به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۲۳ بهمن با دو اجرای آرش و مسیح عدل پرور آغاز شد. ۲۴ بهمن هم ۱۱ گروه در شش سالن اجرا کردند؛ در این دو شب بیش از ۷۵۰۰ نفر مخاطب اجراهای جشنواره بودند.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما آغازگر رسمی جشنواره موسیقی فجر
ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی در شامگاه پنجشنبه ۲۴ بهمن در تالار وحدت آغازگر رسمی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بود.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود نیز به عنوان قطعات آغازین کنسرت اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود، اجرا کرد.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود قطعات اوورتور اکمونت، سمفونی شماره ۴ در فا ماژور، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در رماژور را اجرا کرد.
گراف مورژا نوازنده ویلن اهل روسیه و برنده کنکور چایکوفسکی سولیست ویلن این اجرا بود.
محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره سی و پنجم جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر جشنواره، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر، مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.
در شب دوم اجراهای تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر، گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، قطعاتی را اجرا کرد.
این اجرا شامل قطعاتی نظیر عشق است، در جستجوی آرامش، ای عشق، سخن عشق، رسوای دل، طرحی نو، رقصان، پرواز، خاطرات رفتن، در محاصره، شوجبار، بیا تا گل برافشانیم و چند قطعه عاشقانه دیگر نظیر دیدی که رسوا شد دلم اثر مرحوم تجویدی بود.
کنسرت شب گذشته گروه خنیاگران مهر از رپرتواری تشکیل شده بود که قطعات آن برای سازهایی نظیر قانون، قیچک، کمانچه، تار، نی، عود، تارباس و رباب با همراهی ارکستر تنظیم شده بودند.
گروه موسیقی خنیاگران مهر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ تشکیل شده است و تا کنون اجراهایی را با همراهی خوانندگانی نظیر محمد معتمدی و وحید تاج داشته است. این گروه در سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی وومکس فنلاند اجرا داشته است.
تکنوازی پیانو در رودکی
تالار رودکی پنجشنبه ۲۴ بهمنماه، در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر میزبان دو اجرا بود. اولین هنرمندی که در جشنواره سیوپنجم در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداخت، آرپینه ایسرائیلیان بود.
کنسرت آرپینه ایسرائیلیان به تکنوازی پیانو اختصاص داشت و او طی اجرا به تکنوازی چهار قطعه پرداخت. واریاسیون باتم شومان اثر یوهان برامس، برند اتود پاگانینی اثر فرانتس لیست، اتود شماره ۸ اثر فردریک شوپن، تصاویر یک نمایشگاه در ۱۵قطعه اثر مودست موسورگسکی آثاری بودند که توسط آرپینه ایسرائیلیان اجرا شدند.
آرپینه ایسرائلیان اهل جمهوری ارمنستان و شهر ایروان است و در سال ۱۹۷۱ زاده شده است. او در مدرسه موسیقی چایکوفسکی تحصیل کرده و در مقطع عالی در کنسرواتوار دولتی کومیتاس آموزش دیده و به عنوان دانشجوی ممتاز به اخذ فوق لیسانس نوازندگی پیانو نائل آمده است. ایسرائیلیان در حال حاضر در کنسرواتوار دولتی کومیتاس مشغول تدریس است و به عنوان مدرس مدعو نیز در دانشگاه تهران به آموزش پیانو میپردازد.
استقبال از کوارتت نماد
تالار رودکی در دومین اجرای این روز میزبان گروه ستاره بهشتی بود. این کنسرت که رأس ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد به گروه کوارتت زهی نماد اختصاص داشت. سرپرستی کوارتت زهی نماد به عهده ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) است.
مازیار ظهیرالدینی و بابک کوهستانی (نوازنده ویلون)، نوید حمیدی (نوازنده ویلنسل) اعضای کوارتت نماد هستند و ستاره بهشتی نیز با نوازندگی ویولا آنها را همراهی میکند.
اعضای کوارتت زهی نماد در سیوپنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر به اجرای چهار اثر پرداختند که آن قطعات عبارتند از: کوارتت زهی شماره ۱ ساخته فرید عمران، نوستالژی ساخته لوریس چکناواریان، آداجیو و فوگ ۴۵۶ساخته ولفگانگ آمادئوس موتزارت و کوارتت زهی شماره ۱ اپوس ۱۸ ساخته لودویگ وان بتهوون.
با اجرای آثاری از دوره قاجاریه نقش در نیاوران شنیدنی شد
در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.
این گروه موسیقی در اولین اجرای خود قطعاتی باعنوان پیشرو در راست قاجاری، چهارمضراب راست پنجگاه، تصنیف دست افشان، نشید کرشمه مخمس و نقش در راست قاجاری را برای علاقه مندان به موسیقی کلاسیک اجرا کرد.
این گروه موسیقی که در سال ۱۳۸۹ و با هدف استفاده از امکانات بالقوه موسیقی کلاسیک توسط امیر شریفی تاسیس شده است برنامه خود را در دوبخش اجرا کرد. در بخش اول قطعاتی را بر مبنای زیبایی شناسی و سبک موسیقی کلاسیک دوره قاجار ساخته و اجرا کرد و در بخشی دیگر نیز قطعاتی را برمبنای امکانات کوسیقی کلاسیک قدیم ایران و برپایه روشهای آهنگسازی، فرمها و ایقاعات (نظام متریک – ریتمیک) و نظام مدال اجرا کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت.
امیر شریفی (تار)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه (کمانچه)، مرجان مهربان (قانون)، سهیل اله دادیان (تنبک)، و مجتبی عسگری (خواننده)، اعضای این گروه موسیقی بودند.
نوای گروه بامداد مشهد در نیاوران
پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۸ گروه موسیقی بامداد مشهد به سرپرستی سالار مرتضوی و خوانندگی وحید تاج و در دومین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.
این گروه موسیقی آثاری از اردشیر کامکار، رضا شریعتی، یاسر فاطمی، محمد علی کیانی نژاد، پرویز مشکاتیان و علی اکبر خان شیدا را همرا با اشعاری از مولانا، جبار امیری، هوشنگ ابتهاج و حمید تقوی برای علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی نواخت.
هماهنگی بالای نوازندگان و نیز تسلط بر قطعات ضربی از ویژگیهای بارز اجرای گروه بامداد مشهد بود.
یک شب شلوغ و پر اجرا در جشنواره موسیقی فجر
گروه ۲۱ نفره آوای تبری هم با لباسهای محلی و اجرای آیین نوروزخوانی «نوید بهار» به صحنه آمدند. جلال محمدی، سرپرست گروه آوای تبری ابتدای برنامه درباره اجراهای گروهش توضیح داد: از اسفند ماه، نوروز خوانی در سراسر ایران شروع میشود، به همین دلیل ما هم برای شروع برنامه، کاروان نوروزخوانی را به مناسبت نزدیک شدن به این ایام در نظر گرفتیم. آهنگهایی که برای شما اجرا میکنیم تنظیم شده هستند و به جز تیرماه که در تالار وحدت اجرا کردهایم، با کمی تغییرات برای اولین بار امشب اجرا میشوند.
او همچنین از حاضران در سالن بابت اینکه گروه مجبور هستند برای هر اجرا سازهایشان را کوک کنند، عذر خواهی کرد و گفت: ما از مازندران آمدهایم و سازهایمان خشک است و با توجه به نور پروژکتورهای سالن مجبوریم سازهایمان را مرتب کوک کنیم.
«آیین نوروزخوانی»، «طیبه جان»، «غریبه خواهون»، «فاطمه مسکین»، «سوری جان» از جمله قطعاتی بودند که گروه آوای تبری در سالن سوره حوزه هنری اجرا کردند.
کیان شمس، پارسا محمدی، هاله اسماعیلی، علی رجبپور، سبحانالله چوپانی، زمان شکارچیان، محمدرضا محمدی، رضا یوسفیان، اشرف حسینی، حمیده محمدی، بهاره محمدی، امیرعلی خیاطی، فاطمه باکی، کوثر کریمی، محمد نصیری، باران قلیزاده، رامتین حسینی، مهدی اندراجمی، مصطفی مهدوی اعضای پرجمعیت گروه آوای تبری را تشکیل میدادند.
اجرای پرهیجان گروه «بُندَهِش»
کنسرت گروه موسیقی تلفیقی «بُندَهِش» به سرپرستی سهند بهادری، شامگاه پنجشنبه ۲۴ بهمنماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.
گروه «بُندَهِش» در ابتدای کنسرت قطعه «کارآگاه» ودر ادامه کنسرت قطعات دلقک، نورهود، پلنگ صورتی، پدر و پسر، شنهای زمان، چیکن، کارمن، رد پای انسان، بوسا گیلان، در انتها، والس و قصاب را اجرا کردند.
از نکات جالب توجه این اجرا، تقدیم قطعه «رد پای انسان» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور بود که این قطعه مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت.
سهند بهادری (سرپرست گروه و نوازنده گیتار الکتریک)، سعید شمس (نوازنده ساکسوفون و کلارینت)، امین مسعودی (نوازنده گیتار باس) و شیرین واعظی (نوازنده درامز) اعضای ارکستر گروه «بُندَهِش» را در این کنسرت تشکیل دادند.
گروه موسیقی تلفیقی «بُندَهِش» در سال ۱۳۹۶ توسط سهند بهادری و سعید شمس شکل گرفت. تمرکز اصلی این گروه، آهنگسازی قطعات با تأثیر از سبکهای جز، بلوز، فانک، پراگرسیو و موسیقی شرق است.
شب هیجانانگیز جشنواره موسیقی فجر با امید حاجیلی
در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، امید حاجیلی خواننده ریتمیک موسیقی پاپ طی یک سانس روی صحنه رفت.
این کنسرت با حضور حاجیلی و ارکستر او روی صحنه رفت و با اجرای قطعه "مجنون" آغاز شد و در ادامه حاجیلی گفت: کنسرت امشب در قالب جشنواره موسیقی فجر اجرا میشود، ولی من و ارکسترم میخواهیم سنگ تمام بگذاریم تا همه با حال خوش سالن را ترک کنند.
مخاطبان حاضر در سالن از وعدهای که حاجیلی داد به وجد آمدند و او و ارکسترش را تشویق کردند. در ادامه حاجیلی به سراغ اجرای یکی از قدیمیترین آهنگهای خود یعنی "ربابه" رفت. پس از "ربابه"، آهنگ شاد "تردست" را اجرا کرد که برای اجرای این قطعه، سه نوازنده دیگر با ارکستر حاجیلی بر روی صحنه اضافه شدند.
نوازندگان با انرژی بسیار بالایی حاجیلی را همراهی میکردند و حالا نوبت محسن شریفیان نوازنده نی انبان بود که به روی صحنه بیاید تا حاجیلی را در اجرای آهنگ محلی "ای داد بیداد" همراهی کند.
پس از اجرای این آهنگ محلی، حاجیلی با اشاره به حضور متعدد نوازندگان و انرژی بالای آنها برای اجرای کنسرت به نقد برخی از تماشاگران حاضر در سالن پرداخت و گفت: ما هیئت ژوری نمیخواهیم. " پس از این صحبتها بود که دوباره شور و هیجان طرفداران حاجیلی در سالن حکمفرما شد و او یکی دیگر از آهنگهای شاد خود با نام "باریکلا" را اجرا کرد.
حاجیلی در ادامه آهنگهای خاطرهانگیز "ترک دیار" و "رعنا" را به ترتیب با لهجههای خراسانی و شمالی اجرا کرد، اما این پایان بازخوانی آهنگهای خاطرهانگیز نبود و حاجیلی با اضافه کردن ساز آذری، قطعه "بری باخ" را خواند. "برزی بارون" هم نام قطعه بعدی بود که حاجیلی اجرا کرد. این قطعه تلفیقی از دو ترانه معروف کردی (برزی) و لری (بارون) است که بخشهایی به زبان فارسی به آن اضافه شده است.
یکی از نکات جالب توجه این کنسرت، نحوه معرفی نوازندگان ارکستر بود که هر کدام از آنها پس از تکنوازی ساز خودشان توسط حاجیلی به هواداران معرفی میشدند. پس از معرفی نوازندگان، حاجیلی با اجرای قطعه پرطرفدار "دلبر" با هواداران خود خداحافظی کرد.
علی یاسینی به پیشواز روز عشق رفت
خواننده، آهنگساز، ترانهسرا و تنظیمکننده جوان موسیقی پاپ، اولین کنسرتش را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد.
علی یاسینی، خواننده جوان موسیقی پاپ در اولین حضور خود در جشنواره موسیقی فجر در شامگاه ۲۴ بهمنماه طی یک سانس در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه رفت.
یاسینی که اولین کنسرت خود را اسفندماه سال گذشته برگزار کرده بود، در این مدت کم توانسته طرفداران زیادی را از طیف نوجوانان و جوانان جذب کند و به همین خاطر معمولاً کنسرتهای او با یک شور و هیجان خاصی برای مخاطبانش آغاز میشود.
در این کنسرت نیز یاسنی ابتدا با اجرای آهنگهای "فکر پرواز" و "اگه به من بود" خیلی زود توانست مخاطبانش را یک شب قبل از روز عشق (ولنتاین) با آهنگهایش که اغلب تم عاشقانه داشتند همراه کند. یاسینی در طول کنسرت بارها از هواداران خود پرسید که آنها دوست دارند او کدام آهنگ را اجرا کند و یکی از نکات جالب توجه این بود که یاسینی هر آهنگی را اجرا میکرد، هواداران با او همخوانی میکردند و آهنگهای او را از حفظ بودند.
این کنسرت در حالی برگزار شد که علی یاسینی تا کنون هیچ آلبوم رسمی در بازار موسیقی ارائه نکرده است. پیش از یاسینی خوانندههایی نظیر بهنام بانی، مسیح و آرش و اشوان نیز بدون انتشار آلبوم اقدام به برگزاری کنسرت کرده بودند.
انتهای پیام/