پس از مصاحبه با کاربران، طی این گزارش به تعدادی از رایج‌ترین مشکلات تاکسی‌های اینترنتی، از نگاه آن‌ها، پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه تاکسی‌های اینترنتی توانسته‌اند نقش بسیار مهم و کارآمدی را در زندگی شهروندان داشته‌ باشند. روزانه هزاران نفر در سراسر کشور با سفارش خودروی آنلاین از سوی شرکت‌های مختلف، در کمترین زمان و با بهترین میزان قیمت، به مقصد خود سفر می‌کنند. تاکسی‌های اینترنتی موفق به جلب اعتماد از سوی بسیاری از افراد شده‌اند و همواره تلاش کرده‌اند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. با این حال همچنان مواردی وجود داشته است که در آن کاربران احساس آزردگی و ناراحتی داشته‌اند و یا شرایط بهتری را ترجیح می‌دادند. ما در این گزارش سعی کرده‌ایم با پرس‌وجو از چند کاربر مختلف به برخی از این موارد بپردازیم و انتقادات و پیشنهادات تعدادی از آن‌ها را مطرح سازیم.

عدم هماهنگی نسخه‌های مختلف برنامه

رابط کاربری از‌ اولین و مهم‌ترین نکاتی است که که کاربر برای ایجاد ارتباط با شرکت متوجه آن می‌شود. این نکته در سفارش خودرو از اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی بسیار قابل توجه است چرا که این برنامه‌ها از قابلیت‌هایی مانند تشخیص موقعیت مکانی، انتخاب محل در نقشه و پرداخت درون برنامه‌ای برخوردارند. در نتیجه حفظ هماهنگی در نسخه‌های مختلف برنامه و روان‌سازی برنامه در انواع سیستم عامل گوشی‌های هوشمند یک امر ضروری و اولیه به حساب می‌آید. در طی صحبت‌هایی که از سوی باشگاه خبرنگاران جوان با برخی از کاربران صورت گرفته شده است تعدادی از کاربران معتقد بودند که ناهماهنگی در نسخه‌های مختلف برنامه برای آن‌ها یک نکته منفی به حساب می‌آید. یکی از این کاربران اظهار داشت که معمولا برنامه‌ در سیستم عامل‌های iOS از قابلیت اجرای تمامی امکانات موجود در سیستم‌های اندرویدی برخوردار نیست، برای مثال این فرد مشکل اصلی خود را دقت در مشخص کردن موقعیت مکانی و باخبر شدن از قبول سفر توسط راننده دانست و تاکید کرد با این که قابلیت‌های مورد نظر مدتی است به برنامه اضافه شده‌اند اما همواره برای وی مشکل ساز بوده‌اند. گفتنی است این مشکلات در مقیاس کمتر برای کاربران سیستم اندرویدی نیز وجود داشته است و افراد گاهی نسخه اندروید را از برنامه‌های دیگر کندتر یافته‌اند.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


صداقت رفتاری و کاری برخی از رانندگان

تمامی برنامه‌های تاکسی اینترنتی از رانندگان بسیار خوبی برخوردارند، اما همیشه افرادی وجود دارند که وجه خوب خود را به خطر می‌اندازند. مشکلات متعددی که در این بخش همواره گزارش شده است که شامل عدم رعایت بهداشت شخصی، شرایط نامناسب خودرو، رفتار نامناسب، اصرار به پرداخت نقدی و از این قبیل مشکلات می‌شود که خوشبختانه تا حد قابل توجه‌ای تحت کنترل‌ است. اما مسئله‌ای که بیش از همه این روزها برای کاربران پیش می‌آید ممانعت رانند از لغو کردن سفر است. عده‌ای از رانندگان پس از پشیمان شدن از قبول کردن سفر، بدون توجه به این که کاربر ممکن است عجله داشته باشد، از لغو کردن سفر ممانعت می‌کنند چرا که این امر به گفته آن‌ها نمره منفی برایشان دارد. از دیگر ایراداتی که به برخی از رانندگان می‌توان گرفت رانندگی بی‌ملاحضه و پرخطر است. خیلی از کاربران از این که راننده در هنگام طی مسافت به صورت پیوسته از تلفن همراه خود استفاده کند احساس ناامنی می‌کنند. ممکن است خیلی از ما در زمان رانندگی این اشتباه را مرتکب شویم و این امر آنقدر که باید به عنوان قانونی مهم و ضروری در ذهن ما ثبت نشده باشد، اما رعایت نکردن این قانون زمانی که مسئول سلامت یک مسافر هستیم بسیار زشت‌تر و غیرقابل قبول‌تر از حالت عادی است.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


تفاوت قابل توجه هزینه سفر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در زمان‌های حساس و ضروری که بسیار عجله دارید و نیاز هست تا کمی در مخارجتان صرفه‌جویی کنید موفق به پیدا کردن راننده نشده باشید. یا ممکن است در برف و سرما به دنبال خودرو باشید و هیچ‌کس سفر شما را قبول نکند. منشاء این مشکل می‌تواند موارد متعددی باشد اما به عقیده بسیاری از کاربران تفاوت قیمت قابل توجه در بین شرکت‌ها باعث شده تا رانندگان برای انتخاب سفر سخت‌گیری بیشتری به خرج دهند. چرا که آن‌ها معتقدند فرد به هنگام کمبود وقت نهایتا به برنامه گران‌تر مراجعه می‌کند. از دیگر مشکلات در هزینه‌ها می‌توان به صعود نجومی در زمان بارش برف و باران اشاره کرد. درست است که رانندگان در این مواقع زحمت بیشتری می‌کشند و خیابان‌ها شرایط سخت‌تری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، اما گاهی اوقات روش محاسبه قیمت آنقدر منطقی به نظر نمی‌آید. یکی از کاربران که دانشجو نیز هست در طی صحبت‌های خود با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت که وی مسیر مرزداران تا پونک را در ساعت هفت و نیم به مبلغی ما بین پانزده تا بیست هزار تومان طی می‌کند و این در حالی است که او از تجریش تا سیدخندان را نیز در شرایط مشابه با مبلغ مشابه طی می‌کند.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


پاسخگویی پشتیبانی

واضح است که با افزایش روزانه کاربران تاکسی‌های اینترنتی پاسخگویی به این اشخاص در زمان تماس سخت‌تر می‌شود اما همانطور که تمامی شرکت‌های ارائه خدمات می‌دانند رضایت مشتری همیشه حرف اول را می‌زند. قطعا پیش آمده که پس از لغو سفر توسط راننده، ایجاد مشکل در پرداخت و یا بحث با راننده، نیاز داشته‌اید تا به پشتیبانی گزارش دهید. اما عموما به دلیل آن که نیاز است تا زمان زیادی را منتظر بمانید از این کار منصرف شده‌اید. شاید شارژ کافی را نداشته‌اید، صبر کافی را ندارید و یا آنقدر برایتان مهم نبوده است. اما مطمئنا ارائه گزارشاتی که امکان نوشتن آن‌ها در بخش بازخورد سفر وجود ندارد می‌تواند کمک بسیاری در رشد و بهبود این صنعت داشته‌ باشد. با این حال در اکثر شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی شما نمی‌توانید در زمان کم با مسئولین بخش ارتباط برقرار کنید. گفتنی است که پشتیبانی برای شرایط ضروری در نظر گرفته شده در نتیجه پاسخگویی سریع بهترین عملکرد برای به دست آوردن رضایت کاربران است.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


عدم تثبیت امنیت شخصی

در طی صحبت‌های انجام شده با یکی از بانوان کاربر این برنامه‌ها که اخیرا با یک مزاحم مواجه شده بود وی اظهار کرد که این تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند از امنیت خود را افزایش دهند و در حال حاضر این برنامه‌ها می‌توانند برای بانوان مشکل ایجاد کنند. قبل از ادامه این بخش باید ذکر کنم که این مسئله ممکن است تنها برای یک نفر و تنها در یک سال اتفاق بی‌افتد اما جان و امنیت افراد آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که لازم شود اقدامات و تغییرات چشمگیری بر روی برنامه‌ها صورت گیرد. این فرد در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد که به دلیل مشخص شدن نام، اطلاعات تماس و همچنین ماندگاری اطلاعات مبدا و مقصد بر روی سیستم رانندگان، اشخاصی که از صداقت رفتاری بالایی برخوردار نیستند به راحتی می‌توانند برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند. وی خود پس از طی کردن یک سفر از سوی راننده یک پیام در صفحه مجازی دریافت کرده بود و پس از چندین بار گزارش به پشتیبانی این عمل متوقف نشد. این خانم شرایط آن روز‌های خود را پر استرس خواند و از آنجا که راننده مورد نظر منزل این شخص را شناسایی کرده بود وی مدت‌ها احساس امنیت نمی‌کرد و سرانجام به پلیس گزارش داد. این شخص برای برطرف سازی مشکل برقراری یک خط مجازی بین کاربر و راننده را پیشنهاد می‌کند و معتقد است با این عمل هر دو طرف از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


انتخاب مسیر

قطعا بارها پیش آمده که برنامه‌های نقشه اینترنتی مسیر نامناسبی را برای مقصد شما پیشنهاد کرده‌اند و شما نتوانسته‌اید مسیر ساده‌تر را، به هر دلیلی، انتخاب کنید. برخی از کاربران این مشکل را معضل اصلی خود تلقی کردند، بخصوص افرادی که در رسیدن به مقصد خود عجله دارند. یکی از این افراد در طی صحبت‌های خود اظهار کرد که در صورت پیشنهاد چند گزینه از سوی برنامه و انتخاب آن از نظر کاربر نه تنها مسئولیت مدت زمان سفر با مسافر خواهد بود بلکه رضایت کاربر به دلیل قدرت انتخاب افزایش می‌یابد.

انتقادات و پیشنهادات مردمی درباره تاکسی‌های اینترنتی


سخن آخر

هدف از این گزارش بیان درد دل‌ها و پیشنهادات مردمی، برای بهبود صنعت رو به رشد در جامعه است و در طی مصاحبه‌های صورت گرفته تنها تعداد کمی از کل کاربران توانسته‌اند مشکلات خود را بیان کنند. برخی از مسائل ذکر شده ممکن است از نظر تعدادی به عنوان مشکل به حساب نیایند و برخی نیز ممکن است حرف دل شما باشد. درخواست ما از شما آن است که نظرات و پیشنهادات خود، که فکر می‌کنید ضروری است و می‌تواند به بهبود تاکسی‌های اینترنتی کمک کند را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در رشد میزان آرامش و آسایش یکدیگر سهیم باشیم.

گزارش از محمد امین وصالی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام من یک سفیرم .هرپیشنهادی ممنکن است برای همه خوب باشه .منم نظرم را عنوان میکنم تا شرکت راهی برای ان در نظر بگیره .مسافران اکثرا بعداز سوار شدن عجله دارن وداخل ماشین ربه راننده میگن تند برو .که یا سرعت بیش از حد مجاز‌میشه که باعث جریمه هست .ویااینکه باعث خطر تصادف وخطرات دیگه میشه لطفا راهنمایی کنیدمسافران را