به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتادوسومین قسمت برنامه «چرخ» به مناسبت فرا رسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب به گفتوگویی دربارهی دستاوردهای ایران در حوزه بازیسازی ویدئویی و رایانهای اختصاص داشت. در «میز فناوری» برنامه یکشنبه ۱۳ بهمن، کسریکریمیطار بهعنوان مجری-کارشناس میز فناوری «چرخ» میزبان فرشاد صمیمی و محمد ایرجی، دو بازیساز ویدئویی بود.
هنوز در ایران صنعت بازی نداریم
این گفتگو با توضیحاتی دربارهی روند شکلگیری شرکتهای بازیسازی در ایران و وضعیت فعلی آنها آغاز شد. صمیمی درباره این موضوع گفت: «در این ۲۰ سال اتفاقات زیادی افتاده و سرعت این اتفاقات بازیسازی در ایران بیشتر از سایر کشورهای منطقه بوده است. ما زمانی فقط چهار پنج شرکت بازیساز داشتیم و تولیدات به بخش دولتی وابسته بود. آن زمان مسالهی فروش اصلا وجود نداشت. اما در حال حاضر تولید و سرعت رشد خیلی زیاد است. اگر بخواهم مثال بزنم باید بگویم صنعت بازی شبیه جنگل است، اما ما در حال حاضر تکدرختهای بلند داریم و به بعضی درختها اصلا رسیدگی نشده است. این جنگل خیلی تُنُک است، اما درختهای قویای وجود دارد که حتی با سابقهی کم هم خیلی خوب کار کردهاند. طبق آمار ما میتوانیم بگوییم که در بازیهای موبایلی کاملا موفق هستیم، اما در بازیهای ویدئویی و کنسولهای بازی تقریبا این مقوله در ایران از بین رفته است. ما باید بازیهای ایرانی را در خارج عرضه کنیم که سطح تکنولوژی را بالا ببریم و رقابتی هم شکل بگیرد.» ایرجی هم در ادامه اضافه کرد: «تغییرات خوب و بد در این ۲۰ سال زیاده بوده و مسیرهای زیادی تغییر کرده است. اما هنوز به مسیر درستی که صنعتی را شکل بدهد نرسیدهایم. بخشی از دستاوردهای ما در این حوزه، فنی و تکنولوژیک بوده است. ما در حوزهی بازی آدمهایی را داشتهایم که دستاوردها و تجربههای فنی و تکنولوژی متعدد و خوبی داشتهاند، اما در حال حاضر در این حوزه نیستند. باید بپرسیم این افراد کجا هستند و چرا نیستند؟»
بررسی مشکلات بازیسازی رایانهای و ویدئویی در ایران موضوع بخش بعدی صحبتهای دو بازیساز قدیمی ایران بود. صمیمی دربارهی این مسائل گفت: «از ۱۵ بازیای که من ساختهام، ۱۴ تای آنها در حوزهی بازیهای ویدئویی ساخته شده است. ما در ایران هیچوقت مشکل ایده نداریم، اما مشکل اصلی ما این است که در این صنعت فردی نگاه و کار میکنیم. من اگر به دستاوردی میرسم، باید به همه یاد بدهم، ولی اینجا معمولا مشکل داریم. بین نسلها و شرکتهای مختلف این انتقال دانش انجام نمیشود. در بحث اقتصادی هم ما با سینما و انیمیشن متفاوت هستیم و خیلی راحت میتوانیم به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشیم و راحت بازیها را عرضه کنیم.» ایرجی هم در ادامه صحبتهای او گفت: «ما در سالهای گذشته نشان دادهایم که سامانهی تولید را داریم، اما ما نیاز به صنعت داریم؛ یعنی سهگانهی سرمایهگذاری، تولید و نشر. سود حاصل از این چرخه باید دوباره به همین چرخه برگردد تا ادامه پیدا کند. ما در حوزهی تولید موفق بودهایم، چون یکسری از افراد سرمایهی آن را بهصورت شخصی جمع کردهاند، ولی در نهایت بستر فروش آن فراهم نبوده و سقف فروش آن کوتاه بوده است. به خاطر همین این صنعت در ایران بزرگتر نشده است و همگام با بازیهای جهانی رشد نکرده است.»
انتشار و فروش بازی یکی از مسائل مهم صنعت بازی در ایران است که صمیمی در بخشی از صحبتهایش به آن اشاره کرد: «همانقدر که بحث تولید مهم است، روی بحث فروش هم باید کار کرد. تعداد افراد کمی در این زمینه تخصص دارند و در بحث مالی هم مشکل داریم. الان به محض اینکه متوجه میشوند این بازی توسط ایران تولید شده، با ما کار نمیکنند. روی بازیهای خوب چهار پنج سال کار میشود و هزینه و زمان میبرد. کمتر مدیری به این موضوع تن میدهد که برای تولید محصولی پنج سال زمان بگذارد و در این پنج سال دنبال ناشر باشد. الان پروژههایی که در ایران موفق شدهاند، پروژههای شخصی بودهاند. با وجود این مشکلات، دورنمای خوبی داریم، چون جوانهایی داریم که مصمم هستند و انرژی و ایده دارند. ما مسلما پیشرفت خواهیم کرد، چون تعداد تیمهای بازیسازی ما خیلی زیاد است.»
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سهشنبه، از ساعت ۱۹ بهصورت زنده از شبکهی چهار پخش میشود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیهکنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.
انتهای پیام/