جریانات سیاسی باید اجازه ورود جوانان به را مجلس بدهند

جریانات سیاسی باید اجازه دهند جوانان وارد مجلس شوند، زیرا آن‌ها می‌توانند ایده‌های خود برای اصلاح جامعه بیان کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها در فضای انتخاباتی، صحبت‌هایی در خصوص جوان گرایی مجلس دوره یازدهم به گوش می‌رسد، اما باید بدانیم فقط نماینده جوان بودن کافی نیست و باید خصوصیات ارزنده‌ای را داشته باشد.

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که جوان مورد نظر از دسته آقازاده‌ها نباشد، البته ممکن است آقا زاده‌ای شایسته و توانمند باشد، اما باید بدانیم که تعداد آقازاده‌های باکیفیت بسیار کم است.

نکته و تصور بعد در انتخاب نماینده جوان این است که جوانی باید انتخاب شود که سابقه مدیریتی بسیاری ندارد و به باور بسیاری افراد مانند هندوانه در بسته می‌ماند، اما باید بدانیم که هر کدام از جوان‌ها سرآمد تخصص خودشان هستند و می‌توان آن‌ها را ارزیابی کرد. با توجه به اینکه صرفاً دو شاخصه اخلاق خوب و انقلابی بودن کافی نیست و اگر به تخصص جوان دقت کنیم هیچ‌گاه کلاه بر سرمان نخواهد رفت. همچنین باید بدانیم که خوش‌تیپی، چشمان رنگی و جذاب صحبت کردن برای نماینده جوان کافی نیست؛ باید مواظب باشیم که موج فضای مجازی، یک جوان بدون متخصص را به ما غالب نکند، زیرا قرار است نماینده جوان برای مجلس انتخاب کنیم نه مانکن!

از دیگر ویژگی‌های نماینده جوان این ست که توانایی فهم سنگین مسئولیتش را داشته باشد و بداند اقدامات مهم نماینده، بر روی زندگی تمام افراد جامعه تاثیرگذار خواهد بود. همچنین یک نماینده جوان باید سلامت مالی خود را حفظ کند و در آینده براساس روحیه جوانی، اقدامات و موضع گیری‌های عجیب انجام ندهد.

رضا صابری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گفت: انقلاب اسلامی با توجه به بیانیه گام دوم، نیاز به این دارد تا نیرو‌های جوان را در عرصه خدمت به جامعه وارد کند و این عرصه خدمت شامل تمام قسمت‌ها در نظام اسلامی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: هنگام تولد انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بخش عمده بار مسئولیتی نظام بر عهده جوانان بود که در آن مقطع زمانی حاضر شدند و بسیاری از اقدامات مهم را برای نظام اسلامی انجام دادند.

او افزود: اگر بخواهیم عرصه مجلس را که یک عرصه مهم در خصوص قانون گذاری است، بصورت ۱۰۰ درصد به جوانان بسپاریم شاید امر مطلوبی نباشد، اما برخی از کسانی که امروز در ۴ دوره مجلس حضور دارند و اگر صرفا رزومه مجلس داشتن مبنای تایید نمایندگان مجلس باشد، هیچگاه به افراد جوان فرصت داده نمی‌شود؛ بنابراین عرصه مجلس باید فرصت ورود جوانان را برای خدمت به جامعه فراهم کند.

صابری گفت: به طور حتم علاو بر جوان بودن ویژگی‌های دیگری هم باید داشته باشد. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۴۰ سال را مرز مناسبی برای جوان گرایی اعلام کردند، یک فرد ۴۰ ساله علاوه بر دستیابی به مهارت و تخصص علمی لازم، تجربه‌ای از فرآیند‌های اجرایی نظام را دارد.


بیشتر بخوانید: حضور در انتخابات نقش اساسی در انسجام ملی کشور دارد


صابری در ادامه بیان کرد: با برخی از جوانان که صحبت می‌کنیم؛ حرف‌های بسیار جدی برای اصلاح امور جامعه دارند و معمولا مجلس سازوکار لازم برای استفاده از این ایده‌ها را ندارد و معمولا مجلس در امر قانون گذاری متکی است به ایده‌هایی که دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌دهد. در مجلس گاهی اوقات نمایندگان طرح‌هایی را بیان می‌کنند، اما متاسفانه جامعه از اندیشه‌های جوانان برای اصلاح امور نمی‌تواند استفاده کند که با اجازه راهیابی جوانان به مجلس، آن‌ها می‌توانند ایده‌های خود برای اصلاح جامعه را بیان کنند.

او افزود: با حضور نسبتی از جوانان در مجلس موافقیم و اگر این کار را انجام ندهیم در آینده نزدیک فاقد نیرو‌های تربیت شده برای اداره امور جامعه خواهیم بود و آسیب‌هایی به جامعه وارد خواهد شد.

صابری در خصوص مسئولیت پذیری و مدیریت جوانان در سطح مجلس گفت: اگر جوانانی انتخاب کنیم که صاحب اندیشه‌های علمی، راهبردی و برنامه محور باشند و با توجه به اینکه جوانان نسبت به امور جامعه طی چند دهه اخیر بی تفاوت نبودند و حتی نظرات سازنده‌ای را مطرح کردند؛ می‌توانند افراد خوبی برای اصلاح قوانین موجود باشند، همانطور که مقام معظم رهبری از جمله وظایفی که برای مجلس آینده تعیین کردند این است که بازبینی در قوانین موجود صورت بگیرد، که جوانان با  انرژی بالایی که دارند می‌توانند برای این کار مناسب باشند، آن‌ها می‌توانند هم در بعد نظارتی مجلس که روحیه شجاعت و نترسی جوانان را می‌طلبد ورود پیدا کنند و هم جلوی بسیاری از مفاسد اجرایی را بگیرند.


بیشتر بخوانید: ویژگی‌های نمایندگان اصلح از زبان ده هزار استاد دانشگاه‌


صابری در پایان تصریح کرد: اعتقاد ما این است که جریانات سیاسی در شکل عام جامعه باید در کنار استفاده از افراد باتجربه در امور قانونگذاری اجازه بدهند تا تعدادی از جوانان در کنار افراد باتجربه وارد مجلس شوند و تلفیق تجربه کار نمایندگی آن‌ها در دوره‌های گذشته با انرژی‌ جدید جوانان می‌تواند مجلس را با یک اصلاح ساختار روبه رو کند. 

تجربه ثابت کرده است که میدان دادن به جوان‌ها همیشه نتیجه مثبت داشته است، اما باید حواسمان باشد گزینه درست و متخصص را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار