جعفری با بیان اینکه دستگاه احراز هویت برخط ضریب سلامت انتخابات را بالا می‌برد، گفت: این دستگاه سلامت هویتی افراد را صد در صد تعیین می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن جعفری رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی در نشست خبری ستاد انتخابات استان که با محوریت معرفی دستگاه احراز هویت برخط برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، گفت: امیدواریم در گام دوم انقلاب و به منظور خدمات‌رسانی ویژه به مردم و پیروی از منویات امام راحل و مقام معظم رهبری موفق باشیم.

او با اشاره به اینکه زمان‌بندی روند اجرای انتخابات تاکنون به شکل دقیق پیگیری شده است، ادامه داد: با قاطعیت می‌گویم طبق زمان‌بندی، همه وظایف قانونی خود را در زمینه اجرا و حسن اجرای قانون انتخابات به نحو شایسته‌ای انجام داده‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع هزار و ۱۱۴ داوطلب ثبت‌نام شده برای  انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۶۰ نفر انصراف داده‌اند، گفت: به این ترتیب از هزار و ۵۴ داوطلب، تعداد ۶۷۴ نفر تایید شده و مابقی افراد رد صلاحیت شدند.

جعفری از تایید صلاحیت ۶۴ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی خبر داد و افزود: طبق ماده ۳۴ آیین‌نامه قانون انتخابات دیروز آخرین فرصت اعتراض برای داوطلبانی بود که صلاحیت آن‌ها توسط شورای نگهبان رد شده و به صورت قطعی در ۲۲ بهمن‌ماه پاسخ رسیدگی به اعتراضات به فرمانداری‌ها واصل خواهد شد.
 
او با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: ۲۹ نفر در خراسان رضوی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۱۲ نفر انصراف دادند، به این ترتیب از ۱۷ نفر باقی مانده چهار نفر تایید شدند و فردا هم آخرین روزی است که صلاحیت احتمالی افراد اعلام می‌گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه تفاوت‌هایی در بحث تبلیغات بین انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری وجود دارد، کمیسیون بازرسی تبلیغات به ریاست استاندار برگزار و امروز هم دومین جلسه آن با حضور نمایندگان داوطلبان مجلس خبرگان دایر شده است.

جعفری با بیان  نحوه تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، افزود: بنا شد هرکدام از داوطلبان به صورت مساوی ۱۸ دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی آماده کنند و در اختیار صدا و سیما استان قرار دهند، به این ترتیب از ۲۳ بهمن ماه به صورت قرعه‌کشی و در دو نوبت این برنامه‌ها پخش خواهد شد.

او در خصوص آخرین وضعیت شعب اخذ رای استان، تصریح کرد: در استان ۱۲ مرکز حوزه انتخابیه اصلی و ۶۳ حوزه انتخابیه فرعی وجود دارد که شامل ۳۰ فرمانداری و ۴۵ بخشداری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: آمار صندوق‌های اخذ رای در استان را چهار هزار و ۱۹ شعبه است که بیشترین تعداد شعب اخذ رای در مشهد با هزار و ۵۲۰ شعبه وجود دارد.

جعفری افزود: همچنین تعداد ۳ هزار و ۱۸ شعب ثابت در استان جانمایی و هزار و یک شعبه سیار هم پیش‌بینی شده است، از طرفی ۲ هزار و ۴۰۷ شعبه شهری و تعداد هزار و ۶۱۲ شعبه روستایی مشخص شده است.

او با اشاره به آمار کل واجدین شرایط رای دهنده در استان، ادامه داد: چهار میلیون ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر کل واجدین شرایط رای دهنده در استان هستند که از این آمار دو میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ نفر خانم و دو میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۲۸ نفر آقا هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: تعداد رای اولی‌ها هم در مجموع ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر هستند که امسال در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند.

جعفری در خصوص وضعیت تعرفه‌های انتخاباتی استان، افزود: کلیه تعرفه‌ها و ملزومات اخذ رای اعم از پلمپ‌ها، مهر‌ها و صندوق‌ها به استانداری تحویل داده شده است که به مرور طبق زمان‌بندی در اختیار حوزه‌های انتخابیه قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: طبق ماده ۵۵ قانون انتخابات، هر یک از نامزد‌ها به تنهایی و مشترکا می‌توانند بر اساس حوزه‌های انتخابیه یک نماینده را به هیات نظارت معرفی کنند تا نمایندگان داوطلبان در شعب اخذ رای حضور داشته باشند و طبق قانون با مشاهده تخلف احتمالی و بدون دخالت آن‌ها مراتب را به هیات‌های اجرایی و نظارت بخش یا مراکزشهرستان‌ها کتباً اعلام نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: البته در قانون قید شده و تاکید ما این است که نمایندگان هر کدام از کاندید‌ها تا پایان شمارش آراء و تنظیم صورت جلسه نهایی می‌توانند در حوزه انتخابیه حضور داشته باشند.

جعفری حضور افراد غیر مسئول در شعب اخذ رای را طبق قانون جرم اعلام کرد و افزود: فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه تبلیغاتی نامزد‌های مجلس شورای اسلامی ۸ روز قبل از رای‌گیری از ۲۳ بهمن آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد، همچنین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم ۱۵ روز قبل از اخذ رای داوطلبان می‌توانند در حوزه تبلیغات بر اساس نظارت کمیته بازرسی تبلیغات، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند.

این مقام مسئول در ادامه این جلسه با اشاره به نحوه کارکرد دستگاه احراز هویت برخط در فرآیند رای‌گیری انتخابات، گفت: براساس قابلیت‌هایی که این دستگاه دارد مراحل انتخابات به غیر از صندوق اخذ رای الکترونیکی خواهد بود، ضمن اینکه تمام اطلاعات اعضای شعبه در آن ثبت شده است و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد.

جعفری با بیان اینکه نکات امنیتی در دستگاه احراز هویت پیش‌بینی شده است، افزود: ویژگی بعدی این دستگاه قابلیت استعلام هویت افراد است، به محض اینکه دستگاه برای استعلام از طریق کارت ملی و اطلاعات شناسه ملی فعال شود، بلافاصله اطلاعات هویتی فرد را اعلام می‌کند.

او با اشاره به اینکه تمامی اتصالات اعم از ویژگی آفلاین و آنلاین در سیستم احراز هویت برخط پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: این دستگاه سلامت هویتی افراد را صد درصد تعیین می‌کند، همچنین شناسنامه افراد فوت شده و غصبی را شناسایی می‌کند و به صورت هوشمند ضریب خطا را کاهش می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: مشابه این دستگاه در کشور‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد و مورد تایید است، در این راستا تعداد ۱۹۸ دستگاه احراز هویت را دریافت کرده‌ایم تا آموزش‌های لازم را در تمام فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و کاربران شعب اخذ رای برگزار کنیم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته مهم که دشمنان انقلاب اسلامی برای انتخابات پیش رو برنامه‌ریزی کرده‌اند، افزود: مدت کمی تا برگزاری انتخابات مانده است و هرچقدر به این تاریخ سرنوشت ساز نزدیک می‌شویم، معاندین و دشمنان نظام به دنبال ایجاد موانع مختلف برای مشارکت مردم هستند، براین اساس طبق گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ضد انقلاب همه توانش را گذاشته است که مشارکت مردم ایران را در انتخابات کاهش دهد.

او تصریح کرد: طبق گزارش‌ها ضد انقلاب از طریق فضای مجازی به شدت به دنبال است تا شایعات دروغینی را مطرح کرده و در رابطه با سلامت انتخابات و فرآیندهایش شبهه افکنی کند، به این منظور دشمنان آنقدر بیچاره و درمانده شده‌اند که از ویروس کرونا نگذشته و در گفتمان و رواج شایعات خود می‌گویند اگر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات شرکت کنند، آنگاه در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند، به این ترتیب دشمن از همه ابزارش استفاده می‌کند تا مشارکت مردم را تحت الشعاع قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با تاکید مجدد براینکه دستگاه احراز هویت برخط ضریب سلامت انتخابات را بالا می‌برد، گفت: رسانه‌ها در فضای افزایش نشاط سیاسی جامعه کمک کنند، همچنین مردم را امیدوار و اطلاعات نامزد‌ها را در حوزه تبلیغات به مردم اعلام کنند تا انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند.

جعفری افزود: در حوزه تخلفات احتمالی مجریان انتخابات هم اگر مواردی را مشاهده کردید، انتظار داریم آن را منعکس کنید تا مورد پیگیری قرار گرفته و تخلفات احتمالی کاهش پیدا کند.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.