مجلس سنای آمریکا که جمهوری‌خواهان اکثریت آن را در اختیار دارند در رای‌گیری نهایی خود، ترامپ را تبرئه کرد.

سنای آمریکا ترامپ را تبرئه کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس سنای آمریکا بامداد امروز پنجشنبه، ۱۷ بهمن، رای‌گیری نهایی خود درباره پرونده استیضاح ترامپ را برگزار کرد و سناتور‌های آمریکایی  در نهایت رای به تبرئه او دادند.

از آنجایی که اکثریت سنا (۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی) را جمهوری‌خواهان به عنوان هم‌حزبی‌های ترامپ در اختیار دارند این رای دور از انتظار نبود.

مخالفت مجلس سنای آمریکا با نخستین بند استیضاح ترامپ

سناتور‌های مجلس سنا در رای گیری درباره بند نخست استیضاح ترامپ که مربوط به سو استفاده از قدرت بود، وی را تبرئه کردند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا باقی ماند

در این رای گیری ۵۲ سناتور جمهوریخواه با گناهکار شناخته شدن ترامپ مخالفت کردند. در عین حال، ۴۷ سناتور دموکرات بعلاوه یک سناتور جمهوریخواه رای به گناهکاری ترامپ دادند.

میت رامنی تنها سناتور جمهوریخواهی بود که ترامپ را درباره بند نخست استیضاح گناهکار شناخت.

مخالفت سنا با بند دوم استیضاح ترامپ

۵۳ سناتور جمهوریخواه به بند دوم استیضاح ترامپ درباره "کارشکنی در کار کنگره" رای مخالف دادند. همچنین ۴۷ سناتور دموکرات با این بند موافقت کردند.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا باقی ماند

به این ترتیب ترامپ از اتهامات وارده بر خود تبرئه شد و می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی شرکت کند.

روند استیضاح ترامپ؛ از افشاگری درباره اوکراین گیت تا اعلام اتهام مجلس نمایندگان آمریکا

دموکرات‌ها از نخستین روز‌های حضور ترامپ در کاخ سفید مصمم بودند با استیضاح وی، قدرت را از دستش خارج کنند و افشاگری مقام امنیتی آمریکا در مورد تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین این موقعیت را در اختیار آنان گذاشت.

طبق قانون اساسی آمریکا رئیس جمهوری که اتهاماتی مانند خیانت، رشوه و یا هر جرم دیگری علیه او مطرح شود ممکن است استیضاح و از سمت خود عزل شود و تحقیق و بازجویی نخستین مرحله از روند استیضاح به شمار می‌رود و در صورتی که رئیس جمهور متهم به ارتکاب جرمی شود نمایندگان کنگره این اختیار را دارند تا تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز کنند.

ماه اوت سال ۲۰۱۹ (مرداد ماه) یک افشاگر ناشناس که مقامات آمریکا به دلیل مسائل امنیتی از افشای هویت وی خودداری کردند، محتوای گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی را فاش کرد.

بر اساس مطالب افشا شده از سوی این افشاگر، ترامپ با قطع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین سعی داشته تا با هدف بدنام کردن «جو بایدن»، رقیب دموکرات احتمالی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا،  اوکراین را وادار به تحقیقات درباره پسر بایدن کند.

تماس تلفنی جنجالی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در روز ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) انجام شده و ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسکی خواستار شده بود تا درباره پسر جو بایدن تحقیقانی را انجام دهد.

در نهایت روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در این مورد افشاگری کرد و در روز ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز تحقیقات درباره این رسوایی که به «اوکراین گیت» مشهور شده را اعلام کرد.

طی ماه‌های بعد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود را درباره اوکراین گیت انجام داده و با برگزاری جلسات استماع و احضار شاهدان و جمع‌آوری مدارک لازم در این زمینه، گزارش تحقیقات خود را تکمیل و آن را منتشر کرد.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گزارش تحقیقات خود را منتشر و آن را به کمیته قضایی تحویل داد و این کمیته نیز از روز ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، جلسات استماع خود را برگزار و از ترامپ نیز برای شرکت در این جلسات دعوت به عمل آورد که ترامپ از شرکت در این جلسات خودداری کرد.

کمیته قضایی طی یک گزارش ۶۸۵ صفحه‌ای ضمن اعلام موافقت خود با استیضاح ترامپ، دلایل این استیضاح را تشریح کرد. این گزارش سپس از سوی کمیته قوانین مورد بررسی قرار گرفت و در نشست این کمیته که متشکل از ۹ عضو دموکرات و ۴ عضو جمهوری‌خواه است مورد بررسی قرار گرفت.

روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) پس از تحقیقات گسترده درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، مجلس نمایندگان آمریکا با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره»، طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی برای اتهام اول و ۲۲۹ در برابر ۱۹۸ برای اتهام دوم، طرح استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنا را به تصویب رساند.

ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل‌ودومین رئیس‌جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس‌جمهور)، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود.

تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از طریق استیضاح و محاکمه در سنا برکنار نشده است. مخالفان کلینتون و جانسون نیز نتوانستند آرای لازمِ دوسوم سناتور‌ها را برای برکناری آن‌ها جمع کنند.

ارائه پرونده استیضاح به مجلس سنا و آغاز محاکمه ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) ارسال بند‌های استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنای این کشور را با ۲۲۸ رای موافق در برابر ۱۹۳ رای مخالف به تصویب رساند و قانونگذاران آمریکایی همچنین موافقت خود را با افراد تعیین شده به عنوان دادستان‌های استیضاح ترامپ برای حضور در جلسه دادگاه سنا اعلام کردند.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، رسما پرونده استیضاح ترامپ را به مجلس سنا تحویل داد و مجلس سنا نیز روز سه‌شنبه یکم بهمن ماه رسما جلسه بحث درباره استیضاح و محاکمه ترامپ را آغاز کرد.

پس از قرائت موارد اتهامی ترامپ توسط آدام شیف در صحن علنی، «جان رابرتس»، رئیس دیوان عالی آمریکا به عنوان قاضی دادگاه محاکمه ترامپ در سنا سوگند یاد کرد.

تصویب مقررات استیضاح در سنا

سنای آمریکا روز چهارشنبه، دوم بهمن ماه، ضوابط پیشنهادی جمهوریخواهان درباره دادگاه استیضاح دونالد ترامپ از جمله تعویق بحث‌ها درباره احضار شاهدان تا اواسط برگزاری دادگاه را با ۵۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف تصویب کرد.

سنای آمریکا در این نشست خود تمامی درخواست‌های اصلاح ضوابط محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ را که از سوی دموکرات‌ها مطرح شد، رد کرد.

جلسه استیضاح و محاکمه ترامپ چگونه برگزار شد؟

در جلسه محاکمه، مجلس سنا نقش دادگاه دارد و سناتور‌ها در جایگاه هیئت منصفه. ۷ نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان به سرپرستی " آدام شیف" در جایگاه دادستان حضور داشتند و تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز در برابر شکوائیه تیم آدام شیف از او دفاع کرد.

تیم ۷ نفره دادستانی طی ۳ روز فرصت داشت تا در ۲۴ ساعت وقت خود، جنبه‌های متفاوت پرونده را ارائه دهد و جرم ترامپ را به نمایندگان سنا اثبات و آن‌ها را به برکناری او از قدرت متقاعد کند.

پس از شکوائیه تیم دادستانی، تیم حقوقی ترامپ نیز ۳ روز فرصت داشت تا در طول ۲۴ ساعت دفاعیات خود را ارائه دهد. سپس سناتور‌ها در یک فرصت ۱۶ ساعته سوالات خود را به صورت کتبی به "جان رابتس"، قاضی دادگاه تقدیم و او نیز سوالات را قرائت کرد.

پس از پاسخ به سوالات، دادگاه درباره احضار یا عدم احضار شاهدان و ارائه اسناد جدید تصمیم‌گیری و به این طرح رای منفی داد و سرانجام در رای‌گیری نهایی سناتور‌های آمریکایی رای به تبرئه ترامپ دادند.

شکست طرح دموکرات‌ها برای احضار شاهدان علیه ترامپ

سناتور‌های آمریکایی در رای‌گیری روز دوازدهم بهمن با طرح دموکرات‌ها برای احضار شاهدان جدید در راستای رسیدگی به فرآیند استیضاح دونالد ترامپ مخالفت کردند.

بر این اساس، سناتور‌های دموکرات با ارائه یک طرح خواستار احضار شاهدان طراز اولی همچون جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ برای شهادت درباره رسوایی اوکراین گیت شدند. با این حال، این طرح آرای کافی سناتور‌های آمریکایی را کسب نکرد.

در رای گیری مجلس سنا، ۴۹ سناتور با این طرح موافقت و ۵۱ سناتور با آن مخالفت کردند. به این ترتیب با رد شدن این طرح، هیچ شاهدی برای شهادت درباره پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا حاضر نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خودشم تحلیل کرده ازروزهای اول حضورترامپ درکاخ سفیددموکراتها قصدچوب لاچرخ ترامپ گذاشتن وازقدرت برکنارکردنشوداشتندپس قضیه تبانی بادولت اوکراین واسه تخریب جوبایدن بهانه بوده ودراین راستاازهیچ تلاشی فروگذاری نکرده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خبر مرگش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
پ ن پ توقع داشتین برکنار شه؟!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۲۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
شتر در خواب بیند پمبه دانه گهی لپ لب خورد گه دانه دانه ، شب دراز است و قلندر بیدار بدا به حالتان بدا به حالتان بدا به حالتان ترامپ و پمپئو ملعونین تروریستهای جنایتکار ناجوانمردان بی وژدان سفاکان دزدان کلاهبرداران دروغگویان قماربازان باجگیران نژادپرستان فاسدین و فاسقین بی عدالتهای بی حقوق بشر های کلاشهای شارلاتانهای شامورتی بازان رقاصهای الکلی در سال میلادی 2020 فاتحت خوند است انشاءالله حلواتون رو هم جلو جلو خوردیم به زبال دان تاریخ فراعنه ظالمین و ستمگران قرن انداخته خواهید شد جهنمیهای رذل و پست . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
حسن ...
۱۲:۲۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
واقعا کسی هم بوده است که انتظار داشت استیضاح ترامپ به نتیجه برسد .
Iran (Islamic Republic of)
جنگ زرگری
۱۱:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
رئیس جمهور تروریست آمریکا ، تنها بخاطر یک سری حرفها به استیضاح کشانده میشود ، و استیضاح رأی نمی آورد!!!!!!!!
این مصداق جنگ زرگری است.....
"""""""""""""'
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
از اول هم معلوم بود فیلمه . جنگ زرگری راه میاندازند تا از هم مردم رو سرکاربزارند هم ازهم دیگه اتو و امتیاز بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
اسدزاده
۰۹:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ترامپ دور بعد هم رئیس جمهور آمریکا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ترامپ و جمهوریخواهان خبیث واقعی جامع آمریکا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
معلوم بود .هم حزبی های دجال ترامپ به ضرر خودشون رای نمیدهند .ملت آمریکا بخاطر خودشون و امینت دنیا این قمار باز فاسد و فاسق و تاجر را اجازه ندهند دوباره وارد کاخ شود .چونکه به اسم ملت آمریکا جنایت کرده
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
این استیضاح ترامپ هم یک برنامه مسخره تبلیغاتی بود که اون دلقک های مسخره (چه دمکرات ها وچه جمهوریخواه) راه انداختند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
قابل توجه ان کودکان نادانی که چندین ماه بود که انتظار میکشیدند ترامپ برود و گاهی هم تحلیل میکردند که رفتنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
دور بعد هم ترامپ رئیس جمهور شک نکنید.فقط باید دولت قوی عمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
زمستان میگذرد و روسیاهی به زغال میماند.
Iran (Islamic Republic of)
y
۰۸:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خوب. استیضاح به نتیجه نرسید .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
از نظر آمریکایی ها بهترین ریس جمهوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ان شاالله زودتر بره به درک.مرگ بر ترامپ.
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۰۷:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
لعنت برذات کثیفش
Russian Federation
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خدا لعنتت کند ترامپ وبه زودی محو ونابود بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
نمایشی بود برای معروفیت در انتخاب جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
تسلیت .تسلیت به ملت آمریکا و دنیا
یک کرم خاکی که به کمک جمهوری خواهان تبدیل به مار کبرا شده و داره همه را میگزد .را در پست و مقام باقی گذاشت .حالا خدا باید با بیماری بدون عجله .سرش را کم کند . اینشالله
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد رادمهر
۰۷:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
استیضاح ترامپ ساختگی و نمایشی بود و از همان ابتدای نمایش، نتیجه قابل پیش بینی بود... امیدوارم مردم آمریکا به درک درستی از واقعیت های جهان برسند که شخصیت های بی هویت و بی ماهیتی چون ترامپ جهان را به سمت خشونت، جنگ و نابودی سوق می دهند؛ دنیای کنونی بیش از هرچیزی نیازمند آرامش، مهربانی با محیط زیست، هم اندیشی، تعامل و گفتگوی سازنده بین همه کشورها است... ترامپ! یک شخص باج گیر و تاجر مسلک است و کوچک ترین اثر مثبتی برای دنیا و حتی آمریکا نداشته است، برنامه های ترامپ: ایجاد آشوب گسترده در خاورمیانه به بهانه بزرگ کردن ایران، باج گیری از اعراب مرتجع به بهانه دشمنی با ایران، فروش سلاح به اعراب به بهانه نفوذ منطقه ای ایران، در اختیار گرفتن نفت خاورمیانه به بهانه تحریم نفتی ایران و این برنامه ها فقط در راستای تامین خواسته های ثروتمندان آمریکا و صهیونیست های یهودی بوده است ... در برنامه های ترامپ فقط رسیدن به پول های کثیف و باد آورده بدون در نظر گرفتن قانون، اصول انسانی و اخلاقی نهفته است... امیدوارم روزی در آینده نزدیک؛ شاهد مجازات و سزای اعمال ننگین ترامپ در این دنیا توسط پروردگار باشیم... --- فرزند کوچک ایران زمین
Germany
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ننگ بر ترامپ
United States of America
توران
۰۷:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
می بینی ادمهای کثیف وقاتل هاهمیشه می مانندامریکای جنایتکاربازهم ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ان شاء الله دست تدبیر خداوند کاری خواهد کرد که ترامپ ملعون بدست خود مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی عزل شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
کار ترامپ با پرونده ترور سردار شهید ما تمام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
انشالله نابودی ترامپ خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ایشان قطع یقین در انتخابات رای خواهند اورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
لعنت بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۰۶:۲۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
چه استیضاحی، همش فیلمه، میخوان افتضاح عین الاسد رو از یاد مردم ببرند، میخوان بگن که آمریکا خیلی خوبه، اینا خودشون احمق هستن٪
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
از اول هم معلوم بود ادا بازیشونه
Iran (Islamic Republic of)
گیلانی
۰۵:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام علیکم.ان شاالله همه دلسوزان ایران و امنیت ایران هم برای حفاظت و حراست از سرزمین و فرهنگ و دین و امنیت و ناموس خود همه در راهپیمایی ۲۲ بهمن و هم در صحنه انتخابات پرشورتر و حماسی تر شرکت کنیم.
Germany
ناشناس
۰۵:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
چه مسخره!! بچه بازى اين سياستا بيشتر! وقتى از اول تعداد هواداراش ( هم حزبياش) بيشتر معلومه چى ميشه ديگه، مگه اينكه خيلى مستقل باشن نمايندگان كه به نظر مياد نبودن!
Iran (Islamic Republic of)
mehr
۰۳:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام
اینا همشون دستشون تو یک کاسه هست ... دموکرات و جمهوریخواه نداره .... بیشترین ضربه ها رو دموکرات ها به ایران زدند .....

اینا میخوان ترامپ رو از آمریکا جدا نشون بدن .... ولی کور خوندند ... رهبری ما حواسش هست و اگر همه دولتمردان زیر سایه رهبری حرکت کنند خیلی سال پیش ما به تمام خواسته ها رسیده بویم.
Japan
ناشناس
۰۲:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
4 سال دیگه دنیا باید قیافه نحس ترامپ رو تحمل کنه چه خوشمون بیاد چه نیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ای وامونده بازم موندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
همه ش نمایش یه شوی سیاسی و سر کار گذاشتن بود وفکر مردم جهان را از موضوعات اصلی در دنیا منحرف کنند.لعنت خدا ب ترامپ ملعون و همه هم فکرانش ک باعث شهادت عزیز دل ما حاج قاسم شدند. اگر این اتفاق در ایران می افتاد از سلبریتی ها تا نفوذی ها کف خیابونا بودند.لعنت بر آمریکا مرگ بر اسراییل غاصب.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام.این به آن معنآست که بشترمردم آمریکاحاضرهستندتاوان حماقت های ترامپ
راپرداخت کنند پس منتظرنتیجه این حماقت ها باشند
Netherlands
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
آقا شک نکنید ترامپ دور بعدی هم رای میاره چون هم اقتصاد آمریکا رو شکوفا کرد هم بیکاری رو کم مردم آمریکا کوفت می‌خوان آزادی بیان که هم دارن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
ترامپ و پمپئو تروریست و جنایتکار و شیطان صفت هستند برای کل بشریت خطر پراکنی کردند با شیوع میکرب کرونا و به قتل رسانیدن سردار حاج قاسم سلیمانی دشمن جنایتکاران تروریستهای فاسد و فاسقین جهان این دوملعون دشمنان کل بشریت هستند از هر لحاظ و بودنشان برای کل بشریت خطرناک است در راس قدرت باید حذف شوند توسط تمامی انسانهای آزاد اندیشان خردمندان عادل و عاقل روی کره زمین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار