تولید پنبه برای کشاورزان مه‌ولات صرفه اقتصادی ندارد!

مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: تولید پنبه برای کشاورزان شهرستان صرفه اقتصادی ندارد و تولید این محصول در مه‌ولات کاهش داشته است.

تولید پنبه برای کشاورزان مه‌ولات صرفه اقتصادی ندارد!به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رمضان علی قاسمی مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: تولید پنبه در سال زراعی ۹۷_ ۹۸ با سطح زیر کشت ۵۰ هکتار حدود ۲۰۰ تن بوده است.
 
او ادامه داد: افزایش هزینه‌های تمام شده محصول شامل هزینه کاشت، داشت و برداشت به علت افزایش قیمت نهاده‌ها همچون بذر،کود، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها سبب افزایش هزینه تولید محصول و در نتیجه کاهش درآمد خالص کشاورز شده که این موضوع سبب از بین رفتن انگیزه کشاورزان به همین منظور قرار دادن این محصول در الگوی کشت می‌شود.
 
مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: با توجه به مزیت نسبی، درآمد و سود قابل توجه محصول پسته با عنایت به مشکلاتی که در حوزه  تولید این محصول بوده است، کشاورزان به تدریج به سمت تولید پسته روی آورده‌اند.

قاسمی با اشاره به اینکه در بازه زمانی ۱۵ سال اخیر سطح زیر کشت پنبه در مه‌ولات از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال به ۵۰ هکتار در حال حاضر کاهش یافته است، افزود: نبود قیمت خرید تضمینی پنبه و واردات بی‌رویه این محصول از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه بوده است، همچنین کمبود آب، خشکسالی و خاموشی چاه‌های کشاورزی سبب شده سطح زیر کشت پنبه در این شهرستان کاهش پیدا کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه مه‌ولات یک شهرستان با الگوی کشت پسته است، ادامه داد:کاهش آب‌دهی چاه‌ها و منابع آبی از جمله مشکلات مهم مه‌ولات بوده است، به همین منظور توسعه افزایش سطح زیر کشت پنبه در مه ولات جایگاه آن چنانی ندارد.

او تصریح کرد:کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه از جمله تامین بذر، کود، مبارزه با آفات و امراض توسط کارشناس فنی اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات نظارت و مورد بازدید قرار دارد.
 
انتهای پیام// د.ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.