سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در مبارزه با دوپینگ جدی هستیم و برای آن برنامه‌های ویژه‌های خواهیم داشت.

مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در حاشیه تشکیل پرونده سلامت برای ملی پوشان کشتی آزاد اظهار داشت: کمتر از ۲۰۰ روز دیگر، کاروان پرافتخار ورزش کشورمان عازم مسابقات المپیک در توکیو خواهد شد. خوشبختانه در فدراسیون پزشکی ورزشی، ستادی با هماهنگی کمیته ملی المپیک تشکیل شده تا نسبت به تشکیل پرونده سلامت و ارزیابی وضعیت بازیکنان ملی پوش که موفق به کسب سهمیه شده اند، اقدام شود.

خلیلیان ادامه داد: به غیر از حسن یزدانی، که تحت نظر همکاران فیزیوتراپ است، تمامی اعضای تیم ملی کشتی آزاد و چند تن از بانوان کاراته کا و یک تیرانداز که پرچم دار کاروان ماست در این دوره از تست‌ها شرکت کرده اند. ورزشکاران در ابتدا آزمایش خون می‌دهند و تمام فاکتور‌های مهم خونی تحت بررسی قرار خواهد گرفت، سپس معاینات عمومی توسط پزشک ورزشی انجام می‌شود. مرحله بعد در ایستگاه‌های متفاوتی حاضر می‌شوند، برای بررسی وضعیت چشم، ماهیچه‌ها و دیگر مسائل. دیگر بخش‌ها شامل مشاوره‌ی تغذیه و آموزش مسائل بهداشتی است به ویژه موضوع ویروس کرونا که اخیرا به طور وسیع در دنیا شایع شده است، حرف و حدیث‌های زیادی در برگزاری المپیک هم وجود دارد. به نظر می‌رسد که تا حدود زیادی کنترل شود، از ژاپن انتظار داریم مثل همیشه با استاندارد‌های بالا اقدام کند.


بیشتر بخوانید: سفر مسئولان وادا به ایران


خلیلیان ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم فدراسیون پزشکی ورزشی، موضوع دوپینگ و به صورت آموزش چهره به چهره است. قائم مقام ستاد مبارزه با دوپینگ مستقیما این مسئولیت را به عهده گرفت و در آموزش‌های متعدد فردی و گروهی، دقیقا به سوالات پاسخ می‌دهد. دیگر همکاران هم سعی دارند این روند به روند تحقیق و پژوهش منجر شود، لذا از همه‌ی محققان پزشکی ورزشی عزیز خواهش می‌کنم، این خزانه ارزشمند را به عنوان یک منبع گران بها از خودشان بدانند، به فدراسیون تشریف بیاورند و بتوانند در آینده روی وضعیت سلامت و عملکرد بازیکنان کار تحقیقی خوبی انجام دهند.

خلیلیان در واکنش به تهدید وجود حتی یک مورد دوپینگ و از دست رفتن سهمیه در المپیک آتی و همینطور برنامه‌های فدراسیون برای مبارزه با دوپینگ گفت: مساله دوپینگ در چند سال گذشته با تمام دوران متفاوت شده است، در حالی که کشوری مانند روسیه که خودش جزء موسسان وادا است، معلق می‌شود و چالش‌های متعددی پیدا می‌کند، موضوع مهم است. وزارت ورزش و جوانان دستورات اکیدی داده است و شخص وزیر ورزش شدیدا پیگیر این موضوع است و کمیته ملی المپیک، همچنین روسای محترم فدراسیون‌ها تا الان به خوبی همراهی کردند. دوپینگ مساله‌ای نیست که بتوانیم جلوتر از آن برویم، همیشه دوپینگ یک پله از مسئولان جلوتر است، البته این یک روند جهانی بوده و مختص ما نیست. ما برنامه‌هایی با موضوع فرهنگ سازی، ترویجی، تبلیغی و تشویقی و البته تنبیهی در نظر گرفته ایم. در همین تشکیل پرونده‌ها هیچ گونه سهل انگاری در ارتباط با ورزشکار صورت نمی‌گیرد. اصلا نمی‌تواند اتفاق بیفتد. وادا (آژانس مبارزه با دوپینگ) و فدراسیون جهانی به شدت نظارت دارند، خدای نکرده آزمایش یکی از ورزشکاران مثبت باشد، اول به وادا، فدراسیون جهانی و سپس به ما ابلاغ می‌شود. در ۲ هفته آینده سه نفر از وادا برای بررسی پروتکل‌های ما وارد ایران می‌شوند و پس از آن به قطر می‌روند. خوشبختانه ستاد مبارزه با دوپینگ به شدت تحت نظر وزارت ورزش و همکاران ما تلاش می‌کند. اخیرا در قطر، تفاهم نامه‌ی خوبی امضا کردیم. امیدوارم اعضای نادو بیش از پیش حساس باشند و نهایت تلاش را از نظر آموزشی، همکاری و تست با فدراسیون‌های ورزشی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: تست دوپینگ وزنه برداری فجرکاپ برعهده نادو ایران قرار گرفت


خلیلیان در خصوص تفاهم نامه فدراسیون پزشکی ورزشی با کشور قطر گفت: مهم‌ترین رکن این تفاهم نامه، موضوع آزمایشگاه است. آزمایشگاه قطر یکی از بهترین‌های دنیا است. در گذشته مبلغ گزافی را به آلمان پرداخت می‌کردیم، روش‌های پرداخت با چالش مواجه بود، بسیاری از نتایجمان را هم تحویل نمی‌دادند تا تسویه حساب انجام شود. خوشبختانه تا حدود زیادی این مشکل حل شد و تسویه حساب صورت گرفت، تنها تعدادی از تست‌ها باقی مانده که به زودی به دستمان خواهد رسید. در سال ۲۰۲۰ تست‌ها را به کشور قطر می‌دهیم، قطر هم به لحاظ جغرافیایی نزدیک‌تر است و هم روابط خوبی با ما دارد، ان شاءالله آینده روشن‌تر است. البته پاسپورت بیولوژیک روند جدیدی در دنیا است که از طریق آژانس جهانی ابلاغ شده و ما موظف هستیم برای انجام آن اقدام کنیم، اما نیاز به هم فکری بیشتر دانشگاه‌ها و وزارت ورزش داریم تا روند صدور پاسپورت بیولوژیک که در واقع سابقه‌ی ورزشکار در طول چندین ماه است که فقط شامل تست خون هست و ممکن است نتایج خیلی موثری داشته باشد را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار