وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مجموعه تئاتر شهر به تماشای «صدمین سالگرد فتح گریه» نشست.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (چهارشنبه ۱۶ بهمن) با حضور در مجموعه تئاتر شهر و بازدید از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی مهرداد علیپور نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایش های تئاتر شهر در جمع خبرنگاران درپاسخ به اینکه چرا وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ و هنر که باید با برگزاری یک نشست رسانه ای، به صورت علنی به وضعیت اخیر ورود می کرد، اما این کار انجام نشد، گفت: نتیجه مهم است و ما باید به نتیجه فکر کنیم، مهم این بود که امسال میان اهالی تئاتر و هنر شکافی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه تئاتر فجر را از استانها بدون اختلاف درونی داشته باشیم،گفت: تئاتر و هنر نمایش مهر است و نباید آن را به کینه تبدیل کرد. ولی الان خوشحالیم که نمایش های خوبی را روی صحنه می بینیم و به اختلاف سلیقه ها احترام میگذاریم.ممکن بود پاره‌ای از موضع گیری‌های علنی کمکی به اینکه این نتیجه هم اتفاق بیفتد نکند.

سید عباس صالحی درخصوص صحبت‌های رهبر معظم انقلاب برای افزایش بودجه تئاتر و کمک به توسعه زیرساخت‌های تئاتر اظهار کرد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به اینکه بودجه عرصه فرهنگ و هنر اندک است اشاره کردند و این نگاه میتواند کمکی به این عرصه باشد، زیرا شخص اول کشور این نگاه را به این حوزه دارد. ما امیدواریم به عنوان مسئولین دولتی از این حمایت‌ها استفاده حداکثری را بکنیم.

وی ادامه داد: ما وضعیت کشور را می‌دانیم، اما در این شرایط تلاش می‌کنیم تا حوزه هنر و فرهنگ به نحو خاصی پیش برود، فرهنگ و هنر جایگاهی دارد که نمیتوان از آن غفلت کرد. این حمایت و تاکید ایشان به اتفاق‌های بهتر در سال آینده کمک می‌کند.

وزیر ارشاد در خصوص تخصیص بودجه گفت: ما با همه این شرایط تلاش می‌کنیم تا جشنواره برای هنرمندان تهرانی و استان‌ها فرصتی را رقم بزند. ولی این دوره دوره خشکسالی مالی در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی درباره همزمانی جشنواره‌های فیلم و تئاتر و تاثیر این موضوع بر روی مخاطبان گفت: این مورد گاهی پیش می‌آید که جشنواره‌های فیلم و تئاتر همزمان شود و ما پاره‌ای از اتفاق‌های فرهنگی هنری را باهم ببینیم. این مسئله کمک می‌کند تا برون داده‌های فرهنگ و هنر ایرانی پدیدار شود و این قابلیت را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.

سید عباس صالحی در پاسخ به اینکه آیا قول می‌دهید در آینده مشکلی برای گروه‌های انصرافی پیش نیاید گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اهالی فرهنگ و هنر کنار هم باشند و باهم هنر ایرانی را پیش ببرند. تلاش می‌کنیم تا این مسیر را باهمت و جدیت پیش ببریم.

وی درباره ممیزی‌ها که باعث تغییرات کلی در نمایش‌ها شده است و به سمت سلیقه‌ای شدن پیش میرود اظهار کرد: از یک طرف هم عده‌ای می‌گویند شما اصلا ممیزی قرار نداده اید و بدون رعایت قوانین و مقررات پیش میرود. باید بگویم دوستان ما در هنر‌های نمایشی تلاش می‌کنند تا سلیقه‌ها را بر قوانین حاکم نکنند. ممکن است برخی از ما به بعضی از قوانین اعتقاد نداشته باشیم، اما رعایت قانون بد بهتر از بی قانونیست.

سید عباس صالحی بیان کرد: از طرفی اگر بخواهیم سلیقه‌ها را حاکم کنیم به قدری زیاد هستند که نمیتوان جمع بندی و پایان بندی برای آن‌ها داشت. دقتی که دوستان هنر‌های نمایشی و بررسی کنندگان دارند که مسیر اعتدال و قانون رعایت و سلیقه‌ها کنار گذاشته شود.

وی درخصوص شفاف سازی مالی در ادارات ارشاد گفت: دستورالعمل‌های شفاف سازی این است که وضعیت مالی رویداد‌ها و جشنواره‌ها حداکثر تا سه ماه بعد مشخص شود. همچنین در حوزه دستورالعمل‌ها ۱۰ الی ۱۲ بند مورد توجه کارگروه و کمیته جدی واقع شده و از دوستان رسانه میخواهم که پیگیر این موضوع باشند.

وی در مورد وضعیت پهنه رودکی عنوان کرد: با شهرداری صحبت کردیم و دوستان پیگیر ماجرا هستند. گفتگو‌هایی با آقای حناچی انجام شده تا سریعتر به نقطه قابل قبول برسیم، زیرا این نقطه نقطه نوستالژیک برای ایرانی هاست تا این محیط را محیط برازنده ببینند. امیدوارم که سریعتر کار‌ها انجام شود و چیزی که مدنظرمان است در دوران آقای حناچی سریعتر اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به اینکه شهرداری به جشنواره فیلم ورود کرد و اسپانسر آن شد، ولی کسی برای جشنواره تئاتر اسپانسر نشده است گفت: به نظر می‌آید یکی از مشکلاتی که داشتیم این است کارگزارانی که وارد هنر میشوند از هنر‌هایی حمایت می‌کنند که برد بیشتری دارند البته من راجع به شهرداری قضاوت نمیکنم.

وی افزود: ما هنر‌هایی داریم که شاید اسپانسر نداشته باشند، اما مسیری آرام و عمیق را طی می‌کنند و بسیار موثر هستند و یکی از آن‌ها هنر‌های نمایشی است. این نکته چیزی است که ما به عنوان مسئول باید قسمت‌های ارتباطی با این هنر‌ها را بیشتر کنیم. اگر ما به آینده ایران فکر کنیم این اتفاقات می‌تواند کمک کند تا چنین تئاتر‌هایی در نقاط مختلف کشو اجرا شوند و ارتباط وجودی پیدا کنند.

سیدعباس صالحی اظهار کرد: ما اگر بتوانیم پاره‌ای از این نمایش‌ها را به فضا‌های کارگزاران خود نزدیک کنیم تاثیرات آن‌ها را می‌توانیم ببینیم. اینکه شهرداری به کمک سینما آمده باید تشکر کرد، زیرا هنر‌ها مکمل یکدیگرند و رقیب هم نیستند.

وی افزود: در فضا‌های تبلیغاتی شهرداری میتواند به کمک هنر‌های نمایشی بیاید و من امروز فضای خوبی را در محوطه دیدم. این نشان دهنده شرایط نسبتا خوبی است و باید درکل سال بین حوزه شهری و حوزه هنر‌های نمایشی که بخشی از آن تبلیغات و اسپانسرینگ است حمایت کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: من خوش بین هستم که دوستان شهرداری با نگاه بهتری در این دوره کار می‌کنند و باید مطالبه گری از طریق اهالی رسانه اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار