لاریجانی گفت: بستر‌های آموزش مجازی اخلاق پزشکی برای استادان و دستیاران ایجاد شده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که در روز‌های ۱۶ و ۱۷ بهمن ۹۸ در ساری برگزار شد.

در این کنگره باقر لاریجانی، نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی، با تشریح الزامات اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق در پزشکی و علوم زیستی با توجه به دربرگیری حوزه ارتباط پزشک و بیمار در کنار موضوعات جدید چالش برانگیزی، چون پیوند اعضا، مرگ مغزی و سلول‌های بنیادی از جایگاه مهمی برخوردار است.

او با اشاره به این موضوع که اولین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور در سال ۸۱ تدوین و بعد از ۱۱ سال بازنگری و بروزرسانی شده است، گفت: تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در سطوح بالای وزارت بهداشت از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند بستر‌های اعتلای اخلاق پزشکی در نظام سلامت را فراهم کند.

لاریجانی افزود: شورای عالی اخلاق پزشکی از سه کمیته ملی اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش و اخلاق بالینی تشکیل شده است.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی تصریح کرد: به منظور توسعه اخلاق در پژوهش در کشور، راهنما‌های اخلاقی متفاوتی در زمینه سلول‌های بنیادی، انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، داروسازی و انتقال فرامرزی نمونه‌های زیستی به خارج از کشور تدوین و اولویت‌های تحقیقاتی در زمینه اخلاق پزشکی بر اساس نقشه راه اخلاق مشخص شده است.

او افزود: با توجه به ضرورت توسعه آموزش اخلاق پزشکی در کشور، بستر‌های آموزش مجازی اخلاق پزشکی برای استادان و دستیاران ایجاد شده و این آموزش‌ها به زودی در سطح وسیع ارائه خواهد شد.

لاریجانی بیان کرد: در حیطه اخلاق و تعهد حرفه‌ای در بالین، تقویت کمیته‌های اخلاق بالینی و تدوین منشور حقوق بیمار و راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای از جمله مهمترین کار‌هایی است که صورت گرفته است. این منشور به کلیه مراکز درمانی کشور ابلاغ شده و اقدامات مختلفی در سطح کشور برای عملیاتی کردن این منشور صورت گرفته است.

او در ادامه به لزوم تنظیم گایدلاین‌های بالینی ملی و منطقه‌ای با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و سنتی در جوامع مختلف تاکید کرد.

لاریجانی اعتلای اخلاق حرفه‌ای در نظام سلامت را مستلزم وجود نظارت‌های اخلاقی دانست و گفت: با توجه به ایجاد شورای عالی اخلاق و کمیته‌های وابسته، ایجاد و تقویت نهاد‌های متناظر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راهگشاست.

او در پایان توسعه و تقویت آموزش‌ها و مهارت حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را بسیار ضروری و کاربردی برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار