یک روزنامه آمریکایی گزارشی را منتشر کرد که جزئیات جدیدی درباره تأمین مالی جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ را فاش می‌کند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: طبق بررسی‌های جدید دانشگاه براون تحت عنوان «پروژه هزینه‌های جنگ»، تجاوز نظامی آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بیش از دو تریلیون دلار برای واشنگتن هزینه برداشته است.

در این گزارش آمده است که مالیات دهندگان آمریکایی هرکدام به طور متوسط ۸۰۰۰ دلار برای جنگ در عراق پرداخت کرده اند، و این رقم فراتر از برآورد‌های وزارت دفاع آمریکا است.

پنتاگون پیش‌تر تخمین زده بود جنگ‌های عراق، افغانستان و سوریه در مجموع، حدود ۷ هزار و ۶۲۳ دلار هزینه برای هر یک از مالیات دهندگان آمریکایی داشته است.

در گزارش این روزنامه آمده است: هزینه‌های واقعی جنگ آمریکا در عراق از بودجه مصوب پنتاگون فراتر رفته بود و برای تامین بودجه وزارت دفاع از بودجه سازمان‌های دیگر که مستقیم از مالیات آمریکایی‌ها تامین می‌شود، کاسته شده است.

همچنین صرف نظر از هزینه‌های بالای جنگ عراق، دانشگاه براون تخمین می‌زند که آمریکا بیش از ۶.۴ تریلیون دلار برای تمام اقدامات خود در به اصطلاح " جنگ علیه ترور" در عراق و افغانستان و تنش‌های مربوط به پاکستان و سوریه هزینه کرده است.

پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد.

استفانی ساویل، مدیر پروژه هزینه‌های جنگ، به این نشریه گفت: برای آمریکایی‌ها مهم است که دقیقاً بدانند که مالیات آن‌ها در چه راهی خرج می‌شود. در حالی که آمریکایی‌ها در مورد مزایای حضور نظامی آمریکا در عراق و نقاط دیگر جهان به نام جنگ آمریکایی علیه تروریسم بحث می‌کنند، لازم است بدانند که هزینه‌های جنگ بسیار فراتر از مقدار آن است که وزارت دفاع آمریکا اختصاص داده است. عملیات اضطراری در خارج از کشور به بخش‌های زیادی از بودجه فدرال نیاز دارد که وزارت دفاع آمریکا به آن دسترسی داشته است.

ساویل افزود: هزینه‌های واقعی جنگ اغلب از هزینه بودجه مصوب کنگره فراتر می‌رود.

پیش‌تر اعلام شد در سال‌های مالی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹، پنتاگون حدود ۸۳۸ میلیارد دلار در "عملیات اضطراری" و "عملیات اضطراری خارجی" از جمله جنگ با داعش در عراق و سوریه اختصاص داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار