،عصر تکنولوژیه ، تکنولوژیه که ما خیلی از جزئیاتش اطلاع نداریم ،من هم این قضیه وشنیده بودم ، به هر حال اگر با واقعیت های موجود انطباق بدیم میشه اون ودر نظر گرفت هر چند که زمان ومتخصصین بعدا خواهند گفت حقیقت و، ولی دم خلبان گرم مردونه هواپیما وجایی نشوند که کشته ها بیشتر نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعیت داره،کاش حقایق معلوم بشه ودر حق ایران اینهمه ظلم نشه.خدا لعنت کنه اونایی که گرا دادن به ترامپ برا ترور سلیمانی.
Iran (Islamic Republic of)
Kamran Vakil
۱۸:۵۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
دستت نرسیده؟
هر جا میری هست!
فقط دست شما یک نفر نرسیده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اگر پرواز داخلی باشه ممکنه به زبان بومی صحبت اتفاق بیافته ولی در پروازهای بین المللی به نظرم طبق قانون باید به زبان بین المللی (احتمالا انگلیسی) صحبت بین خلبان و برج مراقبت انجام بشه . چون افرادی که در برج مراقبت هستن که همه زبان های دنیا را بلد نیستن ، از جمله زبان اوکراینی . پس اگه فایل صوتی به زبان اکراینی باشه بدون شک مربوط به این سانحه نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فایلی که من گوش دادم یکی انگلیسی حرف میزنه صداش ضعیفه، ولی معلوم نیست داره با کی حرف میزنه، شایدم ساختگی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
به قومیت کاری ندارم ولی در شرایط بد و دشوار شک نکنید که به زبان مادر صحبت میکنید و انگلیسی رو از یاد میبرید. دوستی دارم ترک زبان. موقع عصبانیتش رو ترکی صحبت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۱۸:۱۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
این فایل صوتی مربوط به هواپیما شیراز به تهران هست که دقیق اتفاق رو داره مشاهده میکنه و به برج مراقبت اطلاع میده
اوکراین فقط میخواست به همه بفهمونه که سازمان هواپیمایی و مسئولان ایرانی از همون لحظه اول اطلاع داشتن و پنهان کاری میکردن
این آبروریزی هاست که باعث عدم اعتماد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فایل صوتی پرواز شیراز به تهران دست اوکراین چه کار می کرده ؟؟!! اونها تنها اجازه دارن به مکالمه بین برج مراقبت و پرواز خودشون دسترسی داشته باشن نه بقیه پروازها . درضمن گفتگوی برج با یه هواپیما برای بقیه هواپیماها که پخش نمیشه که بگی روی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اتفاق خیلی تلخی بود، و تا یک هفته در گیجی بودم. ولی ترجیح میدادم نشنوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
به نظره بنده هر کی این فایل صوتی رو انتشار داده باید محاکمه بشه ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اونی که پنهون کاری میکنه نباید محاکه شه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
عجب
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سارا
۱۸:۰۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فقط نظرات مخاطبین رامیگذاری که مساله به این سادگی رانمی فهمند میپرسند چی شده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
موضوع داره به جای حساسش می رسه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
دوتا موشک شلیک شده خوب هر دو خلبان شیراز واوکراین موشک اول را دیدن به برج مراقبت اطلاع دادن موشک دوم را خلبان پرواز شیراز دیده که هواپیما اوکراین بر خورد کرده
یعنی کلا سازمان هواپیمایی کشور از ثانیه اول می دونستن چه اتفاقی افتاده تو یه سایت خبر گزاری داخلی هر دو صوت (مکالمه دو خلبان ) پرواز شیراز واکراین را گذاشته دست دولت اکراین درد نکنه مردم باید واقعیت را بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۷:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
هیچ تحقیری نیست صلیب سرخ جهانی می‌باید در این امور فعال باشد ما به صلیب سرخ حق عضویت میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
از کی تو ما شدی? که به این و اون اختیارات میدی!وضعیت جنگی بوده سامانه هم هر چی رو تو هوا دیده زده این یه کاره طبیعی تو دنیا
Bulgaria
ابراهیم
۱۶:۳۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
یهویی رفته مسافرت نمیتونه تاییدش کنه کاپیتان شهبازی ک میگفت امکان نداره ریس هواپیمایی میگفت عمرا الان مشخص شده همتون میدونستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
این صدا برای پرواز شیراز تهرانه
خلبان این پرواز گفت که نورهایی دیده
این نور ها مربوط به انفجار هواپیما اوکراینی میشه.
درواقع این اصلا مال هواپیما اوکراینی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اوکراین هم مثل امریکا خیانت کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اگه انتقاد نباشه مملکت وضعیتش ازین هم بد تر میشه برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
خیانت چی یه عده اکراینی کشته شده....اصلا حال خوشی نداری !!!!خدایا با کیا شدیم 80 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
من هم شنیدم یعنی از روز اول حتی برج مراقبت می‌دانست چه اتفاقی افتاده خدایا چه خبره تو این مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
برج مراقبت یه نیروی ساده اس
Iran (Islamic Republic of)
لوتی
۱۶:۱۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
من متوجه نمیشم چرا همه گیج میزنن!؟!
بابااااا. این مکالمه هواپیمای آسمان با برج مراقبته امامه
که شاهد انفجار بوده
انگار هیچکی فایل و خوب گوش نمیده
آخه چراااااا
امااااا
نکته داره
اوکراین حق دسترسی به مکالمات هواپیمای خودشو داشته که بازهم امکان انتشارش هم نداشته!
سوال اینجاس چطور به فایل مکالمه هواپیمای آسمان با برج مراقبت امام دسترسی پیدا کرده؟!؟
باز کی سوتی داده؟!؟
کی فایلو فروخته؟!؟
کی نفوذی بوده؟!؟
کی لو داده؟!؟
خدایااااااااا بسسسسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
آروممم باش/:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ایکاش چین هم بیاد بگه چندنفر تو ایران کرونا گرفتن چون مثل اینکه کلا اینجا مردم که هیچ مسئولین هم از هیچ چیزی خبر ندارن طفلیا و ما باید از کشورای دیگه بفهمیم اینجا چه خبره :)
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۲۳:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
آخه اینجا برا مردم همه چیزا محرمانه هست مسئولین هم همزمان و خیلی اوقات بعد از خواجه حافظ از قضایا با خبر میشن ...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
من که از فایل صوتی هیچی حالیم نشد کسی فهمیده توضیح بده چی به چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
همه مسئولین دولتی اصل ماجرا رو از همون روز اول میدونستن ولی برای اینکه وجهشون جلوی مردم خراب نشه ماجرا رو برعکس تحویل مررم دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
میشود یک نفر بفرمایید که چه شده است یا هیچکس نیست بفرماید؟؟؟؟(:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ینی چی من نمیفهمم این الان مکالمه کی بود اخرش؟؟اون شیراز به تهران دیگه چی بوده؟؟ اخه با اینی که مصاحبه کردین گفته که به زبان اوکراینی بوده و من باس از ماموریت برگردم ببینم چی به چیه پس ینی برای خلبان اوکراینی بوده و ارتباطم یهو موقع حرف زدن قطع میشه): والا من نمیفهمم ولی اگه اینجور باشه و راست باشه، پس باید برای هواپیمایی تاسف خورد چون برخلاف گفته‌ها پس اونا میدونستن چی شده و هم دروغ گفتن هم سکوت کردن و سردار حاجی زاده بیچاره اومد همه چیو گردن گرفت): درصورتیکه اونا میدونستن و خودشونو به کوچه علیچپ زدن واقعا جای تاسف داره ): باید خبرای مملکت خودمونو و اتفاقات اینجا رو از کشورای دیگه بشنویم و ببینیم چه اتفاقی داره اینجا میفته، لابد الان دو روز دیگم میان میگن ما ۲هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا داریم که هزار نفر فوت کردن و سردار حاجی زادم باید بیان بگن من عذر میخوام همه چیو گردن میگیرم اره اا؟؟؟؟؟؟باید یکی دیگه بیاد بخاطر کوتاهی و قصور شماها عذرخواهی کنه؟؟؟ مثل اینکه خیلی به حالتون مزه میده نه؟؟شدین عین بچه‌هایی که خرابکاری میکنن میرن پشت مامان باباهاشون قایم میشن همینکه پروازهارو لغو نکردین جای تاسف داره و تا اخر عمرتون باید تو عذاب وجدان مسولیتی که داشتین و انجام ندادین اونم وقتی سپاه هشدار دادهههه زندگی کنید، بسه دیگه هی میان میگن زمان جنگ پروازاهم لغو نمیشد که واِل بود بل بود خب اگه اینطوریه چرا سردار حاجی زاده گفتن باید اسمون کلییر باشه ها؟؟؟ برا دل خودش و رو هوا گفتن؟؟ اخه بدبختا اون زمان که واقعا جنگ بود و چیزیم میشد و این اتفاق میفتاد همه میگفتن خب واقعا الان جنگه و.. بسه بهونه تراشیتون بخاطر اینا والله من تا اخر پشت سپاه و امثال حاجی زادم چون دارن وظیفشونو انجام میدن و واقعا ما تنهاییم سپاه نبود کیو داشتیم؟ شخصا پشتم به اینا گرمه،ولی شماها نه فقط هواپیمایی هاا درکل همتون حز سپاه چیکار میکنید؟؟؟دقیقا یکاری کردین بیاین بگین!!رفتن هنوز هیچی نشده بتون ریختن تو نیروگاه های هسته‌ای و درشو تخته کردن سر چی؟؟؟سر چی خون شهدایی مثل احمدی روشنو پایمال کردین ها؟؟ سر برجام؟؟ سر امریکا؟؟؟ امنیت؟؟؟ خب شماها با اینکارتون باعث شدین بیان راحت حاج قاسمو ترور کنن و همش ایرانو تهدید کنن و الان کو برجام؟؟؟ کو؟؟اخه با امریکا کسی توافق میکنه؟؟ مذاکره میکنه؟؟ الان اوضاعمون بعد از بت ریزیتون خوب شد؟؟ چیشد الدن؟؟خواستین امتحان کنید ببینید خوبه یا نه؟؟هه.... فکر کردین خونواده اون شهدا از خون بچشون که بخاطر میهنش ریخته شده اونم برای پیشرفت میهنش شماها گرفتین تا حلقومش بتن پر کردین اون دنیا میگذرن؟؟ نه داداش نمیگذرن... حالا همون کبک هایی باشین که سرشونو کردن زیر برف#سردار حاجی زاده♡
Iran (Islamic Republic of)
بي نام
۱۵:۰۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
يک ماه از موشک باران عين الاسد گذشته هنوز هيچ کس نفهميده چند نفر مردند... همينطور هواپيماي آمريکايي که در منطقه طالبان سقوط کرده.. من نمي دونم چرا افشاي اطلاعات مربوط به ايران اينقدر راحت اتفاق مي افته.. کاش مسئولين با دقت بيشتري عمل کنند... الان شرايط جوري شده که به محض وقوع هر حادثه در ايران، همه کشورها موضوع رو با جزئيات دقيق در اختيار دارند و به راحتي منتشر مي کنند.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اونجا مرکز نظامی هست نه هواپیمای مسافربری و کلا قوانینش فرق داره.
اون تایید کردن هم بعد از این بود که همه میدونستن. اگه خانواده خودت بودن هم همین حرف رو میزدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اگر برادر خودت هم سرباز عین الاسد بود باز همین حرف رو میزدی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
هرچی می کشیم از داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
خب این الان یعنی چی؟؟ این مکالمه برای خلبان هواپیمای اوکراینی بوده؟؟ینی هواپیمایی میدونسته موشک خورده از اول؟؟ الان که میگفت از شرق داره موشک میاد ینی از همون پایگاه خودمون یا واقعا موشکی شلیک شده از جای دیگه؟؟میشه یک نفر واضح توضیح بده؟ثبت کن لطفااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فایل صوتی مربوط به خلبان شیراز تهرانه با برج مراقبت نه پرواز اوکران اون که در اون موقع در حال کباب شدن بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
آهاا برا همینم طرف گفته چون به زبون اوکراینی بزارین از ماموریت برگردم بعد ببینم چ خبره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
قاتلها. باید تقاصش رو پس بدین
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۵:۴۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
قاتل کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
کیا؟دولت که پروازهارا لغونکرد؟
Germany
مسعود
۱۷:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ار اول همه میدنستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
حرف الکی نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
اکراین با کمک آمریکا و دشمنان ملت زحمت نکشن افکتی ویرایش صوتی چیزی رو فایل صوتی نزارن چون باورمون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ننگ بر امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
چه جالب، هواپیمای اوکراین را غیر قانونی، غیر انسانی، غیر حرفه ای، و بر خلاف هر چیزی ساقط کردن و اینهمه خسارت و داغ بر دل مردم گذاشته شد ، حالا انتشار فایل صوتی خلاف قانونه ؟ آدم بعضی اوقات متعجب میشه که کجاس و با کیا هم نسل و هم دوره هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
تومی بایست دوره دایناسورهابدنیا میومدی.وقتی اروپا-که اکراین هم جزوشونه- پروازهاشونولغوکرده بودند کسیکه اجازه پرواز داده وخلبانش اشتباه کرده بودن توشرایط جنگی پروازکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
منظور اینه که تا نتیجه نهایی و جمع بندی کامل گزارشات نباید هیچ چیزی از بعضی مستندات قبل از رای کارشناسان منتشر بشه و ای خلاف قوانین ایکائو است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ای کاش اطلاعات بیشتری داشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
یه جوری میگی غیرقانونی و .... انگار که برای تست سیستم پدافندی شلیک انجام شد
فهمیدن اینکه اتفاق غیر عمد اونم توی اون شرایط امنیتی سنگین اتفاق افتاده خیلی سخت نیست
اونایی که توی پیشگیری از این اتفاق کم کاری کردن باید جواب بدن که خبری نیست فعلا
Iran (Islamic Republic of)
مسلم اشترجانی
۱۴:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
یعنی اونا هم استعفا ندند یکی نباید اینها را اخراج کنه!

تو عصر ارتباطات دیگه نمیشه هیچ چیز پنهان کاری کرد

آمریکا هم نتونست مصدومان حمله موشکی را پنهان کنه
Canada
وحید
۱۴:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
والا از بسکی دروغ گفتن من به شخصه دیگ باور نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
بیشتر از این آبروریزی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۱۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
پیشنهاد میکنم.... مشت محکمی به یاوه گویان شرق و غرب بکوبیم...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
پیشنهادت باید بررسی یشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
این کارو نکن. Jo
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
تو یکی عقل داری این حرف را می زنی چند تا جوان خام هم حرف نسنجیده تو را عمل کنند کل دنیا دیپلماسی ایران را ببرن زیر سوال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
هوزرکه توحمله کنی بشین سرجات بچه مامانی حمله پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
بگو شوخی کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
ناشناس ۱۷:۱۲
یعنی مردم از خنده خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خودتو مسخره کن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۱۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
حالا کار غیر قانونی کرده بجای خود // ولی مگه با پخش شدن فایل صوتی پته دروغ کسی افتاده رو اب ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
پس مسئولان هواپیمایی دروغ میگفتن که ما خبر نداشتیم از پرتاب موشک. افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
فکر کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
بله اونا باید میومدن همه چیزو گردن می گرفتن نه سپاه
آخرین اخبار