به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به شبهات ایجاد شده در نظام مالی شهرداری به سازمانها و نهادهای زیر مجموعه خود گفت: آقای حناچی اعلام کرد که کمکها به سازمانها و شرکتهای زیر مجموعه شهرداری کاهش پیدا کرده و این کمکها به میزان ۱۰ درصد است که به اعتقادم این رویکرد مناسبی نیست و باید بگویم جای تأسف دارد که ۴۳ شرکت در شهرداری تهران وجود دارد که هنوز به ۸ مورد آنها کمک میشود و به زبان ساده این شرکتها به حیاط خلوت شهرداری تهران بدل شده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به شرکتهای شهروند و برج میلاد گفت: این دو شرکت ۲ نمونه از شرکتهایی هستند که در فرآیند مالی آنها زیان را میتواند دید.
سالاری با اشاره به بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران برای مناسب سازی معابر عمومی پایتخت گفت: این رقم در بودجه سال آینده شهرداری پیش بینی شده و باید اعلام کنم که تا امروز این چنین بودجهای برای مناسب سازی معابر پایتخت نداشتیم و حتی ما به دنبال این هستیم که این مبلغ نیز افزایش پیدا کند.
او با اشاره به بودجه پیشنهادی برای بوستانها و فضای سبز تهران در لایحه سال ۹۹ شهرداری تهران گفت: بوستانهایی مانند ایرانیان، گلها، ۴ باغ ولایت که بیشتر در مناطق غیر برخوردار هستند بودجهای ۵۰۰ میلیارد تومانی را جهت توسعه دارند و باید به این موضوع اشاره کرد که در سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان جهت تملک باغها در بافت فرسوده نیز در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه ایمنی بحران و تاب آوری نیز بودجهای بیش از ۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که تا امروز این بودجه از سوی مدیریت شهری در ادوار گذشته مغفول مانده بود.
سالاری با اشاره به اهمیت میدانگاههای شهری گفت: برای توسعه میدان گاههای پایتخت نیز بودجه مناسبی اختصاص پیدا کرده است و ما تلاش میکنیم که این بودجه را افزایش دهیم و در حوزه حمل و نقل عمومی نیز باید بگویم که ۴ هزار میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی شهرداری برای حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است.
او در تصریح لایحه عوارض گفت: لایحه عوارض شهری ۲ روز گذشته در شورای شهر تصویب شد و از افتخارات حوزه شهرسازی میتوان به این موضوع اشاره کرد که رویکرد ما در تدوین لایحه عوارض اصلاح مشکلاتی بود که در گذشته داشتیم.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: انضباط بخشی به ما کمک میکند تا بتوانیم امضاهای طلایی را کاهش دهیم و این موضوعی است که ما به دنبال آن هستیم که شورای شهر با مجموعهای از طرحها مانند انتشار عمومی پروندهها و محدود کردن اختیار شوراهای معماری مناطق توانست تا حد زیادی مانع از امضاهای طلایی شود.
سالاری با اشاره به اینکه در گذشته رویه اخذ عوارض مشخص و شفاف نبود، گفت: باید بگویم که از این پس عوارض به شکل سیستمی محاسبه میشود.
او با اشاره به محدوده ۷۰۰ کیلومتری طرح تفصیلی تهران گفت: شهرداری موظف است مبنای محاسبه عوارض ساخت و ساز را بر اساس مرغوبیت مکانی در نظر گیرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: عوارض زیربنایی ۲۰ درصد از عوارض ساخت و ساز است که در ساختمانهایی که بخواهند مجدد ساخت و ساز کنند لحاظ میشود.
سالاری با اشاره به اینکه ما برای تشویق ساخت و ساز پارکینگ اقدامهای مهمی انجام دادیم، گفت: بخشی از عوارض ساخت پارکینگ از سوی شورای شهر حذف شد و در محدودههایی که امکان تامین پارکینگ وجود ندارد برنامههای ویژهای در دستور کار مدیریت شهری است.
او با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو گفت: نباید وزیر راه و شهرسازی با برگزاری جلسههایی اعلام کند که ساختمان پلاسکو پارکینگ نمیخواهد و آقای فتاح به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان میتوانست با ساخت قانونی ساختمان پلاسکو این ساختمان را به برند خود تبدیل کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همه ما در کنار یکدیگر برای این سرزمین کار میکنیم، گفت: اگر یک نهاد عوارض خود را پرداخت نکند، دیگر نهادها نیز به این سمت سوق پیدا میکنند که این خود مسیر بی قانونی است.
سالاری تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران ۵۰ درصد از عوارض ساختمانهایی که در اثر سیل و بلایای طبیعی از بین میروند بخشیده میشود.
او با اشاره به بررسی پروندههای باغات در شورای شهر گفت: پیشتر شهرداری تهران در ادوار گذشته درباره زمینهای بدون صاحب که چندین سال رها شده بودند با نصب بنرهایی اعلام کرد که مالکان آنها خود را معرفی کنند و به مرور زمان اگر مالک آن زمین ها خود را معرفی نمیکرد شهرداری آن زمین را تبدیل به باغ و بوستان میکرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: حالا پس از این اقدام بسیاری از مالکان پیدا شدهاند و ادعای مالکیت خود را مطرح میکنند که ادعای آنها میتواند از مراجع قضایی پیگیری شود و ما نیز پرونده آنها را در شورای شهر مجدد بررسی میکنیم.
انتهای پیام/