اعداد و ارقامی که روی جدول قیمت خودرو نقش می‌بندد برای هیچکس باورکردنی نیست؛ نه خریداران و نه کسانی که دست‌اندرکار سیاستگذاری بازار و صنعت خودرو هستند.

۸ بهانه برای کورس قیمتی خودروبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینه‌های مالی‌شان را جبران کنند. آن‌ها ترجیح می‌دادند که نوسانات ناشی از این تغییر قیمت را به‌عنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین هستند و کسب سود می‌کنند. برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید و عرضه متأثر از کمبود قطعات است. این در حالی است که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و صد البته عرضه خودرو به بازار از سوی خودرو سازان نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

با وجود این، روند افزایش تعهدات برای خودروسازان به‌منزله افزایش نقدینگی در این بنگاه‌ها است، از این‌رو آن‌ها در تلاش هستند تا خودرو‌های معوق را تحویل دهند تا اجازه پیش فروش در حجم گسترده و با قیمت‌های جدید را از وزارت صمت بگیرند. چرا؟ چون که طبق مقررات وزارت صمت، آن بنگاه خودروسازی‌ای می‌تواند مجوز پیش فروش خودرو بگیرد که حداقل پرونده دو پیش فروش خود را بسته باشد. اما چه اتفاقی در بازار خودرو رخ داده که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و اکثر خودرو‌های داخلی مرز ۱۰۰ میلیون تومان را رد کردند؟

مهم‌ترین نکته کاهش شدید تولید خودرو است که طبق آخرین آمار بیش از ۲۵ درصد کاهش در دی ماه تجربه شده است، هر‌چند که در ماه‌های قبل کاهش تولید ۴۰ درصدی هم ثبت شده است.

نکته دیگر، نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ است. هر زمان که به پایان سال نزدیک می‌شویم، افزایش تقاضا برای خرید خودرو بیشتر می‌شود، حال در چنین شرایطی که موجی از تقاضای خرید خودرو در بازار راه افتاده است، قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ می‌کنند. سومین مورد که اهمیت بسزایی هم دارد، خرید خودرو‌های داخلی با هدف کسب سود است. خیلی از افراد می‌گویند خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و هر فردی که خودرو خریداری کند در زمان خیلی کم به سود بالای می‌رسد. این افراد سفته باز حاضر هستند در بازار آزاد خودرو خریداری کنند و چند ماه بعد با چند میلیون تومان سود به فروش برسانند. در برخی از خودرو‌ها این سود به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

چهارمین نکته، ممنوعیت واردات خودرو است. از زمانیکه واردات خودرو ممنوع شده است، خودرو‌های داخلی رقیب خارجی‌ها شدند و کورس قیمتی گذاشته‌اند. پنجمین دلیل برای افزایش قیمت خودرو، عدم تجاری‌سازی خودرو‌ها به‌دلیل نبود قطعه است.

شمشین نکته که می‌توان به آن پرداخت؛ محدویت‌ها برای واردات قطعه و عملکرد کند قطعه سازان در تولید قطعاتی است که برای تجاری‌سازی خودرو‌های کف کارخانه، خودروسازان به آن نیاز مبرم دارند.

هفتمین نکته این است که خودروسازان مجبور هستند به‌خاطر خودرو‌هایی که تولید نمی‌شود به ثبت‌نام کنندگان، خودرو‌های دیگر تحویل دهند. هشتمین دلیل که می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد تعهدات سنگین است. از سال گذشته بدون هیچ ملاحظه‌ای و میزان تولید، وزارت صمت مجوز پیش فروش به خودروسازان داده بود و اکنون محدودیت‌ها در پیش فروش گذاشته شده است. در همین حال گزارش می‌شود، پیش فروش‌هایی هم هست که برخی از نمایندگانی‌های خودروسازان به‌صورت غیر قانونی ۴ تا ۵ میلیون تومان می‌گیرند تا اسم شما را در لیست ثبت‌نام‌کنندگان قرار دهند. البته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: اگر با مورد رانتی در فروش مواجه شویم، نمایندگی را تعطیل می‌کنیم. مردم نباید احساس کنند که در فروش، رانت یا تبعیضی قائل هستیم، اگر مورد مستندی بود نمایندگی‌ای را که اخلال ایجاد کند لغو امتیاز می‌کنیم. وی با اعلام اینکه کاهش تعهدات دو خودروساز را در برنامه کاری ویژه داشتیم، گفت: در دوره‌ای حدود یک میلیون نفر از مردم پیش خرید داشتند، اما همت شد و تعهدات به جا‌های خوبی رسید و خودروسازان قول داده‌اند که معوقات را تا خرداد ماه ۹۹ صفر خواهند کرد.

منبع: ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۰:۱۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
واردات خودرو های نو و دست دوم رو ازادکنید سبب رضایت مردم شوید با ساخت قطعه همین ماشبنها هم کسی بیکار نمیشه کشته های جاده ها کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
یکی از مهترین عوامل رانت خواری وخیانت دولتمردان نفوذی است که میخواهند از لحاظ اقتصادی وروانی به مردم فشار وارد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
علت افزایش قیمت خودر
مسولین بی سواد مسولین دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
abbasali
۲۰:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
والله ما از قشر متوسط جامعه هستیم با این روند افزایش اصلا توان خرید همین پراید قاتل رو هم نداریم.من موندم که افراد دارای جامعه هم که به این ماشین ها نگاه هم نمی کنند . پس که این ماشین ها رو می فروشه و کی می خره.باور کنید رو کاغذ یا تو رویا این قیمت ها بالا می ره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
با این مافیاودلال بازی راهی بجز آزاد کردن واردات خودروهای خارجی خصوصا استوک اون دیگه باقی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
باسلام همنوعان محترم ایران‌خودرو دست بازار خودرو بیرون و دلال هارو باز گذاشته تا ببینه مردم این ماشینهای بی کیفیت رو چند می‌خرند تا کم کم ایرانخودرو وسایپا خودروها ی تولیدی خودشون گران‌تر اما باشیب ملایم تا نهایتا به فروش مورد نظرشون برسند الان هیچ کنترلی رو نمایشگاه‌های خودرو در شهرها وجود ندارد هرکسی هرچه تیغش برید میفروشه حتما دستانی برای گران فروشی وجود دارد اصلیش عدم عرضه به موقع خودرو به بازار توسط خودرو سازان داخلی هست ببینید با این مردم چکار می‌کنند وجوی درست کردن که الان نخرید سال بعد گرونتر میشه مردومو ناامید میکنند کسی نیست اینارو درست کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۹:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
عامل گرانی مسئولین نظام هستند مبارزه با گرانی فقط شعار است مردم به خوبی اینو فهمیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
شما واردات خودروهای خارجی را با کمترین نرخ گمرک آزاد کنید بعد ببینید دیگه کی خودروی ایرانی میخره
Iran (Islamic Republic of)
هوشیار
۱۶:۴۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
راه نجات این مردم بدبخت از یوغ این دو خودروساز وطنی فقط صفر کردن تعرفه واردات هست که جلوی کشته شدن 30000 نفر در سال را میگیرد و باعث رشد این صنعت مونتاژ در ایران میشود و فقط اقای رئیسی باید ورود کند و تعرفه را کاهش دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام؛ قیمت بالای خودرو هیچ دلیلی نداره، فقط و فقط نبود نظارت و تخلف خودروساز در عرضه خودرو و بصورت قطره چکانیه تا بتونه با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخونه ، دلیلی برا گران کردن خودرو داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
واردات خودرو رو ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
قیمت پراید طبق افزایش قیمت دلار از 4 به 13 سه بار است

یعنی پراید 22 باید بشه 66 میلیون به علاوه میزان افزایش دستمزد کارخانه

چرا در مورد سمند 20 سال پیش با شاسی 30 سال پیش چیزی نمی گید!!!!

سمند پر استهلاک شده 140 میییلییییون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سمند و پراید جفتشون آشغالند