به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، باد و باران، آفتاب سوزان و گرمای بالای ۵۰ و ۶۰ درجه، گردوغبار، خاک و طوفان با منشاء خارجی به خوزستان هجوم میآورند که بخشی از آنها پدیدههای جوی طبیعی هستند و برخی اتفاقات دیگر نظیر؛ گردوغبار و طوفان خاک حاصل خشکسالی و تغییرات اقلیمی است.
در پاییز و بهار باران میبارد، طوفان هم خودنمایی میکند و همچون سیلی محکمی بر چهره شهروندانی میزند که ساعتها منتظر اتوبوس شهری هستند تا در امنیت کامل و با نرخ مناسب به مقصد برسند.
زمستان که تمام شد، گرمای سوزان با سیلی آتشین میآید که بدلیل شرایط جغرافیایی استان خوزستان، گرما زودتر از سایر نقاط کشور جلوه گری میکند، ناگفته نماند که زود میآید و دیر میرود.
در این ثانیهها و دقایق طاقت فرسا، شهروندان در سایه و آفتاب سوران و ایستاده اند و منتظرند تا اتوبوس شهری بیاید، ۱۵ دقیقه، ۲۰ دقیقه، ۳۰ دقیقه و حتی یک ساعت و شاید هم بیش از یک ساعت از آفتاب سوزان تازیانه میخورند و چشم انتظارند، اما خبری از اتوبوس نیست که نیست.
پس از گذشت این همه دقایق بی پایان اتوبوسی از راه میرسد، از ظاهر که نگو و نپرس گویی حاصل یافتههای پژوهشگران و باستان شناسان است، اما ظاهر چه تاثیری دارد، مهم این است که هر چه سریعتر به مقصد موردنظر برسیم، به داخل اتوبوس که بنگری صندلیهای شکسته که گویی یادگاری از جنگ جهانی دوم به ایران منتقل شده اند مشاهده میشود.
این عیب بزرگ هم قابل چشم پوشی است، مهم این است که به مقصد برسیم، اما اینکه وقتی وارد اتوبوس میشویم و گویی در تنوری داغ با گرمای ۷۰.۸۰ درجه سانتیگراد نشسته ایم هم قابل تحمل و قابل چشم پوشی است؟
نداشتن سیستم خنک کننده که گرمای بیرون را جبران کند، قابل چشم پوشی است؟ نه نیست، جمعیتی شامل؛ کوچک و بزرگ و پیر و جوان که گویی دانههای خرما به یکدیگر چسبیده اند و با هر ترمز راننده بر سر یکدیگر آوار میشوند هم قابل تحمل نیست.
کمبود اتوبوس، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، تاخیر ۱۳ ساله در راه اندازی مترو اهواز و بسیاری از مشکلات دیگر در استانی که ثروت کشور را در دست دارد، اما خود بی نصیب است را چه کسی پاسخگو است؟
به منظور پیگیری آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و وضعیت اتوبوسهای شهری با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کلانشهر اهواز گفتوگو کردیم.
کوروش سبزعلی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کلانشهر اهواز درخصوص تعداد اتوبوسهای فعال در کلانشهر اهواز در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در این کلانشهر ۵۴۷ دستگاه اتوبوس فعالیت دارند که از این تعداد، ۹۳ دستگاه مربوط به بخش خصوصی و ۷۸ دستگاه نیز موبوط به ملکی و مابقی متوقفی و فرسوده هستند.
او افزود: مشکلی که هم اکنون در اهواز با آن مواجه هستیم، فرسودگی ۵۰ درصد اتوبوسها است که تاکنون اعتباری برای خرید اتوبوس جدید و افزودن به ناوگان حمل و نقل این کلانشهر تخصیص نیافته و واریز نشد است.
سبزعلی اظهار داشت: با توجه به نبود اعتبار موردنیاز، تا به امروز تصمیمی برای افزایش تعداد اتوبوسها اتخاذ نشده و در صورتی که اعتبارات تامین شود، کمبود اتوبوس در اهواز جبران خواهد شد.
این مقام مسئول بیان کرد: درحال حاضر تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس در اهواز به دلیل فرسوده بودن و پایان عمر مفید آنها متوقف شده اند و شرایط فعالیت در ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کلانشهر اهواز ادامه داد: با توجه وسعت اهواز و قرار گرفتن آن در رده کلانشهرهای کشور، با کمبود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه هستیم که در صورت اضافه شدن این تعداد وسیله نقلیه، بسیاری از مشکلات شهروندان برای جابجایی در سطح شهر رفع خواهد شد.
او اذعان داشت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده، در فاز اول بازسازی اتوبوسهای فرسوده، در آیندهای نزدیک ۳۰ دستگاه اتوبوس که بازسازی و نوسازی شده اند به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده خواهند شد و مشکل ساکنان مناطقی که با کمبود اتوبوس و معطلی زیاد در مناطق مختلف دست و پنجه نرم میکنند، تا حدودی رفع میشود.
از اوضاع اسفناک اتوبوسهای کلانشهر اهواز که بگذریم، به موضوع جدید میرسیم که چندی است تردد اهالی غرب این کلانشهر را با مشکل مواجه کرده، آن هم بازسازی و تجهیز پایانه آزادگان است که از مهرماه سال ۹۸، عملیات بازسازی آن متوقف شده و بلاتکلیف است.
محمود لویمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر اهواز در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: عملیات بهسازی و تجهیز پایانه آزادگان به منظور رفاه حال شهروندان اهواز که از جنوب غرب این کلانشهر به مرکز شهر و بالعکس تردد دارند، آغاز شد.
او افزود: زمانی که عملیات بازسازی و بهسازی فضای این پایانه آغاز گردید، پس از مدت زمان کوتاهی به دلایلی عملیات آن متوقف شد، این در حالی است که تصمیم داشتیم تا پایان آبان ماه ۹۸ عملیات بهسازی آن به پایان برسد.
لویمی بیان داشت: با توجه به اینکه اتوبوسهای شهری پایانه آزادگان اهالی مناطقی از جمله؛ کوی بنی هاشم، شهید هاتف، کوی علوی، کوی رزمندگان، کوی انقلاب، لشکرآباد و سایر مناطق جنوب غرب اهواز را جابجا میکنند، تجهیز آن احساس میشد.
این مقام مسئول اعتبار هزینه شده برای عملیات مذکور در پایانه آزادگان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: براساس برنامه ریزیهای انجام شده، یک سالن انتظار مسافران به مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع با نصب چندین دستگاه کولر برای خنک شدن فضای سالن، سرویس بهداشتی، فضایی برای مادران و کودکان، سایت اداری برای کارکنان و همچنین یک باب نمازخانه احداث خواهد شد.
مردم صبور اهواز از مسئولان انتظار دارند با توجه به شرایط و محرومیتهایی که در این کلانشهر جولان میدهد، حداقل مشکل رفت و آمد آنها به مناطق مختلف هموار شود، چراکه تحمل گرما، گردوغبار و... طاقت آنها را طاق کرده و دیگر توانی برای تحول این گونه مشکلاتی که به راحتی قابل حل است ندارند.
امیدواریم مسئولان با خواندن این گزارش، بهتر مشکلات مردمی که بر روی نفت زندگی میکنند، اما هیچ بهرهای از آن نمیبرند درک کنند و در صدد رفع آنها بر آیند.
گزارش از ملیحه گریزی نسب
انتهای پیام/گ