در حالی که مکرون بار دیگر به افول قدرت غرب اشاره کرد، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد در خصوص مرگ ناتو بسیار اغراق شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز مدعی شد درباره مرگ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شدت اغراق شده است.

پمپئو که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد در این خصوص گفت: «خوشحالم که گزارش می‌دهم که درباره مرگ اتحاد ترانس آتلانتیک بسیار اغراق شده است. غرب دارد پیروز می‌شود، و ما با هم داریم پیروز می‌شویم.»

سخنان وزیر امور خارجه آمریکا درست پس از انتشار نتایج یک نظرسنجی بیان می‌شود که بر اساس آن، از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، محبوبیت عمومی ناتو در میان مردم آمریکا و کشور‌های مهم اروپایی به شدت تنزل یافته است.

مرکز تحقیقات «پیو» هفته گذشته نتایج یک نظرسنجی را منتشر ساخت که بر اساس آن بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، میزان محبوبیت عمومی ناتو در میان مردم آمریکا از ۶۲ درصد به ۵۲ درصد کاهش یافته و این رقم در فرانسه از ۶۰ به ۴۹ و در آلمان از ۶۷ به ۵۷ درصد رسیده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز در واکنش به این سخنان پمپئو و در مخالفت با آن گفت «غرب در حال تضعیف است.» او تاکید کرد که «تضعیف غرب وجود دارد. یک سیاست آمریکایی هست که از سال‌ها پیش آغاز شده و فقط به دولت کنونی این کشور که نوع خاصی از کناره‌گیری را دنبال می‌کند مربوط نمی‌شود، (سیاستی) از نوع تجدید نظر درباره روابطه با اروپا.»

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور فرانسه خارج از مشی شرکای خود در ناتو درباره وضعیت موجود این بلوک صحبت می‌کند. در نوامبر سال گذشته میلادی نیز او گفته بود کشور‌های اروپایی دیگر نمی‌توانند برای دفاع از متحدان ناتو به آمریکا اعتماد کنند و تاکید کرده بود «آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار